Pushnotiser för program jag följer

Hej. Jag följer några poddar. Och nu undrar jag om det går att få en pushnotis när det släppts ett nytt avsnitt?
Jonas Andersson

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Berätta gärna vilka program det är du skulle vilja ha hjälp att hålla koll på, eftersom en del program har andra tjänster som man kanske inte tänker på för att lösa detta behov. En sådan är de nyhetsbrev som P2 skickar ut med aktuella lyssningstips.

    Vi har testat pushnotiser för Sommar & Vinter i P1, där det under förra sommaren gick att "prenumerera" på pushnotiser om vem som var dagens sommarvärd. Det är alltså en funktion som "finns på vår radar", men jag vet inte om de lärdomar vi drog från hur det fungerade med Sommar & Vinter i P1 kommer att leda till att vi går vidare med pushfunktion för fler program, så det försöker jag ta reda på!

    Det närmaste vi har idag, är väl annars den funktion där de senaste avsnitten av ett program du följer hamnar på Min sida, och där vi ser en markering (gul prick) vid ikonen för Min sida om det kommit nya avsnitt sedan senast. Ifall man följer många program som ofta släpper nya avsnitt, blir det dock mer eller mindre alltid en gul prick där, och därmed blir det inte till någon större hjälp.

    Överhuvudtaget funderar vi på vilka fördelar det borde finnas när man följer ett program, och i min (visserligen rätt suddiga) kristallkula, ser det ut som om påminnelser av ett eller annat slag är något som kommer framöver. I synnerhet på programserier som tar längre uppehåll och på program där lyssnarens intresse för ett avsnitt kan variera starkt, tror jag att påminnelser kan vara en välkommen hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Jag följer "Det politiska spelet, Druid och Simmermans show och Sommar och vinterpratare.
    Har ni funderat på att ha ett kostnadsfritt log in till appen? Som det är nu så måste man lyssna på en och samma enhet för att det ska registreras som lyssnat. Om man haft ett konto kunde man ha lyssnat på vilken enhet som helst och det ändå blivit registrerat.
    Jonas Andersson
  • Hej igen!

    Nu har kristallkulan klarnat något! Faktum är att app-utvecklarna just nu arbetar med "push till podd", men att det kan ta tid innan den funktionen når ut i din mobil.
    Har ni funderat på att ha ett kostnadsfritt log in till appen? Som det är nu så måste man lyssna på en och samma enhet för att det ska registreras som lyssnat. Om man haft ett konto kunde man ha lyssnat på vilken enhet som helst och det ändå blivit registrerat.
    Funderingar finns, men hur det går vet jag inte. Jag försöker ta reda på det!

    Eftersom detta saknas på våra egna plattformar, har jag letat fram alternativa tjänster med stöd för dessa funktioner. Det var ett tag sedan jag gjorde detta, och det kanske finns fler appar numera där det går att dela lyssningshistorik och spellistor mellan t ex datorn och mobilen. De tjänster jag då letade fram är Pocket Casts och Stitcher.

    Från Pocket Casts hemsida:
    Cross Device Sync
    Listen without limits. We’ll sync your podcasts and their playback location across all your devices so you’re always ready to go.
    Från Stitchers hemsida:
    Listen Wherever You Are
    No matter where you go, Stitcher is there. Listen on iOS, Android, our Web player, Apple Carplay, Android Auto, Alexa devices, Sonos and more. We’ll keep all your devices in sync.
    Med dessa tjänster kan du få till den funktion du efterlyser för alla våra poddar, men tyvärr inte för exempelvis musikprogram. Jag hoppas ändå att någon av dessa tjänster fungerar för ditt behov.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster