Squeezbox (LMS): Hur lyssnar jag på Sommar i P1?

Hej!
Om man använder Logitech Squeezebox lägger man in länk i servern för flödet.
Den länk som fanns sedan tidigare var https://api.sr.se/api/rss/pod/4023
Den ger numera bara gamla program.
Att ladda ner och sen spara i servern för att kunna lyssna senare känns verkligen som en helt onödig omväg.

Det är ju lite onödigt att stänga ute alla Squeezebox från Sommar i P1 och eventuellt andra program som ni inte vill att Spotify m fl ska skicka ut.

Borde ju finnas en lösning som gör att .xml länken finns kvar till alla Squeezebox-lyssnare.
Jag hoppas verkligen på en lösning på detta. Åtminstonde alla P1 program måste få finnas som .xml länkar.
Johan (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej, tack för input, Johan,
    Vi kommer kontinuerligt att uppdatera hur vi jobbar med dessa program som bara ska finnas på SR:s egna plattformar, och förfina hur vi ska jobba med t ex xml.
    Vi tar din synpunkt med oss
    /Henrik
    Henrik
  • Tack för svaret!
    Hoppas att det finns en lösning för oss med Squeezebox.

    Mvh
    Johan
  • Hej Johan!

    Jag flyttade dina frågor om Squeezebox tillien egen tråd, så att andra Squeezebox-användare enklare kan hitta hit. Dessutom är Squeezebox mer flexibel än många andra system, samtidigt som det finns utmaningar (bristande stöd för https). Därmed riskerar dialogen om Squeezebox att inte vara relevant (och kan i värsta fall bli missledande) för lyssnare med andra enheter som läser i de trådar där du postat frågor om detta:I "Behåll-tråden" skrev du den 27 juni:
    För mig är det mycket viktigt att .xml länken pekar på ett flöde från ett program.
    Jag använder Logitech Squeezbox. har en egen server som jag lägger in länkarna i och får därigenom se alla program som finns i respektive flöde och kan lyssna när jag vill.
    Jag har dessa Squeezbox i många rum i huset och lyssnar nästan bara på P1 och en massa informativa program.
    Vore ju förfärligt om jag tvingas ersätta ett så omfattande system bara för att ni har någon ide om att begränsa tillgången.
    Sedan påminde du om detta i den 19 juli:
    Hej! Jag undrar fortfarande om det finns något hinder att .xml länken finns kvar för oss med Squeezebox.
    Är det den som utnyttjas/länkas av podtjänster som ni inte vill ska göra så?
    Där vill jag till att börja med be om ursäkt över att jag inte såg att du hade ställt en fråga utan att få svar. Jag skrev även ett svar i API-tråden som i princip gick ut på att lyssna medan programmet sänds i P1, men ett bättre svar än så kan jag nog prestera, så jag börjar på ny kula.

    Jag förstår att det du helst vill kunna göra är att strömma direkt i din Logitech Media Server med hjälp av XML-länken. Det går dessvärre inte, eftersom det är denna typ av länkar som används av allehanda mindre transparenta poddtjänster och vi av strategiska skäl har tagit bort. XML-länken, även kallad poddflödet eller RSS-länken, uppdateras inte längre med nya avsnitt, men ska fortfarande kunna ge dig tillgång till våra äldre avsnitt.

    Så ... Vad kan då fungera?
    Vore ju förfärligt om jag tvingas ersätta ett så omfattande system bara för att ni har någon ide om att begränsa tillgången.
    Aldrig i livet! Att ersätta ett så sympatiskt system som det du har vore ju vansinne, både ur ekonomiskt och miljömässigt hänseende. Vi behöver hitta ett så smidigt sätt som möjligt att få in ljudet i systemet, och vad som är smidigast beror delvis på vilken "maskinpark" du har i övrigt. Om du har någon Mac, Iphone eller Ipad, så kanske vi kan få över avsnittens ljudströmmar med Airplay? Annars med Chromecast eller Bluetooth.

