Problem med sovtimern, Samsung Galaxy, Android 14
Min sovtimer slår inte av ljudet. Ljudet fortsätter när timerns tid "är ute".
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Om jag öppnar telefonens fodra så att skärmen tänds, då stoppar timern ljudet. Men inte annars.
Följ inlägget
14
följare
Tack för att du hör av dig och meddelar oss detta. Vi är redan medvetna om problemet och hoppas kunna få ordning på detta inom kort!
Ja det är en smidig funktion som många lyssnare uppskattar. Tycker man om att lyssna vid läggdags så är funktionen klockren, när den fungerar som den ska! Vi hoppas som sagt att felet snart ska vara åtgärdat, stort tack för ditt tålamod hittills.
Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stött på detta tråkiga bekymmer. Att inte ha skärmsläckaren på kan säkerligen göra så att felet inte uppstår, men vi vill självklart se till så att sovtimern fungerar även med skärmen släckt. För precis som du skriver så vill man kunna lyssna och somna, och då kan det ju vara skönt att inte ha en mobil som ligger och lyser i närheten. Utvecklarna håller som sagt på att undersöka felet i detta nu och förhoppningsvis kommer vi kunna hitta en lösning inom kort.
Har ni kunnat lokalisera felet ännu? Jag har samma bekymmer med min sovtimer i appen.
Hälsningar Magnus
Jag talades nyss vid med utvecklarna som hälsar att de gjort en fix som bör innebära att problemet ska vara löst i kommande appversion. Den versionen släpps nästa vecka och det går även att registrera sig som betatestare vilket gör att man på så sätt får den nya versionen tidigare än övriga lyssnare.
Att vara betatestare innebär att man får appen lite tidigare än annars, men det är alltså samma app med samma funktioner. Om du är mån om att få nästkommande version så snart som möjligt så kanske kan det vara ett alternativ:
Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten (Scrolla ner till sektionen Ladda ned betaversioner av appar).
Om inte vill gå med i betaprogrammet så kan du alltid vänta på att den nya versionen automatiskt trillar in i din telefon, alternativt gå in i Play-butiken, söka upp SR Play och välja att uppdatera vilket bör vara möjligt att göra i mitten av nästa vecka.
Trevlig helg!
Vår nya version är nu på väg ut i beta där vi hoppas att sovtimern fungerar som den ska! Om ni redan nu vill kunna använda sovtimern så kan ni, som jag skrev ovan, välja att gå med i betaprogrammet, annars kommer den nya versionen att trilla in i era telefoner automatiskt, senast i början av nästa vecka.
När den nya appversionen, 24.3.1, installerats i era telefoner så får ni gärna återkomma och berätta om ni märker någon förbättring!
Jag har version 24.3.4 och sovtimer fungerar inte. Har ni någon ny lösning på gång?
Felet löstes, åtminstone delvis, för en månad sedan, så jag vill ta reda på varför det är problem hos dig och ytterligare någon lyssnare.
Samsung A53.
I och med att det finns två inställningar som jag vet kan ge problem med timern, så får ni gärna dubbelkolla att det ser ut som det ska här:
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Sovtimer
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar")
Lena:
Jag hoppas att timern fungerar bra även hos dig, när du väl får ordning på dessa inställningar:
- Appens batteriinställning skall inte vara optimerad, utan obegränsad (vilket löste Peters problem)
- Under appens inställningar för aviseringar ska kategorin Sovtimer vara aktiverad
Hör av dig om du behöver hjälp att hitta inställningarna!Under aviseringar hittar jag inget där det står sovtimer.
- Öppna Inställningar på mobilen
- Välj Appar -> Sveriges Radio Play
- Välj Aviseringar -> Aviseringskategorier
Om du inte hittar inställningen för Aviseringskategorier, så behöver du tillåta aviseringar från Sveriges Radio Play (se bilden nedan). Därefter bör du kunna nå aviseringskategorierna (länken nedtill på bilden):OBS att det ser lite olika ut i olika mobiler och att det finns andra vägar som leder till samma ställe, men om du når Aviseringskategorier under Sveriges Radio Play, så är du på rätt ställe! En bit ned på sidan med kategorier bör det då se ut ungefär så här:
Slå på kategorin Sovtimer! Även kategorin Spelare bör vara på, eftersom den är central för vår app.
