Sortera sökresultat

Jag undrar om det finns eller kommer att finnas någon möjlighet att sortera sina sökresultat i appen. Oftast vill man ju ha det färskaste högst upp i listan, eller så vill man kunna sortera först på vilket program och sedan på datum. Och kanske filtrera fram just ett program bland sina sökresultat. Som det är nu verkar allt komma huller om buller och det är extremt svårt att hitta i listan om man fått många träffar.

Kan inte se att det finns någon sorteringsfunktion, men det kanske är jag som har svårt att hitta?

Kommentarer

  • Hej Sara!

    Jag följer upp en del äldre ärenden, och såg att du inte fått svar, vilket vi ber om ursäkt för!

    Sökfunktionen i appen är väldigt primitiv. Om du exempelvis söker på Europapodden får du upp en hel del gamla avsnitt - men det finns en metod i galenskapen, så helt slumpartat är det inte.

    Textinnehållet trumfar över tidsaspekten.
    Ett avsnitt som har med ordet "Europapodden" i titeln kommer att därför att listas högre än ett avsnitt som har samma ord i ingressen som i sin tur listas högre än ett avsnitt där detta inte skrivs ut annat än i programseriens namn.

    Programträffar istället för avsnittsträffar
    När du är ute efter "det senaste avsnittet" finns det ett bättre sätt. Ovanför de där (till synes) slumpartade avsnitts-träffarna, får du träff på programserier.

    Skriver du Europapodden, får du endast en sådan program-träff jämfört med (just nu) 255 avsnittsträffar i oönskad ordning (bilden jag illustrerar med är från i höstas, när jag svarade på en liknande fråga - och då fick jag 235 träffar).

    Om du trycker på denna enda programträff, når du alla programseriens avsnitt i kronologisk ordning (nyast överst):

    Stava fritt är stort, men stava som appen är större
    Metoden kräver att du stavar namnet precis som vi gjort i våra databaser. Eller en del av namnet. Att skriva eur (utan att ens trycka på sök) räcker exempelvis för att nå Europapodden. Eller pap (som är en del av Europapodden).

    Jag försöker vara snål med tecknen, för sökmotorn är exakt men helt utan intuition och fantasi. Så snart jag skrivit in ett tecken som inte hör hemma i programnamnet, så kommer detta program inte upp bland programträffarna. Om jag alltså skriver USA podden istället för USApodden eller Europa-podden istället för Europapodden, så fattar inte appen. (Själv skulle jag spontant vilja ha bindestreck innan podden i båda namnen.)

    Avsnittsträffarna för specifikt innehåll

    Avsnittsträffarna är alltså inte så bra för att hitta senaste avsnittet. Däremot för att hitta ett specifikt innehåll, exempelvis genom att söka på europapodden danmark

    Hoppas att mitt tips om program-träffar hjälper, trots att det kom så sent! Om inte, ge något exempel på innehåll du har svårt att hitta i appen, så kan jag svara bättre.

    Annika Webbmaster