Tablå i appen SR Play

Hej
Hur hittar man programtablån i appen?

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Länkar till tablåerna finns under Direkt i menyn i appens nederkant.
    Annika Webbmaster
  • Såå svårt att hitta tablå !!!
    Hittar inget 'Direkt" i appens nederkant. Skicka en bild på hur appens nederkant ser ut, tack!
  • Hej Ulla!

    Det är menyn nertill, där du kan välja mellan Hem, Direkt, Nyheter, Sök och Min sida:

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, det måste fattas mig något :))
    Hittar "direkt" men kommer då inte till någon länk med tablåer ? Bara programmen som sänds direkt.
    Vårhälsningar
  • Då är du på rätt sida och själva tablålänkarna ska finnas långt till höger vid respektive kanal. Om du inte ser ordet tablå utskrivet, så har du nog en äldre version av appen. Uppdatera gärna appen i så fall!

    Om du har en äldre telefon och inte kan uppdatera appen så att ordet tablå visas, så kan det ändå finnas "hemliga länkar" till tablåerna. Testa att trycka på texten där det står vilket program som sänds just nu! Hela "textpartiet" vid varje kanal har nämligen länge varit en länk till tablån, så även i äldre appar går det att nå tablån den vägen.

    Annika Webbmaster
  • TACK för ditt tålamod !
    Uppdaterat och allt fungerar bra.
    Om du orkar .... vi undrar vad SR gör för skillnad på program och podd ?
    hälsningar
    Ulla Kassman Rudberg
  • Fint att det löste sig!

    Ett långt svar på frågan om podd/program finner du här:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?

    Ett kort svar är att Sveriges Radios poddar ur mitt (tekniska) perspektiv, nästan alltid är program, men att det finns program som är inte poddar. Poddar går att lyssna på och att ladda hem utanför våra egna plattformar.

    Vissa kolleger använder dock ordet podd om "program som funkar bra att lyssna på fristående" och att poddar då skiljer sig från sändningar avsedda för "linjär lyssning" (exempelvis Morgon i P4 Kalmar).

    Om vi själva på Sveriges Radio inte har en enhetlig syn på vad en podd innebär, så är det ännu svårare för våra lyssnare att förstå vad vi menar. Jag har pratat med våra språkvårdare och vi är helt överens. De skrev:
    Det skulle verkligen kännas bra om vi (som viktiga aktörer när det gäller både poddar och språk) kan använda ordet på ett medvetet och konsekvent vis.
    Hur vi når dit är en annan fråga.
    Annika Webbmaster
  • TAck för svaret :))
    Ulla Kassman Rudberg
  • Verkligen inte självklart var tablån finns!
    Jag förväntar mig den som en direktlänk när jag öppnar appen.
    Känns väldigt ologiskt att den ligger under "direkt" eftersom jag vill planera mitt lyssnande i förväg och inte tänker mig att lyssna "direkt" nu.
    Trodde först att tablån skulle komma upp som första sida när jag tryckte på respektive kanal-ikon, men där började det ju bara spela trots att jag inte aktivt valt det.
    Jag vill läsa i lugn och ro först och sen aktivt välja när och vad som ska börja spela, direkt eller i efterhand.
    Men framförallt bör tablån vara lättare att hitta!
    Lena
  • Hej Lena!

    Tack för din feedback, som vi ska se till att framföra till utvecklarna!

    Tips på ytterligare sätt att nå tablån:

    Om du startar appen och trycker på en kanal, då kan du därefter trycka här:

    När du trycker på minispelaren som du ser på bilden ovan så kommer du därefter se en större spelare som ser ut såhär:

    Om du klickar där det står "P3 idag" så kommer du till en del av P3-tablån som visar "närtid", men har möjlighet att skrolla bakåt (uppåt) och då nå hela tablån.

