SR i Sonos app: Kan inte ansluta

Hej! Kan inte öppna Sveriges radio i min sonos-app. Har fungerat felfritt tidigare men nu står den bara och snurrar och sedan säger den att den inte kan ansluta till Sveriges radio. Har ni någon lösning på detta?
Madeleine Bengtsson

Kommentarer

  • Hej Madeleine!

    Tack för att du flaggar för detta! Uppstår felet när du försöker prata med Sveriges Radio genom rösttjänsten?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Har aldrig testat rösttjänsten. Så bara när jag försöker öppna SR via Sonos -appen genom att klicka.
    Madeleine Bengtsson
  • Förstår. Är detta första gången som problemet uppstår? Jag läste tidigare idag på ett forum för Sonos att de för närvarande har tekniska bekymmer med att spela upp rätt innehåll, men jag misstänker att det felet och det du upplever är två helt skilda fel som inte har något med varandra att göra. Fungerar det bra att komma åt dina övriga ljudplattformar via Sonos?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det började nyligen, några veckor sedan, och inget annat strular. Kan spela Spotify, storytel och tunein utan problem.
    Madeleine Bengtsson
  • Ok! Sedan dess att du stötte på problemet för första gången, har du någon gång därefter fått det att fungera?

    Och, vet du vilken Sonos-modell du har?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej efter det har jag inte fått det att fungera. Jag har olika spelare. Både One och spelare från Ikea (samarbete med Sonos).
    Madeleine Bengtsson
  • Hej igen!

    Ursäkta min begränsade Sonos-kunskap, men går det att ta bort och därefter lägga till Sveriges Radio på nytt i Sonos? Det vill säga, går det i appen att avinstallera Sveriges Radio för att sedan ansluta igen?

    Vi har nämligen inte fått in fler liknande ärenden från andra användare av Sonos, av den anledningen misstänker jag att något i din Sonos-app strular när det kommer till att koppla upp mot Sveriges Radio. Kolla gärna om det på något sätt går att ta bort och sedan lägga till Sveriges Radio igen, om det inte löser problemet så fortsätter vi att felsöka i vad felet kan bero på.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Jag har tagit bort och sedan lagt till. Jag testade nu om det funkade för mina barn i deras sonosappar men det fungerade inte där heller. Jag kan ju spela P1 från andra spelare men jag kommer inte åt alla program som jag gjort tidigare. Hälsningar
    Madeleine Bengtsson
  • Hej Madeleine!

    Detta är förmodligen ett sällsynt problem som jag endast har jag stött på ett fåtal gånger tidigare, och de gångerna har det löst sig efter en omstart av routern.

    Om detta inte hjälper, så berätta vad du har för uppkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Verkar ha fått samma problem som ovan, allt funkar utom SR... Har eliminerat servicen först och lagt in på nytt. Problemet kvar. Raderade sedan appen och laddade ner en ny. Problemet kvar. Det kommer upp en 'skylt': Kunde inte reproducera SR P1, kopplingen till SR har förlorats. Var ligger felet?
    Lars Bildt
  • Hej Lars!

    Tråkigt! Lyckas du spela upp någon annan kanal från Sveriges Radio? Min kollega Annika tipsar i inlägget ovan om att starta om routern, är det något som du hunnit testa?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen! Det är värre: SR-play funkar inte i våra iPhones, sr.se funkar inte i webbrowsers (provat med Chrome, Safari, Firefox, Arc och Opera). Alla operativsystem ifråga (Sonos, iOS, MadOS och appar i respektive uppdaterade till senaste tillgängliga. Routern och alla övriga enheter är omstartade och inget synbart problem i det lokala nätverket. Däremot funkar SR över internet till andra radioapparater (Argon). SR-play funkar med 4G, alltså är det något med vårt LAN eller fibernätverket vi är anslutna till? Men varför funkar Argon-radion? Port-problem? Jag har inte ändrat någon konfiguration i vare sig nätverk eller enheter... Bif. felmeddelanden i SR-play, resp. en webbrowser.

    Lars Bildt
  • Hej Lars!

    Märkligt! Befinner ni er i Sverige? Använder ni någon slags VPN-tjänst i era telefoner?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Sverige - ja, ingen VPN. Däremot har precis SR börjat funka via webbrowsers, dock ingenting i SR-play eller Sonos... Allt går på samma LAN (även Sonos) och det i sin tur anslutet till ett fibernätverk, tjänsten via Ownit.
    Lars Bildt
  • Tack Lars! Bra att det nu verkar fungera i webbläsarna i alla fall.

    Du verkar har gjort en grundlig felsökning av problemet, vilket underlättar för oss i supporten. Nu ska vi bara försöka få ordning på detta också! Du nämnde att SR Play fungerar med 4G, vilket borde betyda (som du själv är inne på) att felet ligger i det lokala nätverket eller i fiberanslutningen.

    Jag hittade ingen information på Ownits hemsida som var till nytta, inte heller har någon annan Ownit-användare kontaktat oss med samma fel. Madeleine, som skapade tråden, har inte återkommit och berättat vilken operatör hon använder men rimligtvis borde fler hört av sig om felet låg hos Ownit.

    Vet du vad routern heter, märke och modell?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,
    Javisst, det är en Ubiquiti Unifi USG-3P.

    Lars Bildt
  • Tack!

    Jag sitter nu och söker på nätet efter orsak och eventuella lösningar, då min router/nätverkskunskap är aningen begränsad, se om du kan kan testa detta:

    USG-3P har en inbyggd brandvägg, och det är möjligt att webbplatsen är blockerad där. För att kontrollera detta, logga in på din routerns webbgränssnitt och granska brandväggsinställningarna.

