LÖST: Problem med sovtimern, Android
Min sovtimer slår inte av ljudet. Ljudet fortsätter när timerns tid "är ute".
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Följ inlägget
6
följare
Tack för att du hör av dig och meddelar oss detta.
Vi har på senare tid haft problem med Sovtimern i appen, detta är något som utvecklarna nu håller på att undersöka. Vi har själva kunnat återskapa felet, det vill säga, när vi testar funktionen så stöter vi på samma bekymmer som det du beskriver. Vi är således medvetna om problemet och hoppas kunna få ordning på detta inom kort!
Ja det är en smidig funktion som många lyssnare uppskattar. Tycker man om att lyssna vid läggdags så är funktionen klockren, när den fungerar som den ska! Vi hoppas som sagt att felet snart ska vara åtgärdat, stort tack för ditt tålamod hittills.
Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stött på detta tråkiga bekymmer. Att inte ha skärmsläckaren på kan säkerligen göra så att felet inte uppstår, men vi vill självklart se till så att sovtimern fungerar även med skärmen släckt. För precis som du skriver så vill man kunna lyssna och somna, och då kan det ju vara skönt att inte ha en mobil som ligger och lyser i närheten. Utvecklarna håller som sagt på att undersöka felet i detta nu och förhoppningsvis kommer vi kunna hitta en lösning inom kort.
Har ni kunnat lokalisera felet ännu? Jag har samma bekymmer med min sovtimer i appen.
Hälsningar Magnus
Jag talades nyss vid med utvecklarna som hälsar att de gjort en fix på buggen som bör innebära att problemet ska vara löst i kommande appversion. Den versionen släpps nästa vecka och det går även att registrera sig som betatestare vilket gör att man på så sätt får den nya versionen tidigare än övriga lyssnare.
Att vara betatestare innebär att man får appen lite tidigare än annars, men det är alltså samma app med samma funktioner. Om du är mån om att få nästkommande version så snart som möjligt så kanske kan det vara ett alternativ:
Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten (Scrolla ner till sektionen Ladda ned betaversioner av appar).
Om inte vill gå med i betaprogrammet så kan du alltid vänta på att den nya versionen automatiskt trillar in i din telefon, alternativt gå in i Play-butiken, söka upp SR Play och välja att uppdatera vilket bör vara möjligt att göra i mitten av nästa vecka.
Trevlig helg!
Vår nya version är nu på väg ut i beta där vi hoppas att sovtimern fungerar som den ska! Om ni redan nu vill kunna använda sovtimern så kan ni välja att gå med i betaprogrammet som jag skriver om i inlägget ovan.
Ifall ni inte vill gå med i betaprogrammet så kommer den nya versionen att trilla in i era telefoner automatiskt, som senast i början av nästa vecka.
När den nya appversionen, 24.3.1, installerats i era telefoner så får ni gärna återkomma och berätta om ni märker någon förbättring!
Jag har version 24.3.4 och sovtimer fungerar inte. Har ni någon ny lösning på gång?
Felet löstes, åtminstone delvis, för en månad sedan, så jag vill ta red på varför det är problem hos dig och ytterligare någon lyssnare.
Jag brukar sätta den på 20min men den fortsätter bara.
Oklart jag har inte fört någon statistik och använder det för sällan för att ge ett korrekt svar på när det fungerar. (Men igår fungerade det inte)
Mobil: S21 FE (SM-G990B2/DS)
Android version 14, One UI 6.0
Samsung A53.
I och med att det finns två inställningar som jag vet har gett liknande problem tidigare, så får ni gärna dubbelkolla att det ser ut som det ska här:
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Sovtimer
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar" kallas det kanske hos er?)
Aviseringar var okej men batteribegränsningen var på "optimera" så det slog jag av nu.
Lena:
Jag hoppas och tror att timern fungerar bra även hos dig, när du väl får ordning på dessa inställningar:
- Appens batteriinställning skall inte vara optimerad, utan obegränsad (vilket löste Peters problem)
- Under appens inställningar för aviseringar ska kategorin Sovtimer vara aktiverad
Hör av dig om du behöver hjälp att hitta inställningarna!Att aktivera sovtimer under aviseringar lyckas jag inte med, hitter inget där det står sovtimer.
- Öppna Inställningar på mobilen
- Välj Appar -> Sveriges Radio Play
- Välj Aviseringar -> Aviseringskategorier
Om du inte hittar inställningen för Aviseringskategorier, så behöver du tillåta aviseringar från Sveriges Radio Play (se bilden nedan). Därefter bör du kunna nå aviseringskategorierna (länken nedtill på bilden):OBS att det ser lite olika ut i olika mobiler och att det finns andra vägar som leder till samma ställe, men om du når Aviseringskategorier under Sveriges Radio Play, så är du på rätt ställe! En bit ned på sidan med kategorier bör det då se ut ungefär så här:
Där ska du slå på kategorin Sovtimer! Även kategorin Spelare bör vara på, eftersom den är central för vår app. Andra kategorier är viktiga i vissa lägen som Nedladdningar ifall du vill kunna ladda hem avsnitt utan problem eller Väckarklocka om vill använda appen som klockradio. (Om du aldrig använder dessa funktioner så aktiveras förstås inte de notiserna, så att tillåta dem stör inte.)
Den enda aviseringskategori som kan "störa" är pushnotiser med våra utskick. Många lyssnare uppskattar dessa, men om du inte vill få sådana, så slå av dem.
Hoppas att detta gick att följa! Gör så här:
Väckarklockan triggar igång mobilens alarm
Hej, jag har samma problem med sovtimern. Har ny mobil, Samsung S24.
- Har satt batteri inställningen till Inga begränsningar.
