Söka på låt och artist i spellistor (API)

Jag saknar ett metodanrop för att söka efter när en viss låt och/eller artist har spelats på valfri kanal alternativt alla kanaler. Jag skulle alltså vilja kunna skicka in en eller flera av dessa parametrar, men det är viktigt att man ska kunna söka i alla kanaler med ett och samma anrop. Framför allt är det artist och låt jag skulle vilja kunna söka efter i alla kanaler. Jag ser inte den möjligheten under dokumentationen för "Musik i öppet API":

https://sverigesradio.se/api/documentation/v2/metoder/musik.html

Det vore otroligt välkommet då jag inte hittat den möjligheten på er hemsida, där måste man ange ett specifikt datum och jag vill kunna söka i ett intervall på alla kanaler.

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Tack för en intressant förfrågan! Jag tror inte att det finns någon metod för detta i nuläget, men jag kommer att prata med mina kolleger om ditt önskemål. Om jag får någon respons från kollegorna gällande detta så återkopplar jag till dig!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tusen tack!

    Den möjlighet jag ser nu är att ladda ner allt som spelats, dag för dag, och söka igenom resultatet på klientsidan. Men det känns som en onödig last på era servrar jämfört med att skicka med sökparametrarna direkt.
  • Hej!

    Ted ska framföra önskemålet till API-teamet vid nästa avstämning, som är nu på måndag.

    Hur viktigt är det att funktionen sker genom API:t? Jag funderar nämligen på om det går att lösa detta behov genom att utnyttja Googles avancerade sökfunktion, men är inte helt säker på att detta går och vill inte lägga för mycket tid på att testa ifall du inte skulle ha nytta av det.
    Annika Webbmaster
  • Det känns inte som att det går att få samma finess genom Google, men jag kanske har fel. Det skulle vara fint att få datat direkt från API:t. Med det sagt så är detta enbart för privat bruk och jag ska förtydliga varför. Min sambo släpper låtar då och då som brukar spelas i radion och det är helt enkelt kul att kolla upp får både henne och mig när de har spelats i radio. Jag kan lösa det som jag skrev ovan; jag hämtar alla spelade låtar för varje dygn och söker på klientsidan i stället. Det kommer ske väldigt sällan och bara privat som sagt. Jag tänkte nog mer att den här typen av sökmöjligheter kunde vara av mer allmänt intresse för de som använder det öppna API:t, men för egen del så kan jag lösa det som jag nämnde.
  • Bra med ett så tydligt exempel på behovet!

    Jag hör efter om det finns något bättre sätt för upphovsmän och andra intressenter att kunna följa hur ofta vi spelar en låt genom exempelvis Musikportalen.
    Annika Webbmaster
  • Absolut, det är en bra idé. Och kanske att det går att utveckla en mer avancerad sökfunktion för att söka i låtlistorna även för allmänheten?

    Jag kodade i alla fall ihop det där igår och det fungerar bra för vårt egna behov.
  • Att kunna söka på artist och sång nivå hade varit super! Men tycker även att man borde kunde söka på recordlabel, lyricist, etc... via getplaylistbychannelid api:et.

    Har en bror som ger ut musik och det hade varit guld att kunna söka på hans skivbolag inom en tidsintervall för att se om en eller flera av hans artister har spelats. I dagsläget söker vi på en tids intervall på varje channel_id och filtrerar sedan ut resultaten genom att leta efter hans skivbolag.
  • Hej Adam!
    Jag påminner om detta och framför även ditt önskemål, som ju i grunden är som behov som det Mattias ville lösa, men med förslag på fler parametrar att filtrera efter.

    Mattias:
    Jag kollade redan i november upp om det finns bättre sätt att leta fram vad som egentligen har spelats, men missade att återkomma. Det finns det inte. En kollega svarade:
    Förutom de publika låtlistorna så är det i så fall via det öppna API:et som det skulle gå att få fram infomation om vilken musik som spelats. Det finns ingen annan tjänst där användare kan söka och se vilken och när.
    Något ni ju redan är inne på ...

    Annika Webbmaster
  • Ja, det stämmer. Jag löste det som sagt på liknande vis som Adam men det är verkligen inte den mest effektiva lösningen.
  • De som arbetar med "den digitala musikhanteringen" har läst tråden igen och reflekterade:
    Vi har tyvärr inga sökmöjligheter i det publika APIet, men det hade ju varit najs! Kanske att vi bygger det nån gång, men det är inget vi har konkreta planer för just nu.
    Jag spar detta inför framtida förbättringsarbeten, så att vi inte tappar bollen den dag vi gör nya tag om det öppna API:t eller vidareutvecklar låtlistorna på webben.

    Även om båda ni formulerar behovet från "musikskaparnas sida", så tror jag dessutom att det kan finnas ett intresse från "vanliga lyssnare". Dels kan man vilja se om favoritgruppen någonsin spelas, men även om det verkligen stämmer att vi spelar Hold me closer med Cornelia Jacobs heeeela tiden ...
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag tror också på det behover du beskriver. 😀