SR i Sonos app: Kan inte ansluta
Hej! Kan inte öppna Sveriges radio i min sonos-app. Har fungerat felfritt tidigare men nu står den bara och snurrar och sedan säger den att den inte kan ansluta till Sveriges radio. Har ni någon lösning på detta?
Följ inlägget
3
följare
Tack för att du flaggar för detta! Uppstår felet när du försöker prata med Sveriges Radio genom rösttjänsten?
Och, vet du vilken Sonos-modell du har?
Ursäkta min begränsade Sonos-kunskap, men går det att ta bort och därefter lägga till Sveriges Radio på nytt i Sonos? Det vill säga, går det i appen att avinstallera Sveriges Radio för att sedan ansluta igen?
Vi har nämligen inte fått in fler liknande ärenden från andra användare av Sonos, av den anledningen misstänker jag att något i din Sonos-app strular när det kommer till att koppla upp mot Sveriges Radio. Kolla gärna om det på något sätt går att ta bort och sedan lägga till Sveriges Radio igen, om det inte löser problemet så fortsätter vi att felsöka i vad felet kan bero på.
Detta är förmodligen ett sällsynt problem som jag endast har jag stött på ett fåtal gånger tidigare, och de gångerna har det löst sig efter en omstart av routern.
Om detta inte hjälper, så berätta vad du har för uppkoppling.
Tråkigt! Lyckas du spela upp någon annan kanal från Sveriges Radio? Min kollega Annika tipsar i inlägget ovan om att starta om routern, är det något som du hunnit testa?
Hej igen! Det är värre: SR-play funkar inte i våra iPhones, sr.se funkar inte i webbrowsers (provat med Chrome, Safari, Firefox, Arc och Opera). Alla operativsystem ifråga (Sonos, iOS, MadOS och appar i respektive uppdaterade till senaste tillgängliga. Routern och alla övriga enheter är omstartade och inget synbart problem i det lokala nätverket. Däremot funkar SR över internet till andra radioapparater (Argon). SR-play funkar med 4G, alltså är det något med vårt LAN eller fibernätverket vi är anslutna till? Men varför funkar Argon-radion? Port-problem? Jag har inte ändrat någon konfiguration i vare sig nätverk eller enheter... Bif. felmeddelanden i SR-play, resp. en webbrowser.
Märkligt! Befinner ni er i Sverige? Använder ni någon slags VPN-tjänst i era telefoner?
Du verkar har gjort en grundlig felsökning av problemet, vilket underlättar för oss i supporten. Nu ska vi bara försöka få ordning på detta också! Du nämnde att SR Play fungerar med 4G, vilket borde betyda (som du själv är inne på) att felet ligger i det lokala nätverket eller i fiberanslutningen.
Jag hittade ingen information på Ownits hemsida som var till nytta, inte heller har någon annan Ownit-användare kontaktat oss med samma fel. Madeleine, som skapade tråden, har inte återkommit och berättat vilken operatör hon använder men rimligtvis borde fler hört av sig om felet låg hos Ownit.
Vet du vad routern heter, märke och modell?
Javisst, det är en Ubiquiti Unifi USG-3P.
Jag sitter nu och söker på nätet efter orsak och eventuella lösningar, då min router/nätverkskunskap är aningen begränsad, se om du kan kan testa detta:
Nu vet jag ju själv inte hur det ser ut inne i inställningarna dit du förhoppningsvis lyckats ta dig, men ser du Sveriges Radio någonstans i brandväggsinställningarna?
vänliga hälsningar! //L
Skönt att ditt nätverk och dina enheter nu verkar fungerar som de ska! Som jag nämnde så är jag ingen expert på denna typ av problem, så det gläder mig att du fick ordning på det till slut. Om några fler frågor eller problem skulle dyka upp i framtiden så är du så klart välkommen att återkomma här i forumet.
Märkligt! Men det här ska vi lösa. Vet du vilken typ av router du har i hemmet?
Tack! Hade du hunnit testa att starta om själva routern? Vi har nämligen fått in några liknande ärenden senaste dagarna där omstart av routern löste problemet.
Sonos skriver om problem kopplade till en Telia-router här:
Sonos: Kompatibilitet med Telia Sagemcom F@st 5370e
Det verkar ju inte vara samma router, men kanske kan vara värt att kolla på ifall de tips Sonos ger går att tillämpa även på C2:n.
Trevlig helg!
Hur har det gått, upplever du fortfarande samma problem eller har det löst sig under helgen?
Tråkigt! Ja, då verkar det dessvärre vara något större fel om du inte heller kan koppla upp dig mot Spotify längre. Får du upp något felmeddelande när du försöker ansluta? Uppstod problemet med Spotify i samma veva som du började få problem med Sveriges Radio?
https://support.sonos.com/sv-se/contact
Det är ju extra klurigt när man inte vet hos vem problemet ligger, det vill säga, om det är hos Sonos, Tele2 eller Sveriges Radio... Återkom gärna efter att du testat Tele2's lösning och berätta hur det gick!