Rensa sökhistorik i appen

hur raderar man senaste sökningarna under "Sök podd, program eller senaste avsnitt" i sr play appen på en iphone?
p-o nordlander

Kommentarer

  • Hej P-O!
    Sökhistoriken en går inte att radera, men om den stör dig kan du kanske söka på fem neutrala sökord, i och med att sökhistoriken endast lagrar fem sökningarna som du har "skickat in". Genom att i tur och ordning söka på e, d, c, b, a så ser min lista med söktermer ut som på bilden nedan. Och det blir ju ungefär samma sak som att radera sökhistoriken, tycker jag!

    Det är lite otydligt, men historiken fylls endast på om du "skickar in en söksträng" till appen, vilket sker när du trycker på tangenten "sök" se bild.

    När du skriver i sökrutan får du sökförslag medan du skriver utan att du skickat in något. Det går därför att söka upp programserier och avsnitt utan att det sätter spår i sökhistoriken. Om du endast ser gammalt innehåll i din sökhistorik, beror det nog på att du inte brukar trycka på den där sök-tangenten, men har gjort så vid enstaka tillfällen.

    Om du vet med dig att det finns ord eller programnamn som du ofta söker på, kan du alltså se till att "skicka in" just dessa sökord, så att de ligger lättåtkomliga via sökhistoriken framöver!

    Annika Webbmaster
  • Tack. då förstår jag.
    p-o nordlander
  • Senaste sökningar, har hakat upp sig i min app (ios). Listan är full och uppdateras inte med nya sökningar.
    Vore fint om man kunde rensa den manuellt.
    Daniel Halldin
  • Hej Daniel!

    När du skriver i sökrutan visas sökförslag även om du inte "skickar in" ordet, alltså trycker på "sök-tangenten":

    Den typen av sökning ger samma sökträffar, men sätter inga spår i din sökhistorik. Att dina senaste sökningar inte syns, kan alltså bero på att du har sökt utan att trycka på den tangenten.

    Återkom ifall detta inte förklarar problemet.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Du har rätt. Jag trycker aldrig på sök, då jag redan hittat det jag letar efter.
    Lite konstig UX kan jag tycka. Kanske både ett klick på sök och ett klick på sökresultatet borde resultera i att det sparas till "tidigare sökningar"-listan, som ni har på webben.

    Tack för hjälpen
    Daniel Halldin
  • Daniel:
    Det finns en hel del förbättringspotential i sökfunktionerna både på sajten och i apparna, och förbättringar behövs både när det gäller UX och det rent tekniska.

    Till andra än just Daniel:
    Förkortningen UX är ett vanligt begrepp inom webbutveckling, men eftersom många lyssnare inte är bekanta med termen, så brukar jag undvika den. Nu passar jag på att ge en kort förklaring, om andra lyssnare undrar vad vi menar!

    UX står för user experience, alltså användarupplevelse. Ju bättre UX vi har i appen, desto mer användarvänlig blir den, kan man enkelt beskriva det. Och att det är så otydligt i vilka sammanhang en sökning sparas är, som Daniel skrev, lite konstig UX ...
    Annika Webbmaster