    Vi får vara lite kreativa, helt enkelt! Och för att jag ska kunna ge bra hjälp, vill jag veta mer:
    1. På vilken enhet ligger själva servern?
    2. Underlättar det om ljudströmmen spelas direkt på servern? Har den en fungerande webbläsare?
    3. Har du problem med ljud över https? (Har för mig att detta är vanligt på Squeezebox, men vet inte om det är ett generellt problem eller endast gäller äldre modeller.)
    4. Har du tillgång till en mobil med Ios eller Android?
    Vi börjar i den änden, så ser vi om vi inte kan hitta ett vettigt sätt att fortsätt att lyssna. Det blir troligen lite krångligare än det tidigare har varit, men i gengäld kommer du förhoppningsvis att kunna använda den metod vi klurar ut till mer innehåll än Sommar & Vinter i P1!
    Annika Webbmaster
  • Tack för vilja till lösning och kloka frågor om mitt system.
    Jag har 5 enheter med Squeezebox som synkar med varandra. Bl a Kök och uterum som man ofta vandra mellan.
    Jag har en linuxserver som kör Logitech Media Server 8.4.0 - 1707213032.
    Jag har plugin Podsändningar 2.0 och numera fungerar det med https.
    Jag har ingen iApparat (iPhone, eller mac). Som lite av en datanörd kör jag Linux, Android och windows.
    Jag använder appen Squeezer v2.3.6 i Android-telefon för att sköta spelning i systemet.
    Jag har även ett eget musikmaterial i mp3 och flac som också kan spelas.
    Mestadels lyssnar jag på P1-poddar med nyheter och kunskapsprogram som meny m fl.
    Men jag passar inte tiden till dessa program, utan lyssnar när jag äter eller gör annat som jag kan lyssna samtidigt till. Är jag ute i trädgården använder jag ofta SR-appen i Android för att hinna med allt jag vill lyssna till.

    Ett annat plugin till Squeezebox som kopplar till eran hemsida på ett sätt så att det går att se tillgängliga program vore ju en lösning, men jag tror inte det finns något (ännu?)

    Kan inte Sveriges radio ställa krav på att endast privatpersoner får använda XML-länken via egen server och inte via offentliga system. Ett offentligt system även sådant som betalas för borde betala för att få länka vidare till ert flöde. Borde gå att ställa ett sådant krav och skanna efter de som inte följer det.

    Som det är nu måste jag ladda ner filerna och flytta dem till servern för att spela i Squeezebox.
    Lätt att missa nya avsnitt av Radiokorrespondenterna Ryssland, USA-podden m fl.
    Johan
  • Det här löser vi!

    I och med att du idag använder Android-luren som fjärrkontroll, är det nog mest praktiskt om vi hittar en plug in som möjliggör att du spelar avsnittet i appen Sveriges Radio Play för Android och sen skickar ljudet till LMS. Men hur?

    Chromecast
    Signaturen adamslim (2020-02-25) har hittat ett sätt att casta till LMS:
    I achieved this by getting a Chromecast Audio and plugging this into the line in, and using the WaveInput plugin. It works well, the Chromecast sound can be played across the Squeezebox devices nicely.
    LMS as a ChromeCast target - Squeezebox : Forums (slimdevices.com)
    Chromecast audio är en liten fiffig grej som kostade ett par hundralappar, men som tyvärr inte längre tillverkas. De finns säkert att köpa begagnat. Annars finns det en liknande tingest som heter Audiocast.

    Bluetooth
    Ett enklare alternativ, som medför att det blir lite kortare räckvidd mellan Android-enheten och din LMS, är att använda Bluetooth.

    Här beskriver de hur man får till Bluetooth-stöd med Max2Play-plug på en Raspberry Pi:
    Tutorial: Play Bluetooth Audio to Squeezebox with Smartphone/Tablet on Raspberry Pi (youtube.com)

    Jag tror att det finns fler plug ins som gör samma sak.

    Se om du hittar en bra lösning här, annars:
    Bluetooth in? - Squeezebox : Forums (slimdevices.com)

    Strategifråga:
    Kan inte Sveriges radio ställa krav på att endast privatpersoner får använda XML-länken via egen server och inte via offentliga system. Ett offentligt system även sådant som betalas för borde betala för att få länka vidare till ert flöde. Borde gå att ställa ett sådant krav och skanna efter de som inte följer det
    Detta forum är till för teknisk support, och strategifrågor har jag inte kunskap nog att besvara. Det är bättre att jag jobbar med det jag ska göra - teknisk support.

