radioteater med Måns Herngren

Hej,
jag söker en radioteater som Måns Herngren spelade i för många år sedan. Även Ingvar Hirdwall hade en roll, han spelade pappan till Måns. Vill minnas att teatern hette något i stil med "Hur många är man?" eller möjligen "Vem är man?". Det skulle vara så roligt att få lyssna på den igen eftersom den hade stor betydelse för mig när jag lyssnade på den i min ungdom för ca 30 år sen.
Hoppas ni kan hjälpa mig.
mvh
Camilla

Kommentarer

  • Den hette "Hur många är man egentligen?" och sändes i P3 den 18 september 1984.
  • Tack Philip!

    Camilla:
    Det sändes första gången i maj 1984, och i september gick en repris. Dessutom har vi återutsänt pjäsen i december 1986 (om du började försöka koppla ditt minne av pjäsen med hur gammal du var och 1884 verkar fel).

    Pjäsen är skriven av Bengt Danielsson och för regin svarade Anders Grönros.

    Medverkande:
    • Måns Herngren
    • Ingvar Hirdwall
    • Hanna Brogren
    Den informationen fann jag i SMDB, ett arkiv där alla kan läsa om radioprogram, men de flesta av oss har inte möjlighet att lyssna. Vilka som kan skapa det konto som krävs för att lyssna kan du läsa här.

    Bengt Danielsson (om jag tänker på rätt B.D.) var etnolog och skrev mest om Söderhavet. Vad handlade denna pjäs om? Titeln är ju öppen och i SMDB:s databas står inget som ger någon ledtråd.

    Om du är nyfiken på Bengt Danielsson:
    Kon-tiki - färden som förändrade livet

    Hoppas att det i alla fall gav lite mer kött på benen!
    Annika Webbmaster
  • Tack både Philip och Annika för era svar.
    Då jag varken forskar eller är journalist så ser mina chanser dåliga ut när det kommer till möjligheten att få lyssna på radiopjäsen igen. Men jag hade den inspelad på tape på den tiden så jag får nog nöja mig med minnet av att ha lyssnat på den ett tusental gånger. I pjäsen får man lyssna till en ung man Robert, spelad av Måns Herngren, och hans tankar. Underbart bra, underbart slut.
    Lyssna på den om ni någon gång får möjlighet!
    Med vänlig hälsning
    Camilla