Hoppas att detta gick att följa! Gör så här:
Hej, jag har samma problem med sovtimern. Har ny mobil, Samsung S24.
- Har satt batteri inställningen till Inga begränsningar.
- Tillåter aviseringar men hittar inte till inställningen för aviseringskategorier.
Trots det så fungerar det inte, vilket det har gjort tills för någon tid sedan.
Bra att du hittade rätt inställning, men trist att det inte hjälper. Även Eva här har problem att få timern att fungera, trots att hon har tackat ja till sovtimer-aviseringen samt har sett till att appen inte har någon batteribegränsning. Det tycks finnas ytterligare någon inställning att se över, vilket jag återkommer till, men först vill jag hjälpa Nicole att hitta aviseringskategorierna!
Nicole:
En annan lyssnare hade problem att hitta aviseringskategorierna. Hon skrev då: Hittar du den inställningen?
Jag har nu hittat ytterligare en inställning som bör kunna påverka sovtimern:
Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play
Nästan längst ned på sidan du då kommer till (som hos mig har rubriken Appinfo), finns det ett alternativ som heter Alarm och påminnelser. Den funktionen kan jag tänka mig att du behöver ha påslagen för att timern ska fungera i bakgrunden!
En annan lyssnare som fortfarande har problem med sovtimern, trots att hon ar åtgärdat "av-optimerat" och slagit på aviseringskategorin sovtimer, är Eva (rättat från "Lena"). Hon har hittat ett alternativt sätt att få till en timer. Så här skriver hon: Hoppas att detta kan hjälpa fler som fortfarande har problem med sovtimern!
Trevlig helg
Fungerar timern som den ska om du lyssnar på en kanal, men inte om du lyssnar på program i efterhand?
- Om felet både drabbar direktlyssning på en kanal och avsnitt i efterhand så återkom
- Om felet däremot enbart drabbar efterhandslyssning inte strömmade kanaler så vill jag att du testar en sak
Manöver som ev. hjälper om felet endast rör efterhandslyssningAnvänd timern när du lyssnar i mobilens flygplansläge på ett nedladdat avsnitt. Troligen fungerar timern inte då heller om skärmen är släckt, men när du sedan slår på normal uppkoppling igen så har jag visst hopp om att timern därefter fungerar som vanligt, åtminstone en tid.
Som sagt kan vi inte återskapa felet själva så vi är beroende av era observationer. Hos Eva här verkar manövern med att smita emellan med en kort tids flygplansläge ha "normaliserat" något, men jag vet tyvärr inte om förbättringen håller i sig, eller om felet snart dyker upp igen. Eva har redan hjälpt oss med flera tester. Eftersom hon själv använder Lägen och Rutiner för att få till timerfunktion (se mitt svar ovan från den 26 april) tills vår timer fungerar bättre, har hon inte lagt tid på att testa om appens timer fungerar på sikt efter att flygplansläget slogs av, utan endast konstaterat att timern fungerade vid en snabb test: Anledningen till att jag bad Eva att testa detta är att flygplansläget har påverkat ett annat problem i Android-appen (hög batteriförbrukning vid efterhandslyssning). Det finns ett par likheter mellan timer-problemet och batteri-problemet (båda drabbar poddar men inte direktlyssning, vi på Sveriges Radio kan inte återskapa felet, de dök upp vid samma tid) som gör att det kan vara olika symptom på samma underliggande fel.
Tack för ditt tålamod.
Hälsning Lena
Jag provade även att ladda hem ett avsnitt och lyssna i efterhand, det fungerade tyvärr inte med sovtimer. Men när timern gått ut och jag startar upp skärmen så går den direkt till timer och stänger av sig.
