Raspigt ljud vid casting

Ljudet raspar  när jag castar radioprogram inte tvprogram varför?

Kommentarer

  • Hej Monica!

    Vad castar du till för högtalare, och vad castar du från för telefon eller dator?

    Vilka kanaler eller radioprogram har du märkt detta problem med?
    Annika Webbmaster
  • Jag castar melodikrysset från min bärbara HP dator till teven. Jag castar ofta sport från SVT fungerar bra
  • Låter alltså programmet bättre om du lyssnar direkt i datorn?

    Castar du avsnittet i efterhand (så att det är själva avsnittet du castar) eller är det medan det sänds i P4 som du lyssnar och castar själva kanalen?
    Annika Webbmaster
  • Jag castar i efterhand
  • Ok!

    Testa om det är någon skillnad i ljudet ifall du ändrar ljudkvaliteten.

    1. Klicka på pilen till höger om volymreglaget (se gul markering på min bild):

    2. I den spelare som då fälls ut kan du välja mellan tre olika kvaliteter. Testa om det blir någon skillnad! Hög kvalitet innebär bättre ljud, men vid vissa typer av problem kan det bli till exempel avbrott med hög kvalitet och då är en lägre kvalitet förstås att föredra.

    Annika Webbmaster
  • Nej det har jag provat
  • Ok.
    1. Låter alltså ljudet betydligt bättre i datorns högtalare än via tv:n?
    2. Med raspigt, menar du att det knastrar, att Eldeman låter "knarrigare" eller "hesare" än han borde - eller något annat? (Jag vet att det är svårt, men försök beskriva missljudet så gott det går!)
    Annika Webbmaster
  • Ja inga problem om jag bara lyssnar i datorn, väldigt svårt beskriva men ljudet typ raspar och försvinner lite så det blir svårt att uppfatta både vad han säger och vad det är för låt. Jag kan inte förklara bättre men det är bara när jag castar från radion
  • Tack, det är verkligen inte så enkelt att beskriva ljudproblem, men bra att förstå att det är så pass allvarligt att det inte går att höra allt som sägs!

    Vad är det för tv? Är casting-funktionen inbyggd, eller har du en separat chromecast-manick inkopplad?
    Annika Webbmaster
  • Samsung den sitter utanför
  • Hej igen!

    Skulle du kunna testa att casta ett radioprogram från finska Yle, och se om även det låter "raspigt", så att vi kan ringa in felet något?

    Här hittar du deras radioprogram på svenska:
    https://arenan.yle.fi/audio/program

    Du får förstås testa med vilket som helst, men om du vill ha ett tips så blev jag väldigt glad av alla Mumin-berättelser här:
    Ljuddrama och uppläsningar

    Låter dessa också bättre i datorn än de gör när du castar till tv:n?
    Annika Webbmaster
  • Det låter likadant
  • Ditt svar kan tolkas på två vis - med helt olika betydelse!
    • Menar du att det låter likadant i datorn som när det castas till teven?
      (felet saknas hos Yle)
    • Eller menar du att det låter likadant som hos Melodikrysset?
      (felet finns även hos Yle)
    Annika Webbmaster
  • Det låter likadant om jag castar melodikrysset eller från Yle
  • Ok, då ligger felet alltså troligen utanför Sveriges Radio. Självfallet försöker vi ändå hjälpa dig så gott vi kan, men troligen har Samsungs support större förutsättning att felsöka.

    1. Har detta problem alltid funnits, eller har det fungerat bättre tidigare? Minns du i så fall när du först lade märke till problemet?
    2. Berätta vad det är för modell på din Samsung-TV. Här finns en beskrivning över hur du tar reda på detta:
      Hur man hittar modellnumret på en Samsung-TV

    Annika Webbmaster