    Om du testar någon av de föreslagna teknikerna och har tekniska frågor som rör att få vår Android-app att fungera ihop med Bluetooth eller med Chromecast, så vet du hur du når supporten!
    Annika Webbmaster
  • Annars finns det en liknande tingest som heter Audiocast.
    Jag hade för mig att det fanns en hake, och kollade därför upp vad en annan lyssnare och jag kom fram till för något år sedan:
    Audiocast (alternativ till Chromecast Audio)

    Tyvärr är Audiocast inte en möjlighet för dig, eftersom den, till skillnad från den gamla "Chromecast Audio-pucken", endast fungerar med ett par utvalda större tjänster - där vi inte ingår.
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset om Chromcast Audio. Lyckades köpa en på Tradera.
    Kopplat in på servern med Logitech media server och tillagd wavinput-plugin.

    Fungerar fint efter att satt squeezeboxmediaserver i gruppen audio (/etc/group) och lagt till favorite wavin:plughw:1

    Fick anpassa volymen för att inte få för högt ljud in på mikrofon-ingången.

    Jag hoppas verkligen att den tidigare länken inte försvinner på alla program. Det är enklare att lyssna som tidigare. Behövdes ingen mobil utan val av program kunde göras direkt i radion.

    Kan en lösning vara att man får begära en öppning av *.xml för en viss IP-adress? Gäller då bara för privata registrerade lyssnare.

    När det gäller strategifrågor, var kan man då vända sig och försöka påverka?

    Johan
  • Tack för att du berättade hur du fick det att fungera. Bra jobbat!
    Kan en lösning vara att man får begära en öppning av *.xml för en viss IP-adress? Gäller då bara för privata registrerade lyssnare.
    Eftersom vår "SR-exklusivitet" medför att vi inte lägger ut avsnitt i XML-flödet (podd-RSS:en), skulle det inte hjälpa.

    Det som skulle gå att göra, rent tekniskt, är att ta fram en "SR på Squeezebox-tjänst" på samma vis som vi redan har tjänster för specifika system som Sonos eller Amazon Alexa. De exemplen är utvecklade av oss på Sveriges Radio, men jag har svårt att tro att vi på SR skulle utveckla en tjänst för en så pass liten plattform som Squeezebox (där den lilla användarskaran dessutom är fördelad mellan er med LMS och lyssnare som använder MySqueezebox-portalen).

    Mer realistiskt är då att en Logitech-fantast utvecklar en SR-plugin med hjälp av vårt öppna API:
    Öppet API | Sveriges Radio
    När det gäller strategifrågor, var kan man då vända sig och försöka påverka?
    Det är en väldigt bra fråga. Detta forum (eller jag, om vi ska se krasst på det) är en väg in. Jag har sammanställt de synpunkter som kommit in här:
    Lyssnares kritik om att program blir "SR-exklusiva"

    Jag gör vad jag kan för att rätt kolleger inte bara ska läsa igenom det, utan även förstå kritiken och försöka besvara de frågor som framkommit. Däremot ger jag själv inte uttryck för "något tyckande" i sakfrågan. Det gör jag sällan eller aldrig, delvis för att det inte är min roll och delvis för att jag är neutral. Jag förstår och sympatiserar med de ambitioner som ligger bakom beslutet samtidigt som jag förstår den kritik vi får och i viss mån håller med.

    Att jag därmed blir ett filter mellan frustrerade lyssnare och strategiavdelningen gör förstås att de starka känslor som beslutet väcker inte når fram. Där tror jag att saklig och konstruktiv kritik direkt från lyssnare också kan behövas. Programdirektör Sofia Wadensjö Karén, sofia.wadensjo@sverigesradio.se, förklarar beslutet i denna blogg, och är därmed en bra person att vända sig till:
    Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app

    Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se, är en annan väg in i företaget. Den kritik som når dem skicks ut till många kolleger i ett dagligt brev, som jag vet att vi är många som läser.
    Annika Webbmaster
  • Tack för bra svar!
    Johan

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.