Har ni övervägt alternativ till Google Analytics?

Hej SR!

Jag brukar gå in och läsa era nyheter här: https://sverigesradio.se/nyheter

Själva nyheterna är jättebra, men tyvärr skickar er webbsida information om mig till Google. Det vill jag inte vara med om.

Data skickas till både www.google-analytics.com och till analytics.codigo.se vilket går att se om man installerat ett tillägg i webbläsaren som visar sådant, i mitt fall använder jag tillägget "uBlock Origin".

För att förstå varför det här är ett stort problem att data om alla er webbsidas besökare skickas till Google, läs till exempel här: https://casparwre.de/blog/stop-using-google-analytics/

Jag har förstått att SR har som uppdrag att leverera oberoende journalistik och kulturupplevelser. Ert uppdrag är väl inte att hjälpa Google med att samla in information om alla som besöker er webbplats?

Som jag ser det är det här en kränkning av den personliga integriteten. Människor borde kunna besöka sverigesradio.se utan att information skickas till det enorma företaget Google som hela tiden får mer och mer makt genom att samla in data om folk.

Snälla, ni kan väl sluta skicka information till Google?

Kommentarer

  • Hej Elias och förlåt att du inte fick något svar på dina funderingar kring den viktiga frågan om det går att förena Sveriges Radios behov av statistik och data med den viktiga frågan om personlig integritet. Frågan hamnade mellan stolarna för att en kollega som jag trodde hade svarat bytte arbetsgivare. Först nu såg jag, av en slump, att detta inte stämmer.

    Frågan är dock förstås fortfarande aktuell, så jag gör ett försök att svara.

    Statistik och analys
    För att kunna förbättra vår webbplats har vi olika statistikverktyg för att mäta och analysera hur olika funktioner används och fungerar.
    Är den här nya funktionen vi infört något som många använder? Hur många lyssnar egentligen med Chromium på Linux? Kom de flesta besökarna till den där artikeln hos P4 Dalarna från Facebook eller från den lokala tidningen? Stannade de kvar och lyssnade, eller läste de bara? Blockeras alla lyssnare från Monaco Telecom fortfarande, eller har detta fel löst sig?
    Ett av våra verktyg är Google Analytics 360. Här skriver Google hur datainsamlingen i Google Analytics fungerar och vad du kan göra för att inte dela med dig av personlig data till denna teknikjätte:
    Skydda din data

    Mätverktygen som vi använder på sverigesradio.se tar fram statistik i samlad form. Denna statistik innehåller ingen personlig information om oss som lyssnar, utan är till för att se generella mönster för trafik och användare på våra webbaserade tjänster.

    IP-adresser sparas inte i de databaser som rör beteende på webbplatsen. Informationen om dig kan alltså inte kopplas samman med din identitet. Däremot använder vi din IP-adress för felsökning för att kunna rätta till fel som uppstått. Dessa IP-adresser sparar vi endast så länge vi behöver och raderar dem systematiskt så snart syftet med lagringen har upphört.

    Vi som granskar blir förstås granskade
    Tidigare i år gjorde vi en omfattande granskning av hur olika myndigheter hanterar personuppgifter som IP-adresser, och självfallet såg vi då över att vi själva lever som vi lär. Hade vi slarvat med detta själva, så hade det givit avtryck, för det finns ju få saker som är så lockande som att påpeka att någon själv gör samma misstag som han eller hon pekar ut hos andra ...

    Granskningen är intressant eftersom den visar att det är rätt lätt att göra fel. Många myndigheter hade försökt anonymisera de IP-adresser som skickas till Google, men skrivit på fel sätt. se här:
    Hemsidorna och datasäkerheten

    Jag hoppas att det känns som tillfredsställande svar och ber åter om ursäkt över att vi inte svarade förrän nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för svaret! Jag är jätteglad att ha fått svar från er även om det dröjde lite.

