Äldre Sonos: SR:s Sonos-tjänst hackar

Hej! Min mamma har på SR Play-appen på P4 Västerbotten hela dagarna och lyssnar via en Sonos-högtalare, och P4 tystnar regelbundet ett par sekunder åt gången flera gånger varje dag, ungefär som den behöver buffra, men lägenheten hon bor i har fiber 100/100 så det kan inte vara problemet. Tidigare bodde hon i en annan lägenhet och där lyssnade hon på appen och hade en bluetooth-högtalar och samma sak skedde då. Vad kan detta bero på. Hon kör appen via sin iPhone?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej David!

    Det enklaste sättet att lyssna, som medför lägst risk för avbrott, är att använda Sonos-appen och spela upp ljudet direkt i anläggningen, istället för att spela upp det i telefonen och skicka ljudet vidare via Bluetooth eller Airplay (hoppas att skillnaden är begriplig). I Sonos-appen finns det möjlighet att använda olika ljudtjänster, och det enklaste (tycker vi själva, i alla fall) är att använda den tjänst vi har tagit fram.

    Läs mer om den här:
    https://sverigesradio.se/artikel/lyssna-pa-sveriges-radio-pa-din-sonos-hogtalare

    Hör av dig om du behöver mer hjälp att hjälpa din mamma!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Tack för snabbt svar!
    Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men vi har gjort precis som den länk du bifogar. Jag kör också Sonos hemma hos oss, men lyssnar såklart inte i samma omfattning som mamma på radion då jag jobbar. :-) Men jag ska göra precis samma inställning hos oss och själva testa om vi får samma "avbrott" som hos henne. Jag var där senast igår och hörde själv att plötsligt tystnade radion ett par sekunder och sen återupptogs sändningen.

    Hälsningar

    David
  • Återupptogs sändningen då på rätt ställe, eller kan hon ha kastats bakåt i ljudströmmen tre timmar, så att det inte bara blev ett hack, utan även annat innehåll?

    Det senare är nämligen ett problem jag är mer bekant med och har en del idéer om hur ni löser. Det felet är extra vanligt om din mamma har en "Symfonisk" (Ikeas Sonos-modell).
    Annika Webbmaster
  • Hmm, det vet jag inte. Jag ska fråga henne om hon uppfattar att det är samma sändning som bara kommer tillbaka efter en liten stund.
    Nej, hon har en Sonos 5:a, iof sig den äldre versionen.
    Jag jobbar hemifrån idag så jag har nu ställt in min play 1 i köket på samma sätt som mammas, än så länge inget avbrott här. (Vi har en ny play 1). Undrar om det kan bero på att hos henne måste vi köra den gamla sonos-appen?
  • Nej, hon har en Sonos 5:a, iof sig den äldre versionen.
    Bra att du skrev det, för nu ramlade polletten ned och jag vet vad detta är för fel - samt hur hon slipper det!

    Felet uppstod i samband med en uppdatering Sonos gjorde hösten 2019 och det dröjde rätt länge innan vi fann en lösning med vår egen tjänst, så under lång tid hänvisade jag lyssnare till att använda Mytuner Radio eller Tunein. Nu i vintras kom vi dock på en lösning. Här finns en lång tråd om detta:
    Sonos: SR-appen hackar vid direktlyssning (Play 5: gen 1)

    Den tråden behöver du inte läsa, för det viktiga är hur din mamma ska göra för att slippa problemet! Nämligen så här:
    • Öppna Sveriges Radios tjänst i Sonos-appen.
    • Klicka på "Beta" som hon hittar längst ned i tjänsten (se bild)

    Där finns det alternativa länkar till alla våra kanaler, där vi skickar ut ljudet med en äldre teknik som inte ger detta problem!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej igen Annika!

    Tusen tack för fantastisk service! :-)
    Jag kommer att gå över till henne och fixa dessa inställningar redan i em, så hoppas vi att det löser problemet!

    Hälsningar,

    David
  • så hoppas vi att det löser problemet!
    Det hoppas och tror jag att det gör. Jag har fått bekräftat från många lyssnare att beta-versionen inte ger samma fel. Om din mamma mot förmodan skulle få problem även med betan, felsöker vi förstås vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Ville bara meddela att nu funkar det perfekt med Sonos-högtalaren!
    Inga avbrott, och en nöjd gammal mor! :-)

    Trevlig helg!

    //David
  • Så bra!

    Tack för att du berättade det.
    Annika Webbmaster
  • Har under en längre tid haft motsvarande problem och också kringgått det med TuneIn. Ska framgent kompletterande detta förslag. Annan fråga: förväntas motsvarande utmaningar när man kör play-material, eller uppstår problemet bara vid live-streaming

    tack för en osedvanligt bra support!
  • Tack själv för trevlig återkoppling!

    Tunein (och t ex Mytuner Radio som finns för Sonos) använder samma ljudströmmar som de vi har i "beta-delen" av vår Sonos-tjänst, så innan vi lade in dessa äldre strömmar i vår egen tjänst, brukade jag tipsa om att lyssna på kanaler från någon av dem istället.
    Annan fråga: förväntas motsvarande utmaningar när man kör play-material, eller uppstår problemet bara vid live-streaming
    Nej, efterhandslyssningen ska fungera bra även på de äldre enheter som har problem med direktströmmarna. Om du får någon typ av avbrott eller andra problem vid efterhandslyssning vill jag därför felsöka det. (Du kan i så fall rapportera in det här, så kan jag flytta ut det under en egen rubrik.)

    För ungefär ett år sedan var det ett par lyssnare med Sonos (nyare enheter) som fick avbrott efter ca 10 minuter. Avsnitten startade då om från början, om jag minns rätt. Eftersom jag inte sett den typen av fel i Sonos på länge, har jag trott att det felet har upphört.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag skulle vilja återkoppla till Davids ursprungliga fråga ovan. För oss uppstår samma bekymmer, P4 tystnar ngr sekunder mellan 1-2 till kanske 5-7 och återkommer på ”rätt” ställe därefter. Ibland händer det flera ggr per minut och ibland bara ngn gång i timmen. Vi hade detta bekymmer tidigare fast då precis som svaret var ovan med att flyttas tillbaka ngr timmar i tablån. Vi bytte till beta versionen och problemet försvann, men nu har alltså även beta versionen avbrott fast utan att sändningen flyttar ”bakåt”. Vi har Sonos Play 5 generation 2 i kombination med ett antal Sonos play 1 generation 2. Mvh Pia
  • Hej Pia!
    Det låter som ett nätverksproblem, och sådana kan uppstå även om ni har en bra uppkoppling in till huset, i synnerhet om ni har en router som har en inställning som kallas Airtime Fairness. Den finns inte i alla routrar, så berätta gärna vad ni har för modell, så hjälper vi er att ta reda på om inställningen finns. Airtime Fairness bör i så fall vara OFF.

    Inställningen innebär att det blir en snedfördelning av bandbredden, så att "snabba enheter" får mer bandbredd än "långsamma enheter". Just Sonos brukar kunna få problem:
    Sonos community: Airtime Fairness On or Off

    Återkom och berätta vad du har för router, så ser vi om det kan vara den här inställningen som ställer till det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:
    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!
    Annika Webbmaster