Äldre Sonos: SR:s Sonos-tjänst hackar
Hej! Min mamma har på SR Play-appen på P4 Västerbotten hela dagarna och lyssnar via en Sonos-högtalare, och P4 tystnar regelbundet ett par sekunder åt gången flera gånger varje dag, ungefär som den behöver buffra, men lägenheten hon bor i har fiber 100/100 så det kan inte vara problemet. Tidigare bodde hon i en annan lägenhet och där lyssnade hon på appen och hade en bluetooth-högtalar och samma sak skedde då. Vad kan detta bero på. Hon kör appen via sin iPhone?
Följ inlägget
1
följare
Det enklaste sättet att lyssna, som medför lägst risk för avbrott, är att använda Sonos-appen och spela upp ljudet direkt i anläggningen, istället för att spela upp det i telefonen och skicka ljudet vidare via Bluetooth eller Airplay (hoppas att skillnaden är begriplig). I Sonos-appen finns det möjlighet att använda olika ljudtjänster, och det enklaste (tycker vi själva, i alla fall) är att använda den tjänst vi har tagit fram.
Läs mer om den här:
https://sverigesradio.se/artikel/lyssna-pa-sveriges-radio-pa-din-sonos-hogtalare
Hör av dig om du behöver mer hjälp att hjälpa din mamma!
Tack för snabbt svar!
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men vi har gjort precis som den länk du bifogar. Jag kör också Sonos hemma hos oss, men lyssnar såklart inte i samma omfattning som mamma på radion då jag jobbar. :-) Men jag ska göra precis samma inställning hos oss och själva testa om vi får samma "avbrott" som hos henne. Jag var där senast igår och hörde själv att plötsligt tystnade radion ett par sekunder och sen återupptogs sändningen.
Hälsningar
David
Det senare är nämligen ett problem jag är mer bekant med och har en del idéer om hur ni löser. Det felet är extra vanligt om din mamma har en "Symfonisk" (Ikeas Sonos-modell).
Nej, hon har en Sonos 5:a, iof sig den äldre versionen.
Jag jobbar hemifrån idag så jag har nu ställt in min play 1 i köket på samma sätt som mammas, än så länge inget avbrott här. (Vi har en ny play 1). Undrar om det kan bero på att hos henne måste vi köra den gamla sonos-appen?
Felet uppstod i samband med en uppdatering Sonos gjorde hösten 2019 och det dröjde rätt länge innan vi fann en lösning med vår egen tjänst, så under lång tid hänvisade jag lyssnare till att använda Mytuner Radio eller Tunein. Nu i vintras kom vi dock på en lösning. Här finns en lång tråd om detta:
Sonos: SR-appen hackar vid direktlyssning (Play 5: gen 1)
Den tråden behöver du inte läsa, för det viktiga är hur din mamma ska göra för att slippa problemet! Nämligen så här:
Där finns det alternativa länkar till alla våra kanaler, där vi skickar ut ljudet med en äldre teknik som inte ger detta problem! Bra att du skrev det, för nu ramlade polletten ned och jag vet vad detta är för fel - samt hur hon slipper det!
Tusen tack för fantastisk service! :-)
Jag kommer att gå över till henne och fixa dessa inställningar redan i em, så hoppas vi att det löser problemet!
Hälsningar,
David
Ville bara meddela att nu funkar det perfekt med Sonos-högtalaren!
Inga avbrott, och en nöjd gammal mor! :-)
Trevlig helg!
//David
Tack för att du berättade det.
tack för en osedvanligt bra support!
Tunein (och t ex Mytuner Radiosom finns för Sonos) använder samma ljudströmmar som de vi har i "beta-delen" av vår Sonos-tjänst, så innan vi lade in dessa äldre strömmar i vår egen tjänst, brukade jag tipsa om att lyssna på kanaler från någon av dem istället. Nej, efterhandslyssningen ska fungera bra även på de äldre enheter som har problem med direktströmmarna.
Det låter som ett nätverksproblem, och sådana kan uppstå även om ni har en bra uppkoppling in till huset, i synnerhet om ni har en router som har en inställning som kallas Airtime Fairness. Den finns inte i alla routrar, så berätta gärna vad ni har för modell, så hjälper vi er att ta reda på om inställningen finns. Airtime Fairness bör i så fall vara OFF.
Inställningen innebär att det blir en snedfördelning av bandbredden, så att "snabba enheter" får mer bandbredd än "långsamma enheter". Just Sonos brukar kunna få problem:
Sonos community: Airtime Fairness On or Off
Återkom och berätta vad du har för router, så ser vi om det kan vara den här inställningen som ställer till det!
Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!
Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:
- P3
- P4 Plus
- Knattekanalen
Testa gärna hur du tycker att det fungerar!