Om nedladdning (och nedläggning) av radioföljetongen

Jag har brukat lyssna på radioföljetonger genom att ladda hem avsnitten från Sveriges radio via webben, och sedan fört över dem till en bärbar mp3-spelare. På så sätt har jag kunnat ge mej ut på promenader och haft med mej lyssning som har varit mycket givande många gånger.

För någon tid sedan upphörde möjligheten att spara ner radioföljetonger. Jag vet mej inte ha sett någon förklaring till detta. Men så häromveckan fick jag ett infall och testade att - trots det usla betyget som användarna ger den - ladda hem och installera Sveriges radios app. Jag brukar inte ge mej i kast med appar som har så dåliga betyg hos Google Play butik (3,3 av 9000 recensioner) eller App Store (3,3 av 1600 recensioner), men tänkte att jag skulle undersöka saken själv, eftersom erfarenheten också har lärt mej att appar ibland kan vara bättre än sitt rykte, framför allt eftersom gamla och låga poäng kan vara överspelade av senare tids teknikutveckling, medan satta betyg inte verkar ändras i någon nämnvärd omfattning när uppdateringar har löst befintliga problem.

Fast det måste ändå sägas vara förvånande att en app från ett teknikberoende företag som Sveriges radio inte har bättre betyg från sina användare, och även idag drar på sej många låga poäng i recensionerna.

Men det jag fann var att följetonger kan lyssnas på i appen, och även kan användas i den i nedladdad version, dvs. utan uppkoppling mot webben, något som annars skulle kosta surfmängd.

Men nu till min fråga: Går det att säga något om hur vanligt det är att radioföljetonger som sänts i radio så småningom ges ut som ljudböcker? Biblioteken tillhandahåller ljudböcker för utlåning och lyssning, så i den mån radioföljetonger publiceras som ljudböcker blir en följdfråga om sådana ljudböcker även brukar ingå i bibliotekens bestånd.

Och så undrar jag en sak till: Jag har sett eller hört något rykte om att programmet Radioföljetongen ska läggas ner. Stämmer det?
Ingemar

Kommentarer

  • Hej Ingemar!

    Dina frågor och funderingar om Radioföljetongen har flyttat till en egen rubrik, och om du vill svara på det jag nu skriver, är det via denna länk du gör det:
    Om nedladdning (och nedläggning) av radioföljetongen
    (Du kan alltså inte svara med e-post!)

    Nedladdning från hemsidan har upphört
    Det stämmer att möjligheten att ladda ned innehållet från Radioföljetongen för avlyssning i externa enheter som en MP3-spelare har upphört. Anledningen är upphovsrättsliga. I de avtal vi har med upphovsrättsorganisationerna står det att vi endast kan erbjuda ljudböcker på våra egna plattformar.

    Nedladdning i appen finns kvar
    Den nedladdning som sker inne i appen har vi rätt att behålla. De filerna ligger på ett sätt som gör att de endast finns kvar inne i appen och (bra för dig att veta!) de försvinner ur appen när de tas bort från vår hemsida.

    Nedladdningen där är alltså till för att kunna göra just det du gör, lyssna utan att förbruka mobildata. Det är inte ett sätt att kunna spara en följetong när den har försvunnit från våra plattformar.

    Därmed är det bra att ha lite extra koll på hur länge det går att lyssna! Själv missade jag detta nyligen med Sara Lidmans Lifsens rot, som försvann när jag hade kanske en halvtimma kvar att lyssna på. (Jag tror att jag har den i bokhyllan och enkelt kan läsa slutet.)

    Här ser du hur länge det går att lyssna på de aktuella verken:
    Pågående och kommande romaner och radionoveller

    Betyg
    Betygen i app-butikerna är en intressant fråga. Ofta speglar de vad lyssnarna verkligen tycker om appen, men ibland verkar de spegla helt andra saker, som inställningen till public service, ett enstaka program som man verkligen inte gillar eller frustrationen för att appen strular, trots att problemet beror på andra faktorer (nätverket, lokala inställningar ...) Och ett lågt betyg som gavs under en frustrerad eftermiddag med tillfälliga problem 2022, ser ju lyssnaren inget skäl att gå in och ändra när allt tuffar på igen.

    Vi själva tittar därför främst på den senaste tidens återkoppling. Det som främst drar ned betygen är olika typer av avbrott, något vi självfallet arbetar på att lösa!

    Jag tolkar det som att du på det hela taget är nöjd med appen. Om det finns något du vill förändra eller om du bara vill veta hur du gör en eller annan sak, eller vad en viss funktion innebär, så vet du hur du når oss!

    Om du vill påverka appens utveckling, finns det dessutom möjlighet att gå med i vår test-panel, se här:
    Hjälp oss att förbättra Sveriges Radio Play

    Framtiden för Radioföljetongen
    Tyvärr stämmer de rykten du har hört. Här, i ett inslag från Kulturnytt, kan du höra mer om bakgrunden:
    P1-chefen i P1 Kultur: Därför lägger vi ner ”Radioföljetongen"

    Det är mycket tråkigt.

    Våra inläsningar på biblioteket?
    Det förekommer att våra inläsningar även går att ta del av via biblioteken, men det är få, se här:
    Blblioteksdatbasen Libris, sökning på +radioföletong* (Några sökträffar är böcker om Radioföljetongen, inte inlästa romaner ...)

    Flera av de verk som vi har sänt går däremot att hitta på biblioteken med en annan uppläsare. Om det är någon speciell följetong du undrar över, så kan vi hjälpa dig att ta reda på hur möjligheten är att lyssna på just det verket!

    Tack för bra frågor, och jag tycker att det är trist att en del av svaren är dystra.
    Annika Webbmaster