    Det är ett par saker som jag inte verkar ha nått fram med, men som är viktiga med tanke på att SR är en stor medieaktör. Ni kan göra skillnad i samhället genom att agera annorlunda.

    Jag menar att ni seriöst borde överväga att hitta ett alternativ till Google Analytics för att kunna analysera hur er webbplats används. Det finns starka skäl till att ni borde göra det och det är inte så svårt. Ni kan till exempel ha en egen räknare på varje sida. Det finns även många andra alternativ, som du hittar under "Alternatives to Google Analytics" på sidan jag länkade till:
    https://casparwre.de/blog/stop-using-google-analytics/
    Läs gärna där!

    Jag gissar att ni väljer att använda Google för att det ses som billigt för er jämfört med andra alternativ. Men har ni reflekterat över vad den verkliga kostnaden för samhället kan vara, genom att Google får ännu mer makt och inflytande? Ni kanske sparar pengar, men ni betalar istället med information om hur besökare beter sig vilket Google tjänar pengar på. På ett sätt kan man säga att ni säljer informationen till Google, vilket inte nödvändigtvis är i linje med ert public service-uppdrag.

    Du hänvisar i ditt svar till Googles sida. Google skriver där, under rubriken "Information för besökare på webbplatser och i appar som använder Google Analytics" följande: "Vi på Google är mycket medvetna om det förtroende du ger oss och vårt ansvar för att skydda din integritet och data." Google skriver så, som om jag hade givit Google ett förtroende. Det här är problematiskt, eftersom jag som besökare till Sveriges radios webbplats inte har givit något förtroende till Google. Besökare till Sveriges radios webbplats behöver fortsatt kunna ha förtroende för SR, vilket inte är samma sak som att ha förtroende för Google.

    Nu kanske du tänker att jag bara är en person, det finns så många som inte bryr sig om det här. Men en vanlig besökare ser ju inte att information skickas till Google. Det som syns för alla är en skylt där det står "Vi använder cookies". Det står inte "Vi skickar information till Google varje gång du klickar på något" vilket hade varit ärligare och sannolikt skapat en starkare reaktion från fler besökare.

    Kan ni tänka er att gå över till en alternativ analys-lösning, oberoende av Google?
    Det hade varit en mycket bra förändring och något ni kan vara stolta över.

    Tack igen för att du tar dig tid att läsa om och tänka på de här sakerna!

    Vänliga hälsningar
    Elias
  • Hej igen!
    Jag gissar att ni väljer att använda Google för att det ses som billigt för er jämfört med andra alternativ.
    Det gör verkligen inte saken bättre, men Googles tjänster är inte gratis för företag med våra behov. Vi använder betaltjänsten Google Analytics 360, och att vi har valt den beror inte på att den är billig, inte heller på okunskap från vår sida, utan på att det var det enda realistiska alternativet som klarar av att leverera korrekt information i realtid.

    Jag ska, när helgerna är över, be de kolleger som är mer insatta i denna fråga att förklara varför vi har valt just Google Analytics 360.

    Google får ingen information om besökare på individnivå från oss. Därmed är denna punktlista inte aktuell:
    • Step 1: Google collects as much data about you as it can.
    • Step 2: Google uses this data to get to know you very very well...
    • Step 3: Google uses its extensive knowledge of you to show you advertising that fits you like a tailor-made suit.
    • Step 4: Lots of gold ingots.
    Som sagt ber jag de kolleger som har större kunskap än jag om analysbehov och integritetsfrågor att förklara hur vi resonerar här - och återkommer!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har nu pratat med en av de kolleger som var med och upphandlade Google Analytics 360, och han har svarat.
    Vi har upphandlat Analytics 360 för ett par år sedan och i det avtalet är det tydligt att Google inte får använda vår data till annat än den statistiktjänst vi köpt. Vi valde just det verktyget då för att det bäst passade våra behov.

