Ordning på nyheter i SR Play för Android

Varken riksnyheter och lokala nyheter publiceras i kronologisk ordning i SR-appen. Jag upptäcker gång efter annan nyare nyheter inblandade bland tidigare längre ner i listan. Varför?
Konsekvensen blir att man måste rulla igenom hela listan varje gång man kollar, om man inte vill missa något. Se bilagda exempel på ordning.
Snälla, lägga nyheterna överst allt eftersom de produceras, tack!
Karin Renström

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Din bild kom inte med, men det gör inget för jag vet hur du menar!

    Inte kronologisk, men kanske lite logisk?
    Ordningen på nyheterna i appen är, som du har konstaterat, inte kronologisk. Den styrs av våra nyhetsredaktioner, på samma vis som i våra nyhetssändningar där en viktig nyhet kan höras både i Ekot 12:30 (även kallat Lunchekot) och i Ekot 16:46.

    Tiden är en viktig faktor när mina kolleger på olika nyhetsredaktioner avgör vilka av alla dagens nyheter som är viktigast och ska ligga i topp, men om vi endast skulle ha kronologisk ordning så skulle en stor nyhet från i morse försvinna på grund av att mindre viktiga nyheter kommit in under dagen. En nyhet om tandvårdsbidrag skulle, den 24 februari 2022, ha kunnat lägga sig högre än Rysslands invasion av Ukraina, för att ta ett drastiskt exempel!

    Nyhetsvärde
    Det avgörande är därför en redaktionell värdering och prioritering. Att nyheten är just ny ökar dess värde - men fler saker spelar in. Exempelvis läggs en nyhet som vi på Sveriges Radio är ensamma om högre än en "likvärdig nyhet" som alla nyhetsredaktioner rapporterar om.

    Nyhetsdygnet
    I appen går det idag inte att få nyheterna presenterad i någon annan ordning, men det går på hemsidan, som fungerar bra även i mobiler!

    Det senaste dygnets nyheter från Ekot och andra redaktioner i publiceringsordning (vilket inte alltid motsvarar sändningsordning) finns här:
    https://sverigesradio.se/nyhetsdygnet.aspx?sort=publisher

    Där kan du ta del av alla Sveriges Radios nyheter utan att riskera att missa något!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar!
    Jag förstår hur tanken är, men skulle det kunna lösas genom att ha de t.ex. tre "viktigaste" nyheterna överst och sedan de övriga i kronologisk ordning? Det jag vill slippa är att rulla igenom en lista med redan lästa nyheter blandade med nya, där till och med sista nyheten kan vara en ny.
    Jag har tittat på ditt förslag med länken till nyhetslistan. Det kan vara en lösning för mig. Men jag har redan kunnat konstatera att den inte innehåller alla nyheterna som finns i appen. Beror det på att lokala nyheter som i appen lyfts upp till nationella inte kommer med?
    Tidsangivelserna på nyheterna verkar man inte kunna lita på. Se exemplet där en nyhet benämns inlagd idag i sammanställningen men inlagd igår när man öppnar den. (Idag borde vaea den riktiga uppgiften.)
    Karin
  • Beror det på att lokala nyheter som i appen lyfts upp till nationella inte kommer med?
    Just det. Appens nyhetsflöde, med Ekot som avsändare, innehåller nyheter från andra redaktioner. De lokala nyhetsredaktionerna bidrar ofta, men där finns även nyheter från exempelvis Vetenskapsredaktionen och Kulturredaktionen.
    Tidsangivelserna på nyheterna verkar man inte kunna lita på. Se exemplet där en nyhet benämns inlagd idag i sammanställningen men inlagd igår när man öppnar den. (Idag borde vara den riktiga uppgiften.)
    Nja, de olika tiderna är båda korrekta. Skillnaden beror på att den på vår hemsida visar när nyheten publicerats på webben och den i appen när nyheten först lyftes in i appens nyhetsflöde.

    Jag ber de kolleger som arbetar med nyheter i appen att kika på ditt förslag. Själv kompletterar jag med två idéer. Båda bygger på att nyhetsredaktionerna fortsätter att sortera och prioritera nyheterna som de gör idag, men att vi kan införa någon av följande val:
    • Sortering
      Ett val där lyssnare kan sortera nyhetslistan kronologiskt (nyast överst). Bör i så fall återgå till redaktionell sortering vid nästa besök (så att lyssnare inte missar de största nyheterna)
    • Filtrering
      Möjlighet att filtrera fram endast nyheter som tillkommit sedan man senast lyssnade på (eller skrollade igenom?) listan
    OBS att jag inte kan bedöma hur komplext det är rent tekniskt utan endast ser det som förslag för att kunna lösa behovet av att få en överblick över "nya nyheter" utan att släppa det inarbetade (och av de flesta lyssnare uppskattade) arbetssättet med en redaktion som aktivt kurerar nyhetslistan!
    Annika Webbmaster
  • Tack för kreativa förslag!
    Min felanmälan om att tiderna är olika på samma nyhet var båda från appen, inte från webben. Skillnaden var om nyheten var "öppnad" eller inte. Det borde ha stått idag på båda platserna, annars skiljer det ett helt dygn.
    Karin
  • Tack för förtydligandet om att det är en inkonsekvens i själva appen. Det bör vi se över!

    Jag har bett "nyhetsteamet" (som arbetar med hur nyheterna fungerar i appen) att kika på både tidsstämpeln och de tre förslagen för att kunna se vilka nyheter som har tillkommit utan att de viktigaste nyheterna sorteras ned på ett oönskat vis.

    Tack för att du hjälper oss att förbättra appen!
    Annika Webbmaster