Jag provade lyssna på nedladdat avsnitt via flygplansläge och då gick det bra. När jag slog på uppkopplingen igen så fungerade tyvärr inte timern. Men samma här, att så fort jag slår på skärmen så stänger avsnittet av sig (efter timern löpt ut).
Detta svårt för oss att felsöka, eftersom vi inte kan återskapa felet och inte heller ser någon gemensam nämnare hos er som drabbas. Som jag nämnde så har vi ett fel som bland annat gör att batteriförbrukningen hos en del lyssnare blir alltför hög vid efterhandslyssning på avsnitt, men inte vid direktlyssning. Det felet och timerproblemet (åtminstone det som bara märks vid efterhandslyssning) skulle båda kunna bero på att vi gör "något" fel med avsnitten.
Mina kolleger gör en del förbättringar som egentligen är avsedda för att lösa batteri-problemet, men om vi har tur så skulle det även kunna lösa ert problem.
Annars har jag dessvärre inte några idéer kvar för tillfället, utom att avinstallera appen helt, starta om mobilen och därefter ladda hem appen på nytt. Tyvärr tappar ni då lyssningshistorik och nedladdade avsnitt - och jag kan inte lova att det hjälper, så om det är värt ett försök beror lite på hur stort värde ni sätter på historiken etc.
Nu har även jag efter en omstart av mobilen (Samsung s21) problem med timern, men en annan form. Vilken tid jag än ställer in den på så fortsätter uppspelningen till 45 minuter. När jag ställer in dem tickar tiden ner korrekt från inställd tid, men sedan blir timern passiv när tiden går ut, dvs ikonen är bara en fast ikon, men sedan tystnar ljudet ändå 45 minuter efter att jag startat den.
Jag har inte läst hela tråden (många inlägg) men hittar inte just detta problem som och jag har kollat de vanliga inställningar som brukar behövas (batterioptimering, aviseringar, andra begränsningar)
/Sara
Är det vid lyssning på kanal eller på avsnitt i efterhand du fick detta problem? Är 45 minuter ett alternativ som du har använt dig av tidigare någon gång som liksom kan ha fastnat? Ditt problem har jag inte sett inrapporterat tidigare, så tack för att du rapporterade in det.
Nej jag kunde inte heller se just det felet, det har hittills varit poddar och då har uppspelningen alltså fortsatt till nästa program tills 45 min uppnåtts.
Jag använder oftast 45 min, 20 min eller "när aktuellt avsnitt är slut" .
Jag provade med alla dessa + 10 min, allt med samma resultat. Testade dock inte längre än 45 min inser jag. Kan testa det idag.
Vi håller på att lansera nya menyer i apparna (se Frågor och svar om appens nya navigation ) och har många frågor om taktiska beslut (se Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app ) vilket gör att jag inte kan bidra i felsökningen speciellt aktivt idag, men även jag kommer att testa att somna till Android-appen ikväll ...
Jag har efter bästa förmåga följt dina tålmodiga instruktioner och tips. Och det är bättre, dvs någonstans mellan 50 och 75% av gångerna följer timern numera den tid jag ställt in. Men då och då, utan att jag ännu kunnat se något mönster kör den själv på 45 min. Jag har medvetet inte valt just 45 efter omstarter och inställningar, utan endast andra tider och "vid avsnittets slut". Appen väljer alltså 45 min oavsett om jag ställt in en kortare eller längre tid, men den gör det bara ibland.
Det är ju inget jättebekymmer, mest märkligt.
Möjligen skulle det kunna vara ett symptom på ett mer övergripande problem att ta hänsyn till lyssnares inställningar. Jag har inte sett så många beskrivningar av sådant, men tänker på det Johan beskriver här: Även val av väderstation i Android-appen var en inställning som inte sparades korrekt, den återställdes mellan besöken, men den inställningen finns (för närvarande?) inte kvar i appen.
Jag rapporterar in det till mina kolleger på utvecklarsidan.
