Problem med ljudet på dator (hemsidan)

Hej!
Sedan ca 3 veckor fungerar inte SR play för mig. Ibland kommer ljudet helt kort i början men för det mesta helt tyst när jag startar - utom en dag i förra veckan, då jag plötsligt kunde höra ett helt program, sedan har det varit tyst igen. Jag lyssnar via hemsidan på en laptop som är ny sedan september och det har fungerat perfekt till nu. Datorn är en Lenovo uppkopplad via Telia mobilt bredband med en liten dosa ZTE som jag inte haft förut. Vad kan det bero på?

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Märkligt! Vilken webbläsare använder du? Upplever du samma problem om du testar att lyssna via en annan webbläsare?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag lyssnar via Google Chrome. Prövade Microsoft Edge men det var samma problem.
  • Tack! När du försöker lyssna, kan du då se om tidsmarkören flyttar på sig i spelaren?

    Fungerar det bra att lyssna på innehåll från andra hemsidor, t.ex. Youtube och liknande?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • När det är tyst från början syns ingen markör. När det först kommer ljud och sedan blir tyst stannar markören och man ser att att det arbetar för att fortsätta (jag uttrycker mig okunnigt). Det går bra att lyssna på andra hemsidor
  • Testar nu att försöka lyssna på  olika program på P1 med samma växlande resultat, En gång, men bara en, står det längst ner: Ljudfilen stöds inte av webbläsaren. Och ljudmarkören syns, jag hade fel där.
  • Hej igen!

    Förstår. Jag tänker att vi ska testa oss fram för att lista ut var problemet ligger. Det första vi ska göra är att se om du stöter på samma problem när du surfar i privat läge.

    Testa att öppna din Chrome-webbläsare och tryck sedan på de tre punkterna högst upp i webbläsarens högra hörn. Välj därefter Nytt inkognitofönster vilket kommer göra så att ett nytt fönster öppnas. Testa därefter att gå in på hemsidan och spela upp något innehåll. Funkar det, eller får du återigen upp meddelandet att ljudfilen inte stöds av webbläsaren?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej tyvärr ingen skillnad direkt. Lyssnade tio minuter på ett par program (hade ev gått längre) men när jag sedan testar fler så är det helt tyst. Inga fler meddelanden om att ljudfilen inte stöds av webbläsaren.
  • Ok!

    Om du tittar på bilden nedan, ser din vy ut som min gör? Om så är fallet, klicka gärna på pilen nere i högra hörnet, då kommer spelaren att öppna sig ytterligare.

    Du kommer sedan se två alternativ för ljudkvalitet, testa gärna att justera till Begränsad för att se om det gör någon skillnad (Se bild).

    Märker du någon skillnad om du lyssnar på livesändningar jämfört med våra redan inspelade program? Jag vill gärna lyckas hjälpa dig innan helgen tar vid, är det något specifikt som du vill kunna lyssna på under helgen? Jag ska i så fall försöka hitta alternativa lösningar för det du vill lyssna på.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Om du inte lyssnar på en livesändning så kommer spelaren se ut såhär när du öppnar upp den:

    Om du får upp denna vy så kan du testa att välja låg ljudkvalitet istället för mellan, för att se om det blir någon skillnad.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag testar detta. Livesändningar lyssnar jag sällan på så det vet jag inte. Tack för att du är så pedagogisk och engagerad och trevlig helg!
  • Tack själv! Håller tummarna att det löser problemet. Om inte så tar vi nya tag nästa vecka.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!
    Tyvärr kvarstår problemet trots låg ljudkvalitet. Men det är konstigt: när jag testar att lyssna på Dagens dikt för i går fungerar det både i går och i dag hela programmet(4:34).Dagens dikt för i dag tystnar efter 17 sek. Radioföljetongen, Tritonus, startade inte igår men höll ut i ca 6 min idag. Att hoppa framåt för att hitta rätt avsnitt går förstås inte alls. Det verkar som att det funkar bättre att lyssna direkt. men det gör jag ju sällan. Lyssnar nästan bara på P1. Har just gjort några fler försök från tablån men helt tyst. Märkligt att det fungerade så perfekt tidigare. Kan inte komma på någon förändring här.
  • Hej Eva, Teds kollega Annika här!

    Vi ser efter om det är skillnad mellan de två versioner av Dagens dikt som du kan lyssna på här:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/en-hyena-som-heter-igar-av-asta-fanney-sigurdardottir

    På den sidan finns det två olika länkar och även om det du som lyssnare främst kan se skillnad på är att den ena är utan musik och därmed lite kortare, men det finns även en teknisk skillnad som kanske kan hjälpa oss att förstå problemet bättre!

    Är det någon av dessa länkar som fungerar bättre?

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Båda varianterna fungerade fint från början till slut! Det var den första som bara varade i 17 sek tidigare idag.
  • Skumt, men bra att båda fungerar nu!
    Kan inte komma på någon förändring här.
    Det kan jag! Du skrev nämligen i ditt första inlägg:
    uppkopplad via Telia mobilt bredband med en liten dosa ZTE som jag inte haft förut
    Om alla problem började i samband med att du förändrade din uppkoppling, är det den jag i första hand misstänker.

    Se om du kan minska problemet genom att placera dosan på annan plats. Här skriver Telia att det kan vara bra att ha den i ett fönster:
    Ställ din router i ett fönster för att få bästa anslutning till mobilnätet. Prova några olika placeringar för att se var du har bäst täckning och hastighet.
    KOPPLA IN BREDBAND MED ROUTER ZTE MD286D

    Tipsen på den sidan är vettiga även om du har en annan modell av själva dosan.

    Två tips till medan jag ändå håller på, som jag hoppas inte känns för krångliga:
    1. Starta om routern (kan göra underverk)
    2. Koppla in datorn med en nätverkskabel istället för att köra trådlöst (brukar följa med någon kabel i själva lådan, annars finns det att köpa billiga nätverkskablar), för det gör uppkopplingen stabilare
    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har också haft en tanke på dosan men eftersom allt fungerade bra de två första månaderna och att det sedan bara var SR Play som blev tyst, så antog jag att problemet fanns där. Och tyst är det fortfarande men nu tror jag också att det är är något fel med uppkopplingen, internet går långsammare de sista dagarna, får kontakta Telia. Tack för det stora engagemang ni ägnat mig!

  • Lycka till!
    Annika Webbmaster