Sommar i P1 via API:t

Hej Annika! Jag förstår att ni kommer plocka bort Sommar i P1 och andra program från poddkataloger som Spotify och Apple Podcasts. Men kommer ni fortsätta tillhandahålla RSS-flöden för dessa program?

För att ta ett konkret exempel… Sommar & Vinter i P1 har idag följande RSS-flöde: api.sr.se/api/rss/pod/4023; kommer det flödet finnas kvar och uppdateras med framtida avsnitt?
Sven

Kommentarer

  • Hej Sven!

    Jag ber om ursäkt över att det är otydligt förklarat från vår sida. Här har mina kolleger försökt svara på de vanligaste frågorna:
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Lyssnaren Johannes har kommit med ett bra förslag:
    Det kanske vore enklare och tydligare att säga "programmet kommer inte att publiceras i våra poddflöden", istället för att skriva att det enbart kommer att publiceras i er app.
    Många lyssnare har hört av sig med olika tankar kring detta beslut, se här:
    Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!

    Dessvärre kommer det alltså inte att gå att lyssna i de tjänster som baseras på RSS-flödet. Avsnitten kommer att gå att lyssna på och att ladda hem för off line-lyssning i vår app SR Play. Det går även att lyssna och att ladda hem manuellt från vår hemsida. Avsnitt som laddas ned från hemsidan går även att lägga över i exempelvis en extern MP3-spelare.
    Annika Webbmaster
  • Tack, då förstår jag att nya avsnitt inte längre kommer dyka upp i era RSS-flöden. Hur är det med Sveriges Radios öppna API, kommer det också att stänga ner i anslutning till detta? För att, återigen, ta ett konkret exempel… Här är en URL som returnerar Sommar-avsnitt i ett XML-format:

    https://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=2071&fromdate=2023-01-01&todate=2024-12-31&audioquality=hi

    Kommer nya avsnitt av sommar dyka upp där?
    Sven
  • Bra fråga!

    Ur en strategisk synvinkel borde det inte vara något problem med den metoden. De externa plattformar som vi "vill hämta hem" lyssningen från baseras inte på detta API, men det kanske trots detta uppstår problem för att det finns någon koppling "under huven" som jag inte känner till.

    Jag är alltså osäker på hur det fungerar (och hur det är tänkt att fungera), och försöker ta reda på hur det ligger till!
    Annika Webbmaster
  • Har du blivit något klokare angående det öppna APIet, Annika?
    Sven
  • Tack för påminnelsen!
    Mina kolleger har sagt att de tekniska förändringar som vi nu genomför blockerar så att avsnitten inte kommer ut i via det vanliga flödet som börjar "api.sr.se/api/rss/pod/..." Andra "endpoints", som den du föreslår, ska inte påverkas.

    Du kan testa redan nu hu det fungerar eftersom vi har enstaka avsnitt av andra program som publicerats på liknande vis. Ett exempel är P3 Dokumentär (program-id 2519), där alla årets avsnitt bör gå att nå med den metod du angav för Sommar & Vinter i P1, men annat program-id:
    https://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=2519&fromdate=2023-01-01&todate=2024-12-31&audioquality=hi

    Där ska avsnitten generellt komma ut som "äkta podd" i flödet du når via https://api.sr.se/api/rss/pod/3966 en vecka senare än hos oss själva, så det allra senaste avsnittet Ny: Den svenska rebellrörelsen 30 maj 2024 - P3 Dokumentär ligger hos oss och via din föreslagna metod, om det fungerar som jag har förstått det, men publiceras i poddflödet först i morgon.

    Det finns även avsnitt av P3 Dokumentär som vi, i likhet med hur det kommer att bli med Sommar & Vinter i P1, inte släpper alls i poddflödet, och som därmed kan fungera som en "test-ballong" inför Sommar i P1, nämligen del 2 och 3 av Miljonbedrägeriet – mannen som svarade på ett nigeriabrev från den 16 maj (för övrigt en fascinerande berättelse). De avsnitten ska du alltså inte kunna nå via https://api.sr.se/api/rss/pod/3966 men väl via api.sr.se/api/v2/episodes/index-länken

    (Jag flyttar över dina frågor till en egen rubrik, Sommar i P1 via API:t, med placering i forumets kategori Sveriges Radios öppna API.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett utförligt svar.
    Sven

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.