Söka podd: Jag hittar vissa avsnitt, men inte hela serien

Varför kan ni inte bara ha en rubrik till poddarna så man lätt och smidigt kan kolla vad ni har att erbjuda och välja vad man vill följa. Detta gäller appen till Android. Hittar bara vissa avsnitt men inte hela podden med alla avsnitt. Lägg in en rubrik poddar och så klickar man bara där och kommer till alla poddar ni har och sedan bara kan välja. Tack på förhand mvh Patrik

Kommentarer

  • Lägg in en rubrik poddar och så klickar man bara där och kommer till alla poddar ni har och sedan bara kan välja.
    Funktionen finns, och har tidigare hetat Sök program, vilket det fortfarande heter i Iphone-appen. I Android står det dock bara Sök. (Jag tror att Sök program inte fick plats på alla skärmar.) Sök podd skulle bli tydligare för många lyssnare, men i och med att många program inte är poddar, t ex Svensktoppen och Klassiska konserten, vore det missvisande.

    Där kan du fritextsöka och får då sökträffar i två kategorier, programserier (poddar) som Spanarna och avsnitt (episoder) som Spanarna: Bubbelseende, Djur på tur & Attraktiv tråkighet.

    Men du efterlyste möjligheten att bläddra bland alla poddar - och nedanför sökrutan finns det alternativ för detta:
    • Alla program A-Ö
    • Alla program från en viss kanal (P1, P2, P3 eller vald P4-kanal)
    • Alla program från en viss kategori. Varje program får dock bara tillhöra en kategori, så exempelvis Radiosporten Dokumentär finns med under Sport (inte Dokumentär) och Vetenskapsradion Nyheter finns under Vetenskap/Miljö (inte Nyheter)
    • Program vi inte längre sänder (de syns inte under Alla program A-Ö, eftersom den listan då skulle bli ohanterlig, men programmen går även att hitta vid fritextsök)
    Löste detta ditt behov? Och tror du att du hade hittat dit enklare om det hade stått Program istället för Sök vid förstoringsglaset?
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag använde just den funktionen innan för att söka men får bara fram avsnitt. Mitt intresse var att se poddutbudet inte bläddra bland avsnitt. Blir likadant nu så det med programserier visas inte för mig, så jag står fortfarande kvar på samma ruta och hittar inte podd utbudet mvh
  • Bra att du hittat till rätt ställe i appen - nu ser vi till att det blir användbart också!

    Gå tillbaka till Sök-sidans startvy

    ... det med programserier visas inte för mig, så jag står fortfarande kvar på samma ruta och hittar inte podd utbudet
    Det låter som om du antingen är i vyn med sökresultatet eller har markerat sökrutan utan att skriva något. Då ser du sökhistoriken med dina fem senaste sökningar:

    Den vyn kan du lämna genom att antingen "backa" med pilen jag har gul-markerat, eller genom att gå in i en annan del av appen, till exempel Start, och sen gå in på Sök på nytt.

    Se alla program eller filtrerade program
    När du backat eller gått in på söksidan på nytt, ser den ut ungefär så här:

    Jag har gulmarkerat tre länkar. Du som vill se hela vårt utbud ska välja Alla program A-Ö. Där når du en alfabetisk lista med program från alla kanaler och alla kategorier.

    Vi har dock ett väldigt stort utbud, så det är bra att kunna filtrera. Ett är Hitta program per kanal som förenklar om du t ex är en inbiten P1-älskare eller främst brukar lyssna på P3:s poddar. Tryck på den kanal du vill hitta program från (P3 på min bild).

    Ett annat filter är Hitta program via kategorier, där jag har markerat kategorin Dokumentär. (Fler kategorier syns om du skrollar nedåt.)

    Kort om fritextsök
    Jag använde just den funktionen innan för att söka men får bara fram avsnitt.
    Sökrutan med fritext är väldigt bra om du vet vad det är du vill hitta. Samtidigt är den kinkig och visar endast exakt det du skrivit. Att du enbart fick sökträffar på avsnitt, beror troligen på att den bokstavskombination du skrev in inte ingår i något programnamn.

    Här ett exempel på hur det blir om jag söker på historia. Redan efter två bokstäver, hi, kommer det upp sökförslag. I de sökförslagen får jag 12 programserier som innehåller bokstäverna i fråga, som programmet Historierummet i Barnradion och Morbror Mathias mat. Bokstavskombinationen behöver alltså inte stå i början av ordet.

    Ju fler tecken jag skriver, desto fler program sållas bort för att de inte innehåller exakt de tecken jag anger. Vid histori får jag åtta programträffar, men så snart jag skrivit dit bokstaven a, så att det står historia, tappar jag till exempel Historierummet och Historiska väder, som inte innehåller alla mina bokstäver. Kvar finns tre programserier:

    Men om jag vill hitta program om historia, är förstås de program jag nu sållat bort också intressanta! Här är det alltså bra att inte skriva in för mycket.

    Även avsnitt sållas bort under tiden jag skriver, men ett så vanligt ord som historia ger mig ändå 4700 träffar på avsnitt, jämfört med tre träffar på program:

    Om du berättar vad du sökte efter, så kan jag förklara bättre varför du endast fann avsnitt och ingen programserie.
    Annika Webbmaster
  • Okej tror jag har klurat ut det nu med din hjälp. Tack och ha en bra dag mvh Patrik
  • Då hoppas jag att du hittar många bra programserier framöver!

    Du är verkligen inte ensam om att få problem med vår sökfunktion, och vi vill förstås förbättra den, inte minst så att den kan ge träffar om man har skrivit in "nästan rätt". Idag hittar den inte USA-podden, därför att vi stavar programmet USApodden, utan bindestreck. Hur ska radiolyssnare kunna gissa sånt?
    Annika Webbmaster