Hittar inte SR Play widget iOS

Hej, vad synd att ni tagit bort dom 4 "snabbknapparna" för P1, P2, P3 och P4 i er widget för iOS. Det var så enkelt att sätta igång önskad kanal med dom knapparna. Det är betydligt mer osmidigt att göra samma sak inifrån appen tyvärr. Var det en stor vinst för er med att ta bort den funktionaliteten?
Johan Abrahamsson

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Vår widget för kanalknapparna finns fortfarande kvar, men man behöver gå en "omväg" för att hitta den. Se om du kan göra såhär:

    - När du befinner dig på telefonens hemskärm, svep så att du hamnar på din sida med widgets
    - Tryck på "Ändra"
    - Scrolla ner till botten av sidan och tryck på "Anpassa"
    - På sidan Lägg till widgetar, tryck på SR Play

    Återkom om du inte får det att fungera!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Kanallistan är borta igen.
    Jag får inte fram den som beskrivet.
    Henrik
  • Samma här. "Kan inte läsa in" står det bara i widgeten hos mig. Är på senaste iOS.
    Johan Abrahamsson
  • Hej Henrik & Johan!

    Jag fick precis information från en av våra IOS-utvecklare att vi förnärvarande har tekniska bekymmer som gör att widgeten för våra kanaler ibland inte fungerar som den ska. Utvecklaren hälsar dock att vi arbetar på att bygga en ny widget med samma funktionalitet.

    Så håll ut, denna widget kommer alltså inte att försvinna men i nuläget har vi dessvärre tekniska problem som gör att den ibland inte visar kanalerna.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för återkoppling!
    Johan Abrahamsson
  • Hej igen!
    Jag frågade utvecklarna om detta problem, och de svarade:

    Widgeten som kan spela P1, P2 etc är ett gammalt bygge som tyvärr endast fungerar sporadiskt. Vi har tänkt bygga om den i en ny variant (som nyhetswidgeten) men det har inte varit prio tyvärr.
    I och med att en mer pålitlig kanal-widget dröjer, så har jag tagit reda på hur jag själv kan bygga en stabil kanal-widget baserad på Apples app Genvägar. Det gör att jag kan starta en kanal de gånger widgeten inte laddas korrekt. (Eventuellt går det att skapa genvägar till fler kanaler på samma vis - jag har inte prövat.)

    Beskrivning kan verka krångligare än vad det egentligen är, men eftersom appen Genvägar påverkas av hur vi använder andra appar kan det fungera lite annorlunda hos er. Om min metod inte går att följa, så berätta var min beskrivning skiljer sig från er verklighet, så får vi lista ut hur ni ska göra istället!

    Steg 1: Skapa en genväg till "kanal i SR Play"
    1. Öppna appen Genvägar (Shortcuts)

    2. Tryck på + i övre högra hörnet och välj + Lägg till åtgärd
    3. Välj SR Play. Om appen inte syns på den vy du är i, så växla från kategorier till appar i toppen av sidan och välj sen SR Play. (Hos mig syns Play-appen i båda vyerna.)
    4. När du tryckt på SR Play får du valet "Lyssna direkt" eller "Spela poddavsnitt". Välj "Lyssna direkt"
    5. Tryck på den diskreta blå pilen > och välj önskad kanal. Klar!
    Steg 2: Gör en widget av din nya genväg!
    1. Håll på hemskärmens bakgrund tills apparna börjar darra
    2. Tryck på + högst upp på skärmen för att öppna widget-galleriet
    3. Välj Genvägar
    4. Svep i sidled för att välja widgetstorlek
    5. Tryck på Lägg till widget och sen på Klar
    Hos mig är den nya, mer pålitliga, widgeten nu på plats. Det är den gröna rutan där det står "Lyssna direkt":

    Tips:
    När apparna darrar kan ni flytta widgeten till annan placering på hemskärmen.

    Hoppas att detta går att följa och förenklar ert lyssnande!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack Annika. Din beskrivning funkade perfekt för mig!
    Johan Abrahamsson
  • Så bra!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag skrev tidigare att vi har tänkt bygga om kanal-widgeten, men inte hade prioriterat det. Det har vi nu! En bättre kanal-widget är snart klar, och kommer att se ut så här:

    Annika Webbmaster
  • Tack för infon Annika! Den ser ut att bli toppen!
    Johan Abrahamsson

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.