Problemet är som sagt inte jättebesvärande men fortsätter. Som jag tolkar det är det främst när jag lyssnar på poddar på min sida, nya avsnitt och när den då spelar upp två eller flera avsnitt.
Men nu gör den något nytt, den fastnar i sin räknare och visar månen i aviseringsfältet och i spelaren, men räknar alltså inte ner utan är kvar på första sekunden (just nu 46.57) och därför tystnar det heller aldrig utan spelar avsnitt efter avsnitt.
Det verkar som om funktionerna liksom tappat kopplingen till varandra. Månikonen i aviseringsfältet ligger ibland kvar fast det inte egentligen finns någon sovtimer, den kan också "ofinnas" i aviseringsfältet trots att timern är aktiv. I spelaren kan tiden sluta synas vid månikonen. Ikonen kan också stanna i sin rörelse men sekunderna räknas ner, eller (som sagt) bara fastna.
Förvirrande...
Avinstallerade appen och installerade på nytt.
Accepterade alla förfrågningar om behörighet som kom upp.
Startade en livestream av P3.
Tryckte på månen för insomningstimer.
Accepterade förfrågan om avisering som dök upp och skickades till appinställningen för det och aktiverade den.
Tryckte på månen igen och valde 10 min.
Stängde locket på caset så skärmen slocknar.
10 min passerar men ljudet fortsätter.
Öppnar caset så skärmen startar.
Ljudet tonar ut och streamen stoppar.
Alla aviseringinställningar som getts som förslag här ovan är på och batterioptimering avstängd.
Ändå funkar det inte.
Eva, i denna tråd, får endast problem med sovtimern när hon lyssnar i efterhand, inte när hon lyssnar direkt på en kanal.
Kan du testa hur timern fungerar hos dig vid efterhandslyssning?
vänliga hälsningar,
Henrik, sommarvikarie i Kundo
Min timer krånglar ju också (finns i tråden)
Den här lite som den själv vill och i natt tex så räknar den ner precis som den ska, men ljudet tystnar inte utan går tex vidare till nästa program (min sida, nya avsnitt, inställd på " när aktuellt ljud är slut). Om jag då backar tillbaka en bit in i det avsnitt av avsåg att höra så lägger sig timern av sig själv med korrekt räkning med minuter och sekunder kvar till där jag ställt spelaren, men sedan upprepas det och den fortsätter att spela upp avsnittet efter. Den går alltså vidare både när jag aktivt ställt in den och när den gör det själv.
Fortsatt glad midsommarhelg
/Henrik, sommarvikarie i Kundo
Tror jag ger upp det här, har testat allt som föreslagtis ovan, vilket tagit tid. En enklare lösning är att somna till en podd på Spotify. Där fungerar insomningsfunktionen.
Har ni någon handlingsplan för att åtgärda problemet?
Jag kom dock på att vi kanske kan kolla på felet bakvägen. Kanske går det att se i loggfilerna om det sätts insomnings-tiers som aldrig "kickar in" (och vad det i så fall kan bero på).
Jag kommer att ta upp det med utvecklarna nästa vecka och hoppas att det kanske kan bli ett sätt att äntligen komma vidare med detta problem.
Trevlig helg!
Jag har Samsung s22. Samma problem som beskrivs tidigare. Sovtimern fungerar inte när skärmen är släckt. Provat att ge appen de rättigheter som skrivits om tidigare i tråden - hjälper inte. På min gamla Huawei funkar det som förväntat. Ser fram emot en lösning snarast!
Per
Och gjort allt som finns i tråden
Men fungera ej ändå .
Måste vara något fel i appen
När felet uppstod
Några lyssnare hade problemet redan i vintras, för andra har det uppstått senare än så.
Ni som har kontaktat oss den senaste tiden: Har det fungerat bättre tidigare? När märkte ni felet?
Skillnad kanal/avsnitt?
De flesta av er har problem oavsett vad ni lyssnar på, medan några av er som skrev hit i våras har haft problem med program i efterhand (poddar), medan kanaler stannar på utsatt tid.