    1. För att kunna nå installationssidorna för din Ubiquiti Networks-router måste du vara ansluten till dess nätverk. Så börja med att ansluta till nätverket, antingen via WiFi eller via ethernetkabel.

    2. Öppna din webbläsare och skriv in routerns IP-adress i adressfältet. Den vanligaste IP-adressen för Ubiquiti Networks routrar är: 192.168.1.1
    Om den IP-adressen inte fungerar kan du söka i standard Ubiquiti Networks IP-adresslista för din specifika modell: https://www.router-reset.com/sv/ip-address-lista/Ubiquiti-Networks

    3. I fältet för användarnamn och lösenord anger du ditt nuvarande användarnamn och lösenord och trycker på enter / logga in.
    Nu vet jag ju själv inte hur det ser ut inne i inställningarna dit du förhoppningsvis lyckats ta dig, men ser du Sveriges Radio någonstans i brandväggsinställningarna?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted och tack för dina tips om konfiguration av routern! Den är väl konfigurerad och jag är sedan tidigare hemmastadd med möjligheterna där, men ingenting där ändras ju heller av sig själv? Och ingenting hade ju ändrats i samband med att detta började. Mysteriet fortsatte alltså tills i morse när plötsligt allt funkade som vanligt! Sonos funkar, SR-play appen funkar i mobilen och det funkar i alla sorters webbläsare. Jag tror därför att felet inte låg i vårt LAN, utan någonstans härifrån och på vägen till SR. Om man gör en traceroute så ser man ju att det fungerar över ett större antal noder och någonstans där hade någon kanske ändrat eller något annat fel uppstått. Något kanske blev blockerat i någon blacklist, någon DNS gick ner och man laddade upp någon felaktig backup? Ingen aning, men känner att jag lagt tillräckligt många minuter på att fundera över detta och väljer nu att endast vara lycklig över att allt funkar som det ska!
    vänliga hälsningar! //L
    Lars Bildt
  • Hej igen Lars!

    Skönt att ditt nätverk och dina enheter nu verkar fungerar som de ska! Som jag nämnde så är jag ingen expert på denna typ av problem, så det gläder mig att du fick ordning på det till slut. Om några fler frågor eller problem skulle dyka upp i framtiden så är du så klart välkommen att återkomma här i forumet.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack Ted! Som jag skrev så gjorde jag just ingenting, mer än att ha lite tålamod och så redde det hela upp sig lika oförklarligt som det uppstått! Fint att SR har en supportservice som är snabb och med bästa svar! vänliga hälsningar, //Lars
    Lars Bildt
  • Hejsan jag har samma problem och provat allt ovan 😀 har fungerat bra med Sonos och sr men slutat fungera senaste veckan. Provade radera tjänsten och installera igen men de går ej.
    Kristoffer w
  • Hej Kristoffer!

    Märkligt! Men det här ska vi lösa. Vet du vilken typ av router du har i hemmet?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Vad härligt 😀 jag har en router från tele 2 som heter C2. De har funkat rätt bra senaste tiden, de har klippt i ljudet ibland och att den tappar ljudet Frånö p3 i vissa högtalare ibland. Men nu funkar de inte att spela upp varken via tunneln eller webbradion heller.
    Kristoffer w
  • Hej igen!

    Tack! Hade du hunnit testa att starta om själva routern? Vi har nämligen fått in några liknande ärenden senaste dagarna där omstart av routern löste problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Kristoffer, Teds kollega här med ett sista tips innan vi tar helg om fem minuter, ifall en omstart inte hjälpte.

    Sonos skriver om problem kopplade till en Telia-router här:
    Sonos: Kompatibilitet med Telia Sagemcom F@st 5370e

    Det verkar ju inte vara samma router, men kanske kan vara värt att kolla på ifall de tips Sonos ger går att tillämpa även på C2:n.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tjenare jag har ni provat att starta om den några gånger och samma problem. Ska dyka lite under helgen i det du länkade ovan så återkommer jag 😀
    Kristoffer w
  • Hej igen Kristoffer!

    Hur har det gått, upplever du fortfarande samma problem eller har det löst sig under helgen?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hejsan tyvärr är de samma problem, har provat installera om appen och logg in och ut men den vill inte. Sen funkar inte högtalarna alls nu med Spotify etc så verkar ju vara nå större fel
    Kristoffer w
  • Hej igen!

    Tråkigt! Ja, då verkar det dessvärre vara något större fel om du inte heller kan koppla upp dig mot Spotify längre. Får du upp något felmeddelande när du försöker ansluta? Uppstod problemet med Spotify i samma veva som du började få problem med Sveriges Radio?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja jag hörde av mig till tele2 nu och de bad mig prova köra på 5ghz istället och se om de löser sig så ska prova de ikväll. Ja men de skulle jag säga, de har varit till och från under ett längre tag men nu funkar inget 🥲
    Kristoffer w
  • Förstår, då håller vi tummarna att Tele2's tips förhoppningsvis löser problemet! Om inte annat kanske det kan vara en idé att höra med Sonos support om de har någon idé om hur du kan få ordning på detta.

    https://support.sonos.com/sv-se/contact

    Det är ju extra klurigt när man inte vet hos vem problemet ligger, det vill säga, om det är hos Sonos, Tele2 eller Sveriges Radio... Återkom gärna efter att du testat Tele2's lösning och berätta hur det gick!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nöten verkar vara knäckt, fått in sr appen igen och funkar klockrent med allt igen 😀 så då vet ni att de kan vara dags att byta till 5ghz för att lösa problemet. Tack för hjälpen 😀
    Kristoffer w
  • Skönt att du lyckades få ordning på det! Och tack för att du återkom och berättade var skon klämde. Det kommer säkert dyka upp fler lyssnare med samma problem så för oss är det jättebra att nu känna till denna åtgärd. Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)