SEN RADIO

varför är sverigesradio som man lyssnar på mobilen 10 till 15 minuter efter i sändning alltid jag lyssnar på radio östergötland ..

Kommentarer

  • Hej!

    När du lyssnar på mobilen, är det då via vår hemsida i webbläsaren eller genom appen Sveriges Radio Play? Och vad är det för mobil?

    Det ska gå att lätt komma till direkt-läge, men hur du gör det skiljer sig lite mellan olika sätt att lyssna, och jag vill förstås ge dig hjälp som stämmer överens med hur det ser ut hos dig!
    Annika Webbmaster
  • lyssnar på appen sveriges radio p4 med en telefon samsung galaxy xcover3
  • Tack!

    Jag är fortfarande inte helt säker på vilken app det gäller. Vi har ingen egen app som heter sveriges radio p4, men det skulle kunna vara en så kallad bokmärks-app, en genväg från telefonens hemskärm som leder till denna sida:
    https://sverigesradio.se/ostergotland

    Ser det ut ungefär så här, med en "svart spelare" i toppen av sidan? Eller är hela sidan mer lila-rosa hos dig?

    Om appen ser ut ungefär så här (vilket är hur hemsidan ser ut på mobiler), så undrar jag ifall du kan se en rödvit cirkel som den jag markerat med en pil här:

    När direktlyssningen har halkat efter, så kan du hamna mer direkt ifall du klickar på cirkeln.

    Hör av dig och berätta om jag gissade rätt i att appen ser ut så här och ifall du kan nå direktläget genom att klicka på cirkeln!

    Annika Webbmaster
  • på MOBILEN heter appen sveriges radio play så jag trycker på den så kommer jag till en sida med olika direktsändningar p1 p2 p3 p4 p5  o sisu då trycker jag på p4 och den har jag satt på radio östergötland och då går den igång men den ligger 10 minuter efter när man lyssnar  det är problemet.
    Har tagit bort den och installerat den igen men blir lika dant igen men mobilen kanske ligger efter i sändningen så mycket lite tråkigt när det går ut någon sos att man blir efter med tio ...
    Datorn visar så som du beskriver o den funkar  bra

  • Ok, med appen Sveriges Radio Play finns det ett annat sätt att komma ikapp när sändningen ligger efter.

    Ser det ut ungefär så här hos dig?

    Här ligger min lyssning vid "bollen" och som du kan se är den en bit efter direktsändningen.

    Genom att klicka på ordet "direktsändning" kommer jag fram till rätt tidpunkt. Fungerar det så hos dig också?

    Annika Webbmaster
  • hej igen ..det är ju direktsändningen i det du visar som går efter och den går inte att komma ifatt dra bakåt går bra men inte att komma ifatt den ligger efter på mobilen ca 10 minuter det är det jag undrar varför ...TACK
  • Tack. Jag vill försäkra mig om att jag har förstått detta rätt nu!

    Trots att du hör att sändningen ligger efter (till exempel när vi säger "klockan är tolv", och den i själva verkat är tio över tolv), så finns det ingen "direkt-knapp" i appen att trycka på. Till skillnad från på min bild, där min ljudström ligger lite efter genom att jag pauserat och appen visar att den ligger efter bland annat genom att den knappen dyker upp, så ser det i din app ut som om ljudströmmen redan är direkt.

    Jag har fått in en liknande felanmälan med andra kanaler. Han sa att detta började i måndags. Är det samma sak hos dig?

    Även den lyssnaren hade en Samsung-enhet (vilken uppfattade jag inte), vilket kan vara bra för oss att veta när vi försöker återskapa denna bugg.

    Om jag har missförstått något, så hjälp oss att få det rätt, för ju bättre vi förstår hur felet yttrar sig, desto större möjlighet har vi att lösa det!

    Tack för hjälpen så här långt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.. jo det finns en direkt knapp men den går ej att dra framåt för att komma ifatt tiden men mer bakåt och jag  har en samsung i jobbet och en annan på fritiden jag lyssnade nyss på båda och dom gick lika och var ca 7 minuter efter 12,30 nyheterna på datorn och det har varit längre än i måndags som det har vart efter ..
  • Bra att du har två olika telefoner med samma app att jämföra med!

    Viss eftersläpning mellan det direktsända ljudet som du kan höra i FM och det du hör i appen ska finnas, men det rör sig om kanske två minuter, inte sju till tio ...

    Vi ska förstås undersöka detta från vårt håll, men all hjälp från dig att kartlägga detta är välkommen! Jag funderar över om det kan spela in vilken ljudkvalitet du lyssnar med. Om du går in under Min sida i appens nederkant, kan du välja Inställningar och hjälp. Där kan du välja vilken datamängd du ska ha på direktlyssningen (Lite, lagom eller mycket, och vad det innebär i praktiken kan du läsa här.)

    Påverkar kvaliteten hur långt efter ljudet blir?

    Observera att om du ändrar från lite till mycket, så går det åt mer data när du lyssnar (men blir bättre ljud). Ifall du har ett abonnemang med begränsningar är det är bra att inte göra av med mobildata, så är det därför inte bra att höja, men om du lyssnar över ett wifi hemma utan sådana begränsningar, så kan du experimentera och se ifall problemet gäller oavsett kvalitet, eller påverkas av att du byter.

    Tack för hjälp så här långt!
    Annika Webbmaster