    Hur vårt behov ser ut och vilket verktyg det blir när det är dags att upphandla nästa gång vet vi inte. Det kan mycket väl bli något annat än just Google Analytics 360. Vi bygger också på egna lösningar som minskar vårt behov av att använda andra produkter på sikt.
    Att vi använder en tjänst vi betalar för, ger oss bättre möjlighet att styra över användningen. Vi betalar inte med våra besökares data ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för att du tog dig tid att svara mig igen om det här viktiga ämnet!

    För mig framstår det som något naivt om ni tror att ni kan lita på att Google inte utnyttjar persondata. Det är lite som att lita på att vargen ska vakta över flocken av får. Google utnyttjar persondata så mycket de kan och de lurar folk att "acceptera" det trots att många egentligen inte alls vill bli spårade av Google.

    Jag tror att om ni frågade besökare till SR:s webbsida om de vill att data ska skickas till Google, då skulle många svara nej. Det är inte därför man besöker SR:s webbsida.

    Det här kanske kan vara intressant för er, Google Analytics är oliagligt enligt dataskyddsmyndigheter i vissa länder:

    https://noyb.eu/en/austrian-dsb-eu-us-data-transfers-google-analytics-illegal

    https://noyb.eu/en/update-cnil-decides-eu-us-data-transfer-google-analytics-illegal

    Nu kanske ni på SR invänder att det minsann inte är olagligt i Sverige. Men är det verkligen där SR vill vara, på gränsen till vad som kan vara olagligt?

    Tack igen för er tid, jag hoppas att SR kan göra det rätta här och sluta använda Google Analytics.

    Vänliga hälsningar
    Elias
  • Hej igen och tack för att du månar om att vi beter oss på ett bra sätt!
    För mig framstår det som något naivt om ni tror att ni kan lita på att Google inte utnyttjar persondata. Det är lite som att lita på att vargen ska vakta över flocken av får. Google utnyttjar persondata så mycket de kan och de lurar folk att "acceptera" det trots att många egentligen inte alls vill bli spårade av Google.
    Vi har ett avtal med Google och detta avtal säger tydligt att våra lyssnares data inte får användas till annat än våra analyser. Vi har själva kontroll över vilka uppgifter som delas med Google. Det är data på mer övergripande nivå och inte personuppgifter som IP-adresser.

    Det som bedöms som känsligt av den österrikiska dataskyddsmyndigheten är alltså personuppgifter som unika användaridentifikationsnummer, IP-adress och webbläsarparametrar:
    einzigartige Nutzer-Identifikations-Nummern, IP-Adresse und Browserparameter
    Även CNIL skriver att det är just personuppgifter som är känsligt:
    Regarding website audience measurement and analysis services, the CNIL recommends that these tools should only be used to produce anonymous statistical data, thus allowing for an exemption from consent if the data controller ensures that there are no illegal transfers.
    Dina och andra lyssnares frågor har fått oss att inse att vi behöver förklara tydligare hur det fungerar med cookies, vilken information vi lagrar för att sajten ska fungera korrekt och vilken information som sänds vidare till Google Analytics och andra (exempelvis Sifo).

    Om våra besökare inte vill bidra till detta, bör vi dessutom göra det enklare att tacka nej till alla cookies, i synnerhet tredjepartscookies, som inte är helt avgörande för att sajten ska fungera korrekt. Idag är det för otydligt och vi har "lagt över ansvaret" på våra besökare på ett vis som jag och de kolleger jag pratat med om ämnet inte tycker är i linje med vår målsättning att vara öppna och trovärdiga.
    Nu kanske ni på SR invänder att det minsann inte är olagligt i Sverige. Men är det verkligen där SR vill vara, på gränsen till vad som kan vara olagligt?
    Som sagt delar vi inte några personuppgifter med Google Analytics från vår hemsida, så vi är inte i närheten av den gräns för vad som är olagligt i Österrike eller Frankrike heller. Men vi har förbättringspotential och allt att vinna på att bli tydligare i dessa frågor!
    Annika Webbmaster