RSS-flöde (text)

Vissa program och poddar har, förutom podflödet, även en RSS-feed. Hur gör jag för att kunna läsa dessa?
Nenne

Kommentarer

  • Hej Nenne!

    För att läsa ett RSS-flöde behöver du ha en "RSS-läsare" (även kallat "feed reader").

    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med Firefox på en Windows-dator. I den webbläsaren kan du ladda hem ett tilläggsprogram härifrån:
    Feed Readers – Tillägg för Firefox

    OBS att en sådan RSS-länk finns på alla våra programsidor, men att det i första hand är på de program där det publiceras exempelvis nyheter som en RSS-läsare kan tillföra något mervärde.

    Här har jag försökt beskriva detta:
    Vad betyder RSS och API?
    Annika Webbmaster
  • Mozilla Thunderbird, dvs e-postprogrammet som kan ses lite som en kompis till Firefox, har stöd för RSS inbygggt. Man lägger till ett "konto" för det och sedan kan man under det stoppa in flöden. Varje flöde ser då lite ut som en inbox där nya poster i flödet ser ut som ett nytt mail. Detta är väl dock främst intressant om man använder Thunderbird för e-post.

    Sedan finns det, förutom tillägg till webbläsare, även fristående program och webbaserarade tjänster man kan samla sina flöden i.
    Martin S
  • Tack!

    RSS-funktioner finns (eller fanns, det var länge sedan jag kollade upp det) även i andra e-postprogram. Om du använder något annat e-postprogram än Thunderbird, så kan du berätta vilket så kan vi se efter om det går att prenumerera på våra RSS:er i detta.
    Annika Webbmaster
  • Stor tack Annika!
    Nenne Larson

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.