Är detta en skillnad för fler av er?
Är problemet konstant?
För några av er har det fungerat ibland medan det inte fungerar vid andra tillfällen. Exempelvis kan det ha fungerat dagtid när ni har testat, medan sen har problemet funnits kvar på kvällen.
Fungerande timer - men fel tid
Sara rapporterade in en variant av detta: Sedan ändrade felet karaktär: Finns det fler som har liknande beteende? Sara beskriver fler detaljer och drar slutsatsen att det "verkar som om funktionerna [nedräkning/uppspelning] liksom tappat kopplingen till varandra". Jag håller med!
Fungerar "när aktuellt ljud är slut" bättre?
Förutom den tidsinställda timern som stängs ned efter exempelvis 30 minuter, finns det ett alternativ som stannar appen "när aktuellt ljud är slut" (så att man endast hör det pågående avsnittet i en spellista).
Fungerar det alternativet bättre hos någon av er?
Vilka mobiler/plattor?
Många av er har skrivit att ni har Samsung-enheter och Per skrev att detta inte inträffar på hans äldre Huawei.
Där kanske det antingen finns någon Samsungspecifik inställning som vi har missat att kika på, eller har med operativsystemet att göra så att nyare mobiler med Android 14 (vilket finns i många Samsung) får problem för att det kommit nyheter i Androids hantering av detta som vi missat att anpassa appen efter.
Många frågor. Hjälp oss gärna genom att svara på det ni kan och orkar. De tre viktigaste punkterna är dessa:
Jag var som sagt intresserad av vilka mobiler det är som drabbas och det ger en intressant bild som kan förklara varför vi inte har kunnat återskapa felet. Det uppstår troligen enbart på Samsung med Android 14 (One UI 6)!
- Peter och Sara: Samsung Galaxy S21 (Android 14)
- Lena: Samsung Galaxy A53 (Android 14)
- Nicole: Samsung Galaxy S24 (Android 14)
- Pontus: Samsung Galaxy Tab S9 (Android 14)
- Ben: Samsung (Android 14)
- Per: Samsung Galaxy S22 (Android 14)
- Eva (annan tråd): Samsung Galaxy S23 (Android 14)
Om någon har detta fel på en "icke-Samsung", så vill vi veta det.Peter har löst det med ändrad inställning; Saras fel har udda karaktär
Den har ju fungerat tidigare.
Om felet endast visar sig i Samsungs egen version av Android 14, One UI 6, och då kanske endast hos användare som har en viss inställning som inte finns i andra mobiler, kan det förklara varför vi inte ser felet själva. Nu vet vi bättre vad vi ska leta efter! Om det finns något i vår app som behöver justeras, så gör vi det förstås. Om det finns något lokalt hos er som kan ändras, så tipsar vi om det. Och om felet ligger hos Samsung och det inte finns något vi eller ni kan göra annat än att vänta på att buggen rättas, så är det ju också viktigt att veta. Men ett fel som drabbar vår app ligger det förstås i vårt eget intresse att vi hjälper er att slippa, i en mån vi kan göra något.
Det låter ju helt logisk, kan ni göra något så kommer ni att göra det - ligger felet hos någon annan....ja då är det bara att "finna sig" till denne någon annan rättar till .
Jag är hoppfull!
Peter, som har samma operativsystem som ni andra, fick ju till en fungerande sovtimer efter att han hade tagit bort batteribegränsningarna ("av-optimerat") appen, se den 10 april ovan. Det finna alltså förutsättningar att lösa detta, men först behöver vi förstå vilken eller vilka processer i Samsung med Android 14 som kan sätta appens normala funktioner ur spel när den hamnar i bakgrunden!
Problemet här är att mobilen visserligen spelar ljud från appen, men appen själv har försatts i någon form av "sömn-tillstånd" av operativsystemet. Därmed påverkas inte appen av kommandot för att stoppa uppspelningen - förrän ni "väcker" mobilen genom att slå på skärmen.
