Podd-data från API:et

Jag tycker det verkar som att uppgifter om flera podar inte finns att nå i APIet exempelvis P3 Krim. Det verkar dock att få tag på via RSS.
Har det skett någon ny hantering av poddar som man borde känna till?
Gunnar Jonsson

Kommentarer

  • Hej Gunnar och tack för att du tog dig tid att rapportera in detta!
    Det verkar dock att få tag på via RSS.
    Bra att du fann att RSS:en fungerar! Länken dit för P3 Krim är alltså https://api.sr.se/api/rss/pod/34482 Kan du använda den länken, eller skulle det vara en stor fördel för dig om vi prioriterar upp att få ordning på denna del av API:t? (Jag kan inte lova hur mina kollegor prioriterar det, men jag lovar att argumentera för dina behov!)
    Har det skett någon ny hantering av poddar som man borde känna till?
    Vi själva bör ju åtminstone förstå detta, som vi fick inrapporterat i december. Vi började kolla på det då, men det har hamnat i skuggan av frågor som har större påverkan på våra lyssnare, så det var bra att du väckte liv i frågan. Medan jag skrev detta fick jag en idé om vilka poddar som drabbas, som jag hoppas kan hjälpa mina kolleger att förstå varför det sker!

    Tack och trevlig helg!
    Annika, webbmaster

    -----------------------------------------------------------------------------
    Anteckningarna nedan än i första hand till för att jag ge en tydlig bild av felet till de kolleger som felsöker, och ger ingen direkt hjälp till Gunnar och andra lyssnare - men kanske kan ha visst intresse om man är road av felsökning ...

    Anropet korrekt - vad har ändrats?
    Från felsökande kollega i december:
    Jag har följt anropet ända ner till databasen och det anropet svarar med rätt antal poddfiler, så jag tippar på att antingen har något ändrats i databasen eller så har formatet eller platsen som poddfiler sparas ändrats
    Omfattande problem
    Felet är omfattande. Från P3 Krim och många andra saknas avsnitt helt, men programmen listas bland "program med poddflöde", https://api.sr.se/api/v2/programs/index?isarchived=false&pagination=false&haspod=true .

    Många poddar har hämtat avsnitt, men flödet uppdateras inte. Karlavagnen är ett exempel:Tidpunkten för när flödet "sinat" skiljer sig mellan olika program. P3 Krim lanserades i januari 2021 och felet fanns med från start. I Karlavagnen tuffade det alltså på i flera månader därefter.

    Vissa poddar fungerar fortfarande
    Det gäller dock inte alla program. Ekots nyhetssändningar är ett flöde som uppdateras korrekt:Vi har tre olika sätt att publicera poddarna, och jag tycker att det verkar som om det nyaste sättet, som de flesta av våra poddar använder, ger problem. Felet kan vara relaterat till de direktlänkar till senaste podd som slutade fungera (lång och trasslig tråd om ämnet här).
    Annika Webbmaster