Problem att hitta nyhetessändningar

Hej
Jag har under en längre tid reagerat på att det är väldigt svårt att hitta aktuella nyhetssändningar när man går in på SR-appen.
Nyheter borde ju vara populära inslag och efterfrågas av många och man borde enkelt hitta dem med hjälpa av många olika sökord, tex "nyheter", "dagens eko", "senaste nytt" o liknande.

Dom första förslag får man ofta upp flera månader gamla nyhetssändningar....och inte alls dagens, alltså aktuella.
Jag skickar med några bilder (skärmdumpar) med exempel på vad jag får upp när jag söker med olika logiska ord.
Tex, söker jag på "ekot" får jag upp "ekot fördjupning", "ekot granskar" eller "ekot nyhetssändning" från den 3 januari som de tre översta förslagen - inte någon av de senaste nyhetssändningarna.
Det är anmärkningsvärt att det skall vara så svårt att hitta det jag "troligast" söker efter, aktuella nyheter från "idag"!

Väldigt många sökfunktioner har mycket bättre fantasi än så här och med lite utrymme för både felstavningar och liknande ord borde ni anpassa appen så den blir mycket mer användarvänlig. Den är ju till för ALLA! Även de med lite sämre språkkunskaper, dålig syn, svårigheter att använda teknik så som tex många äldre...eller vi som bara tycker det skall vara enkelt att kunna lyssna!

Tacksam för återkoppling och er syn på det hela.

Med vänlig hälsning
Kajsa Nordenhäll

Kommentarer

  • Hej Kajsa!

    Bilderna hängde inte med, så jag delar en bild av hur det blir hos mig.

    Du har tagit dig tid att skriva ned flera olika delar som jag vill svara mer genomtänkt på om hur appen fungerar nu och om framtida förbättringar, men jag börjar med ett snabbt svar om grundfrågan - två sätt att hittar nyhetssändningarna i appen.

    A: Sök upp programmet
    Ett sätt att hitta till Ekot nyhetssändning i appen är att söka efter det. Du behöver inte skriva hela namnet. Skriver du endast Ekot i sökrutan, blir Ekot nyhetssändning den tredje sökträffen bland de åtta program med Ekot i titeln som finns i appen. Därunder följer 10.000 avsnitt som innehåller ordet Ekot (där ett från den 3 januari ligger överst).

    B: Gå via Nyheter
    Ett annat sätt är att gå via Nyheter i menyn i appens nederdel. Vid Nyheter från Ekot finns det en länk högst upp som går till Senaste nyhetssändningarna. Där väljer du Ekot nyhetssändning.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Naturligtvis har du rätt i att det inte fungerar så bra idag, vilket är en kombination av flera faktorer:
    • Brister i sökmotorns funktion:
      bland de där "10.000 avsnittsträffarna" borde de senaste nyhetssändningarna hamna högst upp, inte en sändning från den 3 januari, toleransen för felstavningar är låg etc.
    • Brister i sökresultatens gränssnitt:
      du är inte ensam om att missa att det finns en programlänk till Ekots nyhetssändningar i kategorin "program"
    • Rörig app:
      det är lätt att missa länken Nyheter i nederkant, och på nyhetssidan är det lätt att missa länken Senaste nyhetssändningarna
    Den närmaste tiden kommer vi att göra en hel del förändringar i appens struktur och de skisser som jag har sett ger mig stort hopp om att det kommer att bli enklare att hitta rätt framöver. Däremot vet jag inte i vilken mån vi kommer att mäkta med att förbättra tekniken bakom sökmotorn den närmaste tiden, men att det behövs är vi alltså medvetna om.

    Jag kommer att be de kolleger som arbetar med appens nya struktur att läsa din välformulerade kritik och just fundera över hur vi ska göra det enkelt att hitta till senaste nyhetssändningen. För du har helt rätt, det är ett mycket vanligt önskemål!
    Annika Webbmaster