På den här sidan listas ett par nya funktioner i Samsung med Android 14 som kan "döda" eller "söva" appar så att de inte fungerar korrekt i bakgrunden:
Samsung | Don’t kill my app! (dontkillmyapp.com)
Vi får kika närmare på dessa inställningar, inte minst den för mig nya bekantskapen "Good Gardian", men jag börjar med ett annat tips från samma sida som jag tycker verkar lovande:
Det går att låsa appen så att den inte stängs ned av systemet. Om det fungerar som jag hoppas, så skulle det kunna få timern fungerar korrekt.
Keep open
You can “lock” one app in the Recent apps to prevent it from being terminated.
Testa gärna om appens sovtimer fungerar korrekt ifall ni "låser den". Jag hoppas att det inte är några problem att hitta motsvarande inställning på en svenskspråkig mobil!
Om detta inte hjälper, finns det som sagt en hel del kvar att utforska, nu när vi vet ungefär vad det är vi letar efter.
Tipset om att fästa en app som jag delade senast, är förmodligen inte så användbart, eftersom det helt enkelt låter appen ligga kvar i förgrunden på skärmen. Ni vill ju kunna stänga av skärmen!
Här ett annat tips som kanske kan göra skillnad: Fri översättning av ett av tipsen här:
Samsung | Don’t kill my app! (dontkillmyapp.com)
Om det hjälper? Det hoppas jag att ni kan ta reda på!
Men vore kanske bättre att ni löste problemet.
Så man slipper ha appen öppen
Men jag har galaxy s23
Var det mitt senaste tips om att låta appen "synas på skärmen" (lämna den i förgrunden) innan du slår på låset, eller det tidigare tipset om att fästa appen på skärmen (vilket gör att skärmlåset inte aktiveras, förmodar jag) som du fick att fungera? OM vi kan förstå vari felet ligger och OM det är något vi kan kontrollera själva, så löser vi det. Tills vidare vet detta:
- något i Samsung Galaxy med Android 14 (One UI 6) fungerar dåligt ihop med något i vår app
- detta verka bero på att "försätts i djupsömn" av operativsystemet trots en timer-notis som borde förhindra just detta
- andra mekanismer som ska "skydda appen" (batteriinställningen i första hand) har hjälpt någon lyssnare, men för de flesta som drabbats har det inte påverkat felet
- felet syns inte i andra mobiler
- några drabbade har fungerande timer i andra medieappar
Per:Visst var det tipset om att inte "backa ur" appen som du testade utan framgång? Kan du för säkerhets skull se över att de två tidigare omnämnda inställningarna fortfarande är rätt?
Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Sovtimer
Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar")
Ditt sista tips fick timern att fungera
/Per
Per
Nästa sak att kolla upp:
Hur ser notisen för sovtimern ut? Ser ni den på låsskärmen och räknar den ner som den ska?
Sara har beskrivit två olika beteenden för notisen: Efter 45 minuter stannade sedan ljudet, oavsett om hon ställde timern på t ex 20 min. Felet uppstod inte varje gång.
Senare ändrade timern beteende till det sämre: Är det någon av dessa beskrivningar som passar in hos er som fortfarande har problem?
Batteri och Enhetsvård, ett spöke från förr
Förutom Androids batteri-inställning ("inga begränsningar") som ni redan har kikat på, har Samsung ett eget lager av inställningar som reglerar vilka appar som kan göra vad när skärmen är släckt.
För tio år sedan gömde sig Samsungs app-dödare främst under något som kallades Enhetsunderhållning. Det var dock inte speciellt underhållande för de Samsung-användare som behövde hjälp att skudda vår app i både de vanliga "Android-inställningarna" och "Samsungs egna inställningar".
Senare bytte Enhetsunderhållning namn till Batteri och Enhetsvård och de senaste åren har jag knappt kikat där, för det har räckt med att skydda vår app i Androids generella inställning. När appen "avoptimerades" så spelade det ingen roll om den var oskyddad i Samsungs Batteri och Enhetsvård.
