Sommar i P1 via API:t

Hej Annika! Jag förstår att ni kommer plocka bort Sommar i P1 och andra program från poddkataloger som Spotify och Apple Podcasts. Men kommer ni fortsätta tillhandahålla RSS-flöden för dessa program?

För att ta ett konkret exempel… Sommar & Vinter i P1 har idag följande RSS-flöde: api.sr.se/api/rss/pod/4023; kommer det flödet finnas kvar och uppdateras med framtida avsnitt?
Sven

Kommentarer

  • Hej Sven!

    Jag ber om ursäkt över att det är otydligt förklarat från vår sida. Här har mina kolleger försökt svara på de vanligaste frågorna:
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Lyssnaren Johannes har kommit med ett bra förslag:
    Det kanske vore enklare och tydligare att säga "programmet kommer inte att publiceras i våra poddflöden", istället för att skriva att det enbart kommer att publiceras i er app.
    Många lyssnare har hört av sig med olika tankar kring detta beslut, se här:
    Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!

    Dessvärre kommer det alltså inte att gå att lyssna på sommarens avsnitt i de tjänster som baseras på RSS-flödet. Avsnitten kommer däremot att gå att lyssna på och att ladda hem för off line-lyssning i vår app SR Play. Det går även att lyssna och att ladda hem manuellt från vår hemsida. Avsnitt som laddas ned från hemsidan går även att lägga över i exempelvis en extern MP3-spelare.
    Annika Webbmaster
  • Tack, då förstår jag att nya avsnitt inte längre kommer dyka upp i era RSS-flöden. Hur är det med Sveriges Radios öppna API, kommer det också att stänga ner i anslutning till detta? För att, återigen, ta ett konkret exempel… Här är en URL som returnerar Sommar-avsnitt i ett XML-format:

    https://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=2071&fromdate=2023-01-01&todate=2024-12-31&audioquality=hi

    Kommer nya avsnitt av sommar dyka upp där?
    Sven
  • Bra fråga!

    Ur en strategisk synvinkel borde det inte vara något problem med den metoden. De externa plattformar som vi "vill hämta hem" lyssningen från baseras inte på denna API-metod, men det kanske ändå uppstår problem för att det finns någon koppling "under huven" som jag inte känner till.

    Jag är alltså osäker på hur det fungerar (och hur det är tänkt att fungera), men försöker ta reda på hur det ligger till!
    Annika Webbmaster
  • Har du blivit något klokare angående det öppna APIet, Annika?
    Sven
  • Tack för påminnelsen!
    Mina kolleger har sagt att de tekniska förändringar som vi nu genomför gör så att avsnitten inte kommer ut i via det vanliga poddflödet som börjar "api.sr.se/api/rss/pod/..." Andra "endpoints", som den du föreslår, ska inte påverkas.

    Du kan testa redan nu hu det fungerar eftersom vi har enstaka avsnitt av andra program som publicerats på liknande vis. Ett exempel är P3 Dokumentär (program-id 2519), där alla årets avsnitt bör gå att nå med den metod du angav:
    https://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=2519&fromdate=2023-01-01&todate=2024-12-31&audioquality=hi

    Hos P3 Dokumentär läggs avsnitten generellt ut som "äkta podd" i flödet du når via https://api.sr.se/api/rss/pod/3966 en vecka senare än hos oss själva. Det senaste avsnittet Ny: Den svenska rebellrörelsen 30 maj 2024 - P3 Dokumentär ligger hos oss och via din föreslagna metod, om det fungerar som jag har förstått det, men publiceras i poddflödet först i morgon.

    Det finns även avsnitt av P3 Dokumentär som vi, i likhet med hur det kommer att bli med Sommar & Vinter i P1, inte släpper alls i poddflödet, och som därmed kan fungera som en "test-ballong" inför Sommar i P1, nämligen del 2 och 3 av Miljonbedrägeriet – mannen som svarade på ett nigeriabrev från den 16 maj (en fascinerande berättelse!). De avsnitten ska du alltså inte kunna nå via https://api.sr.se/api/rss/pod/3966 men väl via api.sr.se/api/v2/episodes/index-länken
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett utförligt svar.
    Sven
  • Hej,
    Vill bara dubbelkolla om podcast-flödet för Sommar i P1 avpublicerats helt avsiktligt?

    Får 404 numera på https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/4023

    På kommunikationen tolkade jag det inte som att det gamla materialet skulle avpubliceras utan bara att nya materialet skulle undanhålla från externa plattformar. Stämde inte kommunikationen?

    Vänligen,
    Gustav
  • Jag har just lagt in en podd-app (AntennaPod som inte lägger på någon reklam, utvecklad med öppen källkod) hos min 92-åriga mormor, så att hon med förstoringsglas över telefonen kan starta diverse poddar om historiska händelser och livsöden (hörseln är fortfarande OK). Vi hade tänkt lägga in Sommar i P1 också men märkte nu att ni inte erbjuder den som RSS för andra appar. Jag tänker inte ge mig in på att försöka lära henne hantera två olika poddappar, så då får hon vara bunden till sändningstiderna för Sommar. Eftersom hon betalar sin licens/skatt känns det tråkigt att ni vill låsa in era lyssnare till vissa tekniska lösningar. Eller kan vi lägga in andra poddar att höra i SR:s app?
    Erik
  • Hej och förlåt sent svar!

    Gustav:
    På kommunikationen tolkade jag det inte som att det gamla materialet skulle avpubliceras utan bara att nya materialet skulle undanhålla från externa plattformar. Stämde inte kommunikationen?
    Du har uppfattat det korrekt och jag har inga problem med att nå tidigare sändningar via länken:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/4023

    Om problemet kvarstår så testa även denna länk:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/4023

    Återkom ifall det fortfarande ger 404, för att vi begränsar årets säsong ska inte påverka vår stora skatt av gamla avsnitt!

    Erik:
    Tack för att du hjälper din mormor på detta vis! Jag förstår mycket väl att du inte vill förvirra henne med att använda ytterligare en app för just Sommar i P1. För lyssnare som inte vill eller kan använda vår hemsida eller våra appar, är det sändningstiden i P1 som gäller. Alltså klockan 13.00 alla dagar med en repris sent på kvällen (vanligen klockan 23.07 på vardagar och 22.05 lördag och söndag, men den tiden kanske kan vare lite mer flexibel än 13-sändningen, så kolla gärna P1:s tablå för säkerhets skull).

    Samma sak gäller ju, av upphovsrättsliga skäl, en stor del av vårt utbud, exempelvis Radioföljetongen, Melodikrysset och Ring så spelar vi, program som jag vet att många äldre lyssnare uppskattar.

    Lyssningstips med en äldre målgrupp:
    Vår webbkanal P4 Plus riktar sig till äldre lyssnare. De sänder musik dygnet runt som även jag som är 55 uppskattar: Cornelis Vreeswijk och Frank Sinatra har jul ingen nedre åldersgräns!

    Om du tror att den kanalen kan tilltala även din mormor, så kanske du kan lägga en genväg till kanalen på hennes mobils hemskärm? Länka till kanalen på vår hemsida om hon vill kunna se låtlistor. Om du tror att det blir för rörigt för henne och det blir enklare med en länk som öppnar ljudströmmen direkt i telefonens default-spelare, kan du testa denna länk:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi.aac

    Kanalen sänder av och till även i FM: Då hörs vi i P4 och P6 i radion
    Annika Webbmaster
  • Johans frågor och våra svar har flyttats till en egen rubrik:
    Squeezbox (LMS): Hur lyssnar jag på Sommar i P1?​​​
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.