P2 Spelas Just nu - saknar kompositör

Hej! Ingen fråga, ett önskemål. För klassisk musik framgår inte kompositören i Spelas Just nu. Jag ser orkestern/artisten och stycket/låten, Symfoni nr 4 i a-moll, men inte att det är Sibelius (utan att uppsöka låtlistor). Jag gissar att det beror på standard-metadata för populär musik. men det vore verkligen en vinst att se vad det är för musik jag hör! Mvh Jim Löfgren
Jim Löfgren

Kommentarer

  • Hej Jim!
    Du har helt rätt, både i orsaken bakom att vi visar "artisten" (samma mall som för populärmusik) och att det vid klassisk musik oftast är mer relevant med kompositören, vilket är det vi ska visa då. Jag tror att det är så vi har gjort tidigare, men vet inte när detta har förändrats.

     Vet du när du först började irritera dig på att kompositören inte visas? Det pågår en mängd förändringar i våra ljudtjänster och det kan ta ett tag innan jag förstår var i kedjan vi har slarvat bort kompositörer. Om du hjälper mig att ringa in det i tid, så kommer det att gå snabbare för mig att förstå vilka kolleger som jag ska be titta på detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    tack för svaret! Jag har tänkt på det först på senare tid. Någon månad eller några månader.

    Mvh
    Jim
    Jim Löfgren
  • Tack, det gör att jag kan utesluta ett par felkällor och nu har kontaktat de kolleger som jag hoppas kan hjälpa oss att lösa problemet.

    Vi försöker höra av oss om hur det går, men påminn oss gärna ifall du inte hört något från oss inom en vecka!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    När jag först svarade dig så såg jag samma sak som du skrev om, att vi visade "artisten" (orkestern) snarare än kompositören vid live-lyssning på , och trodde då att detta var ett problem för P2 med alla verk, och att vi hade "råkan skriva över" det undantag som gör att klassisk musik ska prioritera kompositören framför artisten.

    Nu har jag hunnit se över det lite mer, och ser att det för det mesta blir rätt, men att det vid vissa verk, i vissa program, istället blir orkestern (det vill säga "artisten") som visas, som det ska vara vid populärmusik. En kollega som arbetar med detta förklarar:
    I den klassiska musiken ska vi visa kompositör istället för artist. Det brukar fungera bra även vid livesändningar, men det finns olika tillfällen där systemet inte fångar upp att det är klassisk musik och orkestern därmed visas istället för kompositören. Som oftast när det kommer till låtlistor och information om vad som spelas just nu, beror det på vilken data vi får in för musiken. Data hämtas från flera olika system för att kunna ge våra lyssnare så bra och relevant information som möjligt. Just nu-informationen kan då först baseras på data från ett system där det inte är tydligt att det är ett klassiskt stycke och sen få en uppdatering som gör att det blir mer relevant i efterhand så att det är bättre presenterat i P2:s låtlista när programmet väl har sänts.
    En sammanfattning av detta är att det är komplext och att vi gör så gott vi kan, samt att problemet, tack och lov, inte var så utbrett som jag befarade, utan att det är mer regel än undantag att kompositören syns.

    Om du inte delar den bilden och tycker att felet är väldigt vanligt, så ge gärna fler exempel på när det blivit fel!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack så mycket för undersökningar och svar, jag uppskattar det. Nu har jag bilden och er ambition att lösa det, bra att veta att det inte är alltid och att jag kan gå till låtlistan.
    Med vänlig hälsning, Jim
    Som för övrigt jobbat med webb på SR för 20 år sen. Jag tror att du var där då! :-)
    Jim Löfgren
  • Jodå, jag började som webbmaster på P4 (riksinnehållet) i december 2001, så det är samma Annika som för 20 år sedan ...
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.