Har det problemet återkommit?
Hos er med One UI 6, Samsungs egen variant av Android 14, har Batteri och Enhetsvård delats upp i en egen del för just batteriet (vilket i sig kanske är mer logiskt). Jag misstänker dock att Samsung dessutom har gjort något som medför att deras egna "app-begränsande" inställningar åter övertrumfar Androids, och att det är därför vår app verkar försättas i "djupsömn" när skärmen släcks, trots att ni har "av-optimerat" och har en aktiv timer-notis som borde hindra detta!
Vilken av alla inställningar?
Tyvärr finns det flera olika inställningar som skulle kunna vara "skurken" här och måste ställas in rrätt för att skydda appen, så jag vet inte om appen stoppas för att spara batteri, frigöra ram-minne, minska dataförbrukning eller något annat.
Jag kommer därför att ge er olika tips på åtgärder som kan skydda appen och hoppas att ni kan hjälpas åt att testa. Förr eller senare hittar vi det som hjälper!
Två Samsung-inställningar att testa
Batteri -> Gränser för bakgrundsaktivitet -> Lägg till Sveriges Radio Play bland "Appar aldrig i automatisk vila"
På samma ställe rekommenderar jag att ni även bockar ur "sätt oanvända appar i viloläge": Hittade ni hur man gör detta? Och hjälper det?
Eftersom timern fungera i andra appar.
Men inte i Sveriges radio app .
Måste vara något i appen som är felet
Samtidigt fungerar ju timern som den ska i samma app i alla andra Android-mobiler och surfplattor. Problemet uppstår endast hos er som har de senaste versionerna av Samsung egen Android-variant One UI 6. Och det uppstår inte ens hos alla med denna kombination, vilket får mig att tro att det finns någon specifik inställning hos er som drabbas som inte fungerar bra ihop med vår app.
Tills vi vet vad det är som ställer till det, fungerar timern i appen endast när appen är i förgrunden (synlig på skärmen när ni lyssnar). Det går att ha appen i mörkt läge i så fall.
Ett annat alternativ att lösa behovet är att skapa en timer-rutin på det vis som Eva har beskrivit (se inlägg från mig den 26 april).
Samma symptom som Pontus.
Startar timer, tiden går ut, strömmen fortsätter, låser upp skärmen, ljudet minskar och den PAUSAR strömmen.
Kanske felet finns i hur timern kickar in?
Eller hur aviseringar får göras mot låst skärm?
Säkerhet för aviseringar mot låst skärm, tror jag införts som standard i senare UI.
Keep up the good work 😀👍
Samma uppträdande. Öppnar skärmen, appen drar ner volymen till noll och pausar.
Om jag däremot ställer om skärmsläckaren till 10 min fungerar det som är tänkt.
Volymen på telefonen har satts till noll, varför?
Varför inte bara pausa strömmen?
Jag känner inte igen mig i att det skulle funka ibland (om skärmen är släckt).
Samsung Galaxy S23
Modell: SM-S911B/DS
One UI: 6.1
Android: 14
Appen ser ut så här efter upplåsning om mobilen varit låst ett tag. Appen ser inte längre ut att känna till vilken podd det är som är aktuell eller något om dess status. Om jag backar en sida vaknar den till liv och visar rätt information igen.
Kan det vara så att appen försöker pausa uppspelningen men att den saknar information om vad det är som ska pausas? Det kanske är något som inte cachas korrekt?
Hej Paul!
Vi tror att det är något som inte fungerar korrekt när vår app ligger i bakgrunden (som när skärmen är släckt) på Samsung Galaxy, som har en egen variant av Android 14, One UI 6. Alla
Även du har Android 14, men en Zenphone, och jag hoppas och tror att du slipper problemet genom att se över två inställningar som nämnts högre upp i tråden:
- SR Play behöver få använda aviseringar för sovtimer
- Skydda SR Play från "batteribegränsningar"
Om du inte hittar dessa inställningar eller om det, mot förmodan, inte hjälper hos dig, så hör av dig igen!Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Sovtimer
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Välj Inga begränsningar
Jag har rapporterat det vidare till utvecklarna, men de kan tyvärr inte prioritera felsökning av ett problem som med stor sannolikhet beror på en lokal inställning hos er.
