Android-appen på Sailfish OS

Hej,
Sverigesradio skriver att appen är tillgänglig för alla. Min telefon har Sailfish OS (linux). Det är inte så att ni möjligen planerar att göra appen tillgänglig under Sailfish? Jag har använt rss-strömningen för att lyssna på poddar med min en klient för detta (gpodder), men nu låser ju SR in innehållet i appen.

Under sailfish kan man köra android i en virtuell maskin. Där funkar t.ex. BBC sound bra. Men när jag försöker öppna podd-fliken i er app får jag ett meddelande som säger "Application error: a client-side exception has occured (se the browser console for more information)." Vad betyder detta? Jag använder ingen browser, utan er app. Hur kan jag se "browser console"?

Tack på förhand!

 Klas
Klas Hultqvist

Kommentarer

  • Hej Klas!

    Jag såg ditt mejl till Lyssnarservice och har tänkt ta kontakt med dig, men har inte hunnit med det, så det var bra att du skrev hit. Jag såg då att du redan konstaterat att du kan ta del av allt innehåll via sverigesradio.se i mobilens browser, vilket är det sätt vi i första hand rekommenderar för Linux-baserade enheter.

    Dock håller jag med om att det vore bra att få Android-appen att fungera även på Sailfish och andra Linux-mobiler.

    Detta är dock ett önskemål som vi ytterst sällan får återkoppling om från våra lyssnare, så min uppfattning om hur det fungerar är lite fragmentarisk.
    Men när jag försöker öppna podd-fliken i er app får jag ett meddelande som säger "Application error: a client-side exception has occured (se the browser console for more information)." Vad betyder detta? Jag använder ingen browser, utan er app. Hur kan jag se "browser console"?
    Jag vet inte vad detta innebär, men gissar att detta beror på att delar av appen använder en teknik som kallas WebView. I grunden var WebView en del av Androids system, som någon gång (Android 6, kanske?) bröts ut till en separat men obligatorisk app. Från och med Android 7 så kan dock en funktion i Chrome ta hand om detta, så för Android 7 + i kombination med Chrome (vilket gäller majoriteten av alla med Android) ska appen Android System WebView vara inaktiverad.

    Hur detta fungerar om du har någon Chromium-webbläsare, vet jag inte, men om du har en "Firefox-artad" webbläsare i mobilen, bör du förmodligen installera WebView-appen via exempelvis APKMirror för att få vår Android-app + en mängd andra appar att fungera så bra som möjligt. Kanske även med Chromium-browsers? Om du berättar vilken webbläsare du har så bör det gå att ta reda på om den kräver att WebView-appen installeras separat, eller om rekommendationen tvärtom är att avinstallera/inaktivera den appen!

    Men även med WebView-appen på eller av som den ska, så vet jag inte hur vår app beter sig i din mobil - och det vill jag gärna veta!

    I appens ungdom gick det bra att lyssna med Linux-mobiler (åtminstone med Jolla). Fram emot 2017 blev det problem. I början av denna tråd var problem att lyssna "utan Google-tjänster", men från och med hösten 2020 löste vi detta så att det gick att använda vår app:
    SR appen kräver Google Play services
    (Jag är nästan säker på att en av lyssnarna som döljer sig bakom "Avidentifierad användare" hade en Linux-mobil, det vill säga att det gick att använda appen även på "icke-Android".)

    Två år senare larmade en lyssnare om att det fanns problem för henne (Android-mobil utan Google Play-tjänster). Appen fungerade då i stort som den skulle om hon klickade sig förbi en ruta, men den gav ett meddelande om att Google Play Services saknades:
    Använda SR Play utan Google Play-tjänster

    Det sista jag skrev där, i september 2022, var att vi skulle
    ... utforska om vi antingen kan undvika rutan eller förbättra den. Det arbetet vet jag dock inte när vi hinner med, i och med att app-teamet har en del buggar och andra önskemål som jag tror att de behöver prioritera.
    Jag vet inte om vi någonsin gjorde detta.

    Som sagt är det förstås önskvärt ifall vi kan ringa in vilka hinder som finns i att använda Sveriges Radio Play på Sailfish (och andra Linux-varianter, inklusive "Android bortanför Google"), och jag tackar dig för att du satte ljuset på detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för detta uttömmande svar! Jag känner igen det där om Google Play. Har vant mig vid rutan för några appar där det funkar i alla fall. Men för er app dyker den inte upp. Jag kan också nämna att det går att lyssna under flikarna Nyheter eller Kanaler, det är Poddar och Sport som inte funkar. (Finns någon anledning till varför de skulle vara annorlunda?)

    Jag har firefox installerad under android, men ska kika efter chromium och WebView. Jag hör av mig om jag får poddarna att fungera.

    För övrigt börjar har min telefon (Xperia XA2) börjat får hårdvaruproblem så jag planerar att byta. Det är möjligt att det blir "Android bortanför Google" om inte Jolla får till Sailfish på Xperia 10 V ganska snart. Jag uppskattar hur som helst att ni är intresserade av att det funkar utan Google eller Apple!

    Hälsningar,
    Klas
    Klas Hultqvist
  • Spännande. Bra att delar av appen trots allt funkar!

    På sidan Sök (som jag hoppas funkar hos dig, i och med att uppbyggnaden av sidan är väldigt "nedskalad") hittar du flera fasta länkar till nyhetsspellistor, programkategorier med mera. Där kan du även text-söka efter poddar, så den vägen borde du kunna nå en stor del av vårt innehåll trots att Poddar-vyn blockeras.
    Jag kan också nämna att det går att lyssna under flikarna Nyheter eller Kanaler, det är Poddar och Sport som inte funkar. (Finns någon anledning till varför de skulle vara annorlunda?)
    Du får gärna skicka hit lite skärmdumpar, inte minst från de vyer som ser ut att fungera, Även där kanske det finns delar som blockeras utan att du ens märker det och det är ju bra för oss att veta.

    Exakt vilka element i appen som bygger på olika teknik, kan jag inte svara på och där kan det kanske räcka med att vi har någon modul som leder till "Application error: a client-side exception has occured" för att hela sidan ska krokna. Bra för oss att veta, för det kanske då går att bryta upp koden så att resten av sidan kan läsas in. även om exempelvis en modul med "fortsätt lyssna" inte funkar hos dig! (Även om vi kanske inte kan ge fullt stöd för "Google-befriade mobiler" så bör vi se över vad som kan förbättras.)

    En app där olika delar inte visas som avsett blir förmodligen en sämre upplevelse än att använda sajten, så även om jag tycker att det är spännande att ta reda på hur appen beter sig hos dig och vill förstå mer i detalj vad det är som inte funkar, är sajten för närvarande ett säkrare kort.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.