Sovtimer: Fel på 'När aktuellt ljud är slut'

Hej!

Är på Android 13. Sovtimer fungerar för mig om jag väljer en viss tid. Alternativet "När aktuellt ljud är slut" fungerar dock inte!

Inte så kul med en del sändningar som ligger på och påverkar ens undermedvetna långt in på natten :-)

Testade även på Toppnyheterna och inte för heller lyckas alternativet stoppa uppspelningen efter aktuellt ljud är slut.

Hade varit riktigt trevligt att ha den funktionen då de fixerade intervallen sällan passar det man lyssnar på.

Kommentarer

  • Alternativet "När aktuellt ljud är slut" fungerar dock inte!
    Oj! Tack för att du tog dig tid att rapportera in detta! Bra att du även testade Toppnyheterna.

    Var det en kanal du lyssnade på eller en "spellista" med olika avsnitt? Sovtimerns inställning När aktuellt ljud är slut ska stanna efter det avsnitt som spelas när du ställer in timern i båda fallen.

    Vad är det för modell på din mobil eller surfplatta?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Modell: OnePlus 9 Pro LE2123.

    Felet var likadant på både spellista (online och offline) samt på "Toppnyheter".

    Verkar som att algoritmen som ska stoppa uppspelningen inte detekterar att ljudet har upphört.

    Jag kan nästan observera att den nedtickande timern för sleep laggar ca 1 sekund efter tiden som återstår för ljudet som spelas upp. Nu vet jag inte hur bakomliggande logiken är implementerad men säg att man kollar efter att sleep-timer löpt ut om det skickas ljud från enheten/appen, ja i så fall så har ju redan nästa ljud/avsnitt/nyhet börjat spelas upp och då finns det ju fortfarande ljud. Då uppdateras timern och räknar ner igen motsvarande det aktuella (nya) avsnittet. Känns som att appen gör ett försök att stoppa, inser att det var fel beslut, uppdaterar timer efter ny återstående tid och försöker igen när tiden löpt ut. Misslyckas igen osv... Detta är bara min gissning...
  • Det var en väldigt intressant hypotes som rent logiskt skulle kunna förklara felet. Om den dessutom är korrekt vågar jag inte uttala mig om, för inte heller jag vet hur denna funktion är byggd. (Jag tycker dock att det borde finnas enklare sätt att koda "stanna efter det ljud som spelas just nu", nämligen att själva funktionen för automatisk uppspelning av nästa ljud tillfälligt inaktiveras.)

    Har du möjlighet att göra ytterligare ett test? Det går snabbt, hoppas jag! Slå på timern med valet När aktuellt ljud är slut vid en nyhetsspellista och behåll appen "i fokus", alltså synlig på skärmen, medan du spelar. Stannar appen när ljudklippet är slut om appen syns på skärmen under hela uppspelningen?
    Annika Webbmaster

  • Hej!
    Provade just. Körde Toppnyheterna. Allt med appen i "fokus"

    Vid uppspelning (normal hastighet), +"När aktuellt ljud är slut" så tickar sleep timer ner med ca 1 sekund lagg relativt uppspelning och när ljudet är slut finns ca 1 sekund kvar på sleep timer. Då hinner nytt ljud börja och timer nedräkning ställs om till det nya ljudets längd.

    Provade med x1.25 (och högre) uppspelningshastighet och då stoppas ljudet ofta (!) men inte alltid när det är klart eller strax innan. Lika så om långsammare uppspelningshastighet (x0.75 och nedåt)

    Känns nu som att sleep timer räknas ut efter återstoden av aktuellt ljud när man väljer "när aktuellt ljud är slut" och tickar ner oberoende av läget i övrigt. Nästan hårdkodat beteende. Hinner den rulla över till nästa uppspelning så kör den på bara.
  • Tack, då utesluter jag att felet har koppling till att aviseringen inte visas korrekt på låsskärmen, vilket annars är ett problem vi sett (och inte har lyckats lösa hos alla).

    Det beteende du beskriver är helt i linje med din teori, medan mitt förslag på hur funktionen skulle kunna vara uppbyggd inte skulle ge detta beteende där nedräkningen börjar om vid nytt inslag. Intressant att annan hastighet, både snabbare och långsammare, ger bättre funktion.

    Har du tidigare använt timern med inställningen När aktuellt ljud är slut utan problem?
    Annika Webbmaster
  • Vet inte. Minns inte i alla fall. Har strulat i alla fall i något år. Har hållit mig till tidsbestämda timer-val. Tyvärr.

    Men i övrigt bra strukturerad app med bra innehåll! 😃
  • Ok, jag tolkade detta som ett nytt problem.

    Felet är förstås lika viktigt att lösa oavsett om felet är gammalt eller nytt, men förståelsen av felet påverkas! Tack för att du så tålmodigt har svarat på alla mina frågor.

    Jag kommer nog att vilja flytta ut din felanmälan under en egen rubrik, så att andra med samma problem kan hitta dit!
    Annika Webbmaster
  • Jag har nu kikat på olika problembeskrivningar relaterade till sovtimern för att se om några av dessa skulle kunna bero på att sovtimern som sådan egentligen fungerar - utom just för alternativet När aktuellt ljud är slut.

    Än så länge har jag dock inte hittat några parallell-fall.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Hittade till den här tråden då jag har samma problem med "När aktuellt ljud är slut". Det fungerar nästan aldrig utan fortsätter spela nästa, precis som DDD skriver.
    Och den vanliga timern fungerar inte så bra för mig heller, nu senast i natt. Den stoppar efter vald tid, t ex 10 eller 20 min, men sen startar den igen och då utan timer.

    Jag kör betaversionen av SR play på en Google Pixel 5a med Android 13 och ofta i kombination med Samsung Galaxy Buds+.
  • Hm ...

    Vi börjar med att försöka lösa problemet med den tidsinställda, vanliga, timern. Gå in under telefonens inställningar, leta upp vår app och välj Aviseringar. Bland dessa finns det en som specifikt rör Sovtimer. Om den är av, så slå på den! Om den redan var på, så slå av och sedan på den:

    Återkom och berätta om detta hjälpte, eller om vi behöver felsöka vidare.

    Annika Webbmaster
  • Hos mig är samtliga "Annat" påslagna som i din screenshot (inkl. Sovtimer, Väckarklocka)
  • Ok, synd att det inte var så enkelt.

    Har du möjlighet att skicka en skärmbild med hur sovtimern ser ut hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Ah, jag var otydlig.

    Jag menar hur det ser ut när själva sovtimern används och det finns en notis som tickar ned tiden ...
    Annika Webbmaster
  • Jaha. Ja, det finns en notis om Sovtimer! Har inte sett den tidigare.

    Dess "ålder" i rullgardinen uppdateras också tillsammans med återstående tiden för timern. Uppdatering verkar ske varje hel minut.
  • Nu verkar timern funka fint i alla fall i "Toppnyherer". Den stoppar efter att aktuellt ljud är slut.
  • Så bra!  Tack för att du berättade det.
    Annika Webbmaster