    Som sagt, vi kommer att framföra ditt önskemål om en enklare väg till tablån!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • När jag söker information om kommande program i tablån för SR P2 så visar appen endast gamla program, jag är tvungen att öppna länken till Webbsidan i mobilen.
    Varför visas inte kommande program i appen?

    Jonas Viklund
  • Hej Jonas!

    Testa gärna att följa anvisningarna i mitt föregående svar till Lena, därefter bör det gå att trycka på Hela tablån, se bild:

    Om du sedan scrollar nedåt så ska du kunna se dagens kommande program men även tablån för resten av veckan. Återkom om du inte får det att fungera!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen, något annat :
    Jag trycker "direkt" och ser alla kanaler. Går därefter in på "tablå". Går bakåt i tiden för att lyssna på redan sända program. Vissa program går att komma åt genom klicka medan vissa verkar helt döda. Varför ?
    /ulla
    Ulla Kassman Rudberg
  • Hej Ulla!

    Du skriver om ett stort, och tyvärr rätt komplicerat, förbättringsområde och skillnaden mellan om ett avsnitt du ser i tablån går att klicka på eller inte, har flera orsaker. Den största orsaken är om redaktionen som skapar programmet har kopplat "det digitala avsnittet" till tablåposten eller inte.

    Ifall du ger exempel på tablålagda program som inte är länkade, så kan jag ge en tydligare förklaring till varför just det programmet inte är länkat. Eventuellt kan jag dessutom hjälpa redaktionerna att göra rätt, för en anledning till att de missar att koppla ett avsnitt till rätt tablåpost, är att de inte vet att den kopplingen gör skillnad för lyssnare, så återkom gärna med ett par exempel på avsnitt som inte verkar vara klickbara, så tar jag reda på vad det beror på - och om möjligt så försöker jag rätta till det!

    Tack på förhand för några exempel.
    Annika Webbmaster
  • Hej, tittar på dagens tablå. för P1.
    10.41 kollar jag om det går att lyssna på Kulturnytt som sändes 08.49. Det går inte
    /ulla
    Ulla Kassman Rudberg
  • Hej Ulla!

    Lyssnar du via hemsidan eller i appen SR Play?

    Ifall du använder appen, kommer du så långt att du ser själva programmet i tablån?

    Vad händer när du trycker på Kulturnytt?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, använder appen i Iphone. När jag klickar på programmet får det en grå markering, sedan händer inget.
    Ulla Kassman Rudberg
  • Hej igen Ulla!

    Du har rätt! I Iphone-versionen av SR Play så verkar det dessvärre inte fungera att klicka på programmet i tablån, konstigt nog fungerar det däremot bra i appen för androidenheter. Jag ska framföra detta till våra utvecklare och be dem ta sig en titt på varför det strular.

    För att lyssna på morgonens Kulturnytt kan du använda appens sökfunktion, som du finner i appens nederkant, och skriva in Kulturnytt i sökrutan. När du får upp Kulturnytt bland sökresultaten så ska det fungera att klicka dig in på programsidan och därifrån starta morgonens program.

    Återkom gärna om du inte får det att fungera!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Somliga program i tablån går ej att öppna som t.ex dagens trädgården. Har hänt mej flera ggr
    Berit Aydin Schmidt
  • Hej Berit!

    Ja, ibland är det tyvärr program i tablån som saknar länk och därför inte går att klicka på. Detta sker relativt ofta och jag är osäker på varför problemet uppstår med vissa program och med andra inte. Jag ska försöka gräva lite mer i orsaken till problemet för att få klarhet i varför bekymret är återkommande för vissa program. Ofta är det så vitt jag förstår repriser av program som saknar länk, men låt mig undersöka detta och återkomma om jag hittar anledningen till dessa länklösa program i tablån.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för snabbt svar! Detta har uppstått sedan ni gjorde om sidan, den gamla fungerade utmärkt och var tydligare och lättare att hitta på
    Berit
  • Tack själv Berit! Jag ska se till att framföra din feedback till våra utvecklare!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)