- Tillåter aviseringar men hittar inte till inställningen för aviseringskategorier.
Jag ser bakom kulisserna att båda ni har Android 10, så jag behöver kika på om ni kan nå dessa kategorier på annat vis, eller om det finns något annat ni ska ställa in för att allt ska fungera.
Trots det så fungerar det inte, vilket det har gjort tills för någon tid sedan.
Bra att du hittade rätt inställning, men trist att det inte hjälper. Även Eva här har problem att få timern att fungera, trots att hon har tackat ja till sovtimer-aviseringen samt har sett till att appen inte har någon batteribegränsning. Det tycks finnas ytterligare någon inställning att se över, vilket jag återkommer till, men först vill jag hjälpa Nicole att hitta aviseringskategorierna!
Nicole:
Börja med det gamla tricket att "slå av och på", det vill säga att slå av och på aviseringarna här:
I bästa fall kan det få alternativet med aviseringskategorier att visa sig, annars får du gärna testa att göra så här:
- Öppna appen Inställningar på telefonen.
- Tryck på Appar och aviseringar > Aviseringar.
- Under Nyligen skickat visas de appar som du fick aviseringar från senast. Där du kanske ser Sveriges Radio Play, tryck annars på Visa alla.
- Tryck på Avancerat.
- Välj Sveriges Radio Play och se om du då ser aviseringskategorierna
Om Nyligen skickat (punkt 3) saknas hos dig, så tryck i stället på Appaviseringar och sedan Sveriges Radio Play.Hittar du aviseringskategorier (kallas eventuellt endast kategorier) nu?
Jag har nu hittat ytterligare en inställning som bör kunna påverka sovtimern:
Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play
Nästan längst ned på sidan du då kommer till (som hos mig har rubriken Appinfo), finns det ett alternativ som heter Alarm och påminnelser. Den funktionen kan jag tänka mig att du behöver ha påslagen för att timern ska fungera i bakgrunden!
En annan lyssnare som fortfarande har problem med sovtimern, trots att hon ar åtgärdat "av-optimerat" och slagit på aviseringskategorin sovtimer, är Eva (rättat från "Lena"). Hon har hittat ett alternativt sätt att få till en timer. Så här skriver hon: Hoppas att detta kan hjälpa fler som fortfarande har problem med sovtimern!
Trevlig helg
Fungerar timern som den ska om du lyssnar på en kanal, men inte om du lyssnar på program i efterhand?
- Om felet både drabbar direktlyssning på en kanal och avsnitt i efterhand så återkom
- Om felet däremot enbart drabbar efterhandslyssning inte strömmade kanaler så vill jag att du testar en sak
Manöver som ev. hjälper om felet endast rör efterhandslyssningAnvänd timern när du lyssnar i mobilens flygplansläge på ett nedladdat avsnitt. Troligen fungerar timern inte då heller om skärmen är släckt, men när du sedan slår på normal uppkoppling igen så har jag visst hopp om att timern därefter fungerar som vanligt, åtminstone en tid.
Som sagt kan vi inte återskapa felet själva så vi är beroende av era observationer. Hos Eva här verkar manövern med att smita emellan med en kort tids flygplansläge ha "normaliserat" något, men jag vet tyvärr inte om förbättringen håller i sig, eller om felet snart dyker upp igen. Eva har redan hjälpt oss med flera tester. Eftersom hon själv använder Lägen och Rutiner för att få till timerfunktion (se mitt svar ovan från den 26 april) tills vår timer fungerar bättre, har hon inte lagt tid på att testa om appens timer fungerar på sikt efter att flygplansläget slogs av, utan endast konstaterat att timern fungerade vid en snabb test: Anledningen till att jag bad Eva att testa detta är att flygplansläget har påverkat ett annat problem i Android-appen (hög batteriförbrukning vid efterhandslyssning). Det finns ett par likheter mellan timer-problemet och batteri-problemet (båda drabbar poddar men inte direktlyssning, vi på Sveriges Radio kan inte återskapa felet, de dök upp vid samma tid) som gör att det kan vara olika symptom på samma underliggande fel.
Tack för ditt tålamod.
Hälsning Lena
Jag provade även att ladda hem ett avsnitt och lyssna i efterhand, det fungerade tyvärr inte med sovtimer. Men när timern gått ut och jag startar upp skärmen så går den direkt till timer och stänger av sig.
Jag provade lyssna på nedladdat avsnitt via flygplansläge och då gick det bra. När jag slog på uppkopplingen igen så fungerade tyvärr inte timern. Men samma här, att så fort jag slår på skärmen så stänger avsnittet av sig (efter timern löpt ut).
Som sagt är detta svårt för oss att komma åt, i och med att vi inte kunnat återskapa felet och inte heller ser någon gemensam nämnare hos er som drabbas. Som jag nämnde så har vi ett fel som bland annat gör att batteriförbrukningen hos en del lyssnare blir alltför hög vid poddlyssning, men inte vid direktlyssning. Det felet och timerproblemet (specifikt det som bara märks vid efterhandslyssning) skulle båda kunna bero på att vi gör något med poddarna som inte är helt korrekt.
Mina kolleger gör en del förbättringar som egentligen är avsedda för att lösa batteri-problemet, men om vi har riktig tur så skulle det även kunna lösa ert problem (samt ytterligare ett problem där poddar, men inte strömmade kanaler, hackar).
Annars har jag tyvärr inte några direkta idéer kvar för tillfället, utom att avinstallera appen helt, starta om mobilen och därefter ladda hem appen på nytt. Tyvärr tappar ni då lyssningshistorik och nedladdade avsnitt - och jag kan inte lova att det hjälper, så om det är värt ett försök beror lite på hur stort värde ni sätter på historiken etc.