Tips och tricks
Bästa möjligheten att hitta orsaken är att vi hjälps åt att sprida tips om vad som hjälper samt att ni bidrar till felsökningen genom att testa de förslag jag ger om vad som kan hjälpa.
Ett fint exempel är att du testade Pauls tips om att sätta skärmsläckaren på en senare tid:
Synd att det inte går att få till med längre tid än så.
Ett annat tips är att skapa en rutin i Googles assistent:
Automatisera dagliga rutiner och uppgifter med Google Assistent
Eva har beskrivit hur hon gjorde mer i detalj (se inlägg från mig den 26 april).
Jag undrar även om du har testat tipset som jag skrev om den 24 september och hur det i så fall fungerar hos dig: Det tipset hjälpte Birgitta, men fungerade tyvärr inte hos Per.
Mina frågor:
Jag har även ställt ett par frågor som jag inte har fått någon återkoppling om ännu, förmodligen för att frågorna är otydliga:
Fråga den 27 september
Inställning a: Lägg till Sveriges Radio Play bland "Appar aldrig i automatisk vila"
Inställning b: Bocka ur "sätt oanvända appar i viloläge"
Fråga den 1 oktober
Ett parallellt fel
Den bild du delar tror jag är ett annat problem som har uppkommit nu under hösten, där appen i vissa lägen inte lyckas läsa in korrekt information.
Fullt så tomt som det var hos dig har det dock inte sett ut annars vid detta fel, så jag ser till att app-utvecklarna kikar på din felbeskrivning.
Jag tror alltså att det felet, som har dykt upp nu i höstas och drabbar fler Android-versioner än Samsungs variant av Android 14, inte har någon direkt koppling till att sovtimern slutat fungera hos er. Här är två olika trådar om detta nyare problem, som berör olika symptom av samma underliggande fel:
Android: Ljudet bryts efter några minuter
[No program] visas när jag startar appen
Fundering till utvecklarna, varför inte bara stänga ljudströmmen när timern kickar in? Varför försöka dra ner volymen till noll?
Iom att appen försöker dra ner volymen så försöker den göra ett systemanrop, som troligtvis inte tillåts när skärmen är låst.
Appen själv kontrollerar sin egen ljudkälla och borde kunna stänga den även med låst skärm.
Avtagande ljudstyrka är ett mjukare sätt att avbryta appen än att den tystnar tvärt, och om det inte är den som ger problem, vill vi gärna ha det just så.
Asus app Power Master
Bra att du har sett över de generella Android-inställningarna. Då går vi över till inställningar som Asus själva har lagt till. Där är det i synnerhet "optimerings-appen" Power Master som du behöver kika på.
Den finns förinstallerad med vissa begränsande inställningar som kan förhindra andra appar från att funka i bakgrunden. Tack och lov brukar det vara enkelt att åtgärda (eller var åtminstone senast jag kollade upp det).
Testa detta:
- Bocka ur Mobile Manager > PowerMaster > Settings (eller Battery-saving options) > Auto-deny apps from auto starting
Jag tror att det är den viktigaste inställningen, men Asus | Don’t kill my app! (där jag först fann information om "The evil app Power Master") tipsar om ytterligare en inställning du bör se över:- Bocka ur Mobile Manager > PowerMaster > Settings (eller Battery-saving options) > Clean up in suspend
På sidan jag länkade till ovan finns det även bilder som kan vara till en hjälp. Hoppas att det går att följa - och förstås att det hjälper! Bra frågor, men timern fungerar ju med skärmen låst hos majoriteten av våra lyssnare med denna app, inklusive hos mig med en äldre Samsung Galaxy som har Android 12 (One UI 4.1).