Sommar i P1: ibland saknas versionen med musik
Hej, varför är vissa av programmen i SR-poden utan musik? Jag har en android-telefon och appen är uppdaterad. Just nu kan jag bara lyssna på den korta versionen av programmen från 5-8e juli. Övriga är det hela programmet på 1,5 timme och full längd på musiken. Se skärmdump.
Följ inlägget
0
följare
Om du klickar på de prickarna (trepunktsmenyn) till höger om avsnitten, där ska du kunna välja att spela upp avsnitten med eller utan musik. När du klickar på trepunktsmenyn, får du då upp dessa två alternativ?
Men det är märkligt att den korta versionen är den som spelas upp när du inte gör något val, för om man inte aktivt väljer versionen utan musik så är det originalversionen (den med musik) som ska spelas upp.
Hej
Tack för snabbt svar.
Nä jag får inte det alternativet på de tre prickarna, inte heller "på webben," i mobilvyn. Jag får upp hela programmet i webläsaren om jag klickar i att få den datoranpassade vyn.
Och det är ju spännande att det är vissa dagar jag får upp korta respektive långa versionen.Jag ör ganska säker på att jag hade det här "problemet" förra året också på några avsnitt
MvhGunilla Malmqvist
Saknar du fortfarande möjligheten att lyssna på vissa av avsnitten i Sommar i P1 med musik? Eller har det skett något i appen sen sist vi hördes?
Hej hej
Jomen nu ser det ut så som det är tänkt.
Extra portion jordgubbar till app-programeraren 😁
Skönt att det löste sig och att du nu kan lyssna med eller utan musik. Tack för ditt tålamod och ha en fortsatt fin sommar!
Nu är det bara kortversionerna från Anis och framåt i appen igen. Vore toppen om de som kommit tillbaka från semestern också får lära sig att lägga upp innehållet rätt 😁
Mvh Gunilla
Aj då, det var verkligen inte bra. Jag ska framföra detta till kollegorna. Jag tänker också att vi ska kolla vilken appversion du har installerad i telefonen, den informationen underlättar för utvecklarna i deras felsökning.
Du kan se vilken version du har genom att klicka på Min sida (längst ner i appens högra hörn) och därefter gå till Inställningar, längst ner på sidan kan du sedan se vilken appversion du har. Återkom gärna när du har kollat, så ska jag be utvecklarna att titta på felet.
Hej,
Skärmdump på version och datum för installation.
Tjingeling/Gunilla
Hej Gunilla!
Att du hade klickat i datoranpassad vy påverkar inte vår hemsida alls. Kan skillnaden ha berott på att du testade innan klockan 14.30 med ett dagsfärskt avsnitt, och musikversionen ännu inte fanns tillgänglig på detta avsnitt?Felet drabbar dagens sändning om du är för ivrig
Det som jag tror ställer till det för dig, är att den långa musikversionen finns tillgänglig först efter sändning. Den brukar komma ut cirka klockan 14.30, medan den nedklippta poddversionen publiceras i förväg och finns tillgänglig från klockan 7.00 på morgonen. Under flera timmar finns alltså det nedklippta avsnittet - men inte hela avsnittet med musik - tillgängligt, och då är det förstås versionen "utan musik" du når från både hemsidan och i appen.
Den första versionen biter sig fast
Att du endast ser den korta versionen även i efterhand, beror troligen på att du har startat den versionen. Om du väl har startat "fel version" så är det den som syns i Android-appen. Ta för vana att endast starta avsnittet om det står att det är 90 minuter långt, så undviker du problemet helt.
Du ska egentligen kunna nå den längre versionen av samma avsnitt genom att trycka på trepunktsmenyn. Att det inte fungerar som förväntat vill jag kika närmare på. Jag förstår att det kan bli så på det allra senaste avsnittet, men det borde gå att komma runt genom att stänga appen helt (svepa bort den) och sen starta om den:
Hitta, öppna och stänga appar på Android
Kan du nå musikversionen efter en omstart av appen?
När webben bara hade en version
Om fel version bitit sig fast i appen, kan du förstås lyssna från vår hemsida. Och då kommer vi till ett nytt mysterium. Varför fungerade det inte till att börja med här?
Kort om vår webbplats för mobiler
Den bild du delade den 11 juli med Martin "E-type" Eriksons program, alltså den datoranpassade vyn där allt fungerade som det skulle, visar nämligen hur hemsidan ser ut på en mobil.
Det är alltid den versionen du får på din mobil. Att bocka i "datoranpassad vy" gör att din webbläsare skickar en "falsk user agent", vilket innebär att den säger åt servern den besöker att den är "Chrome på en Windows-dator", och inte "Chrome på en Android-telefon", enkelt förklarat. På många webbplatser gör det skillnad, men på sverigesradio.se får du samma innehåll oavsett om du använder en mobil eller en dator. Innehållet visas lite olika beroende på hur bred skärmen är, men din user agent bryr vi oss inte om i detta sammanhang.
Båda bilderna nedan kommer från min dator med samma webbläsare, men i det ena har jag gjort webbläsarens fönster smalare och då blir det den mobila vyn:
Jag hoppas att det här svaret förklarade mer än vad det trasslade till.
Trevlig lyssning framöver!
Men nu är såväl Anis program som efterföljande tillgängliga i lång version även i min app, så jag är nöjd med resultatet oavsett om det är ett gudomligt ingripande eller en uppgradering/uppdatering från er eller min sida.
MvhGunilla
I och med att problemet verkar komma och gå vågar jag inte hoppas att det kommer att fortsätta att fungera - men jag håller förstås tummarna för att det ska göra det.
Om det inte går att nå den längre versionen i appen för något avsnitt framöver, så påminner jag om att kika på hemsidan:
Alla avsnitt från Sommar & Vinter i P1
Trevlig lyssning!
Jag ligger en vecka efter, har inte försökt att tjuvkika, och har startat om appen flera gånger, senast två idag. Av de återstående 6 programmen är det bara Bert-Åke som finns i lång såväl som kort version i appen, övriga endast den korta.
Ja, jag vet att jag kan, och tänker lyssna på dem via webbgränssnittet men jag säger till ändå. Det kan ju hända att det är nån hos er som är intresserad av att lösa problemet.
Tack! Väldigt märkligt att detta uppstår. Jag får be våra utvecklare att fortsätta grotta i detta och se om de kan hitta en lösning. Informationen och bilderna som du skickade med är värdefulla i vår felsökning, så tack för din återkoppling!