Senaste nyhetssändningarna i SR Play

Hej,
Konstaterar att jag efter senaste layoutändringen av er SR Play-app, fått betydligt svårare göra det jag brukar göra, 1-2 gånger om dagen, varje dag om året.
Mina tekniska förutsättningar:
Nämnda app
IOS 17.4.1 (senaste IOS)
iPhone SE, 3:e generationen

Tidigare har jag kunnat göra enligt följande.
Öppna appen
Sök podd, alternativet näst längst höger
Skrolla längst ned
Välj Nyheter
Välj respektive önskad kanal - för mitt vidkommande
Ekot P1, dvs de kvartslånga Eko-sändningarna
P4 Skåne
P3 Nyheter på en minut

Ibland får jag, särskilt på lokalradiokanalen ”gå in” och välja den sändning jag vill ha, då jag sätter mindre värde på t ex lokalnyheterna 17.45 (mycket sport), än de som sänds 16.45.

Så här har det funkat, enkelt och smärtfritt, i flera år.

Numera, vilket jag upptäckte i fredags eller lördags:
Öppna appen
Skrolla till nederst
”Senaste Nyhetssäningarna” SAKNAS
Får istället gå upp, och välja ”Nyheter” i en knapp - förvisso lätt att hitta men tar längre tid
Valen jag får blir då, överst ”Mest lyssnat just nu” , resp alfabetisk lista som börjar på D. Måste gå till E, Ekot senaste nytt. N som i Nyheter, känner igen den lila P4-ikonen, MEN Nyheter på Gotland? (jag bor som sagt i Skåne).. P3 Nyheter på en minut, först som 2:a alternativ.
Det jag istället kommit på att jag kan göra är
Gå in på Min sida, längst höger i nedersta menyn,
Klicka tills jag kommer fram till ”Min lyssning”, där jag ser Lyssningshistorik, under Nedladdat
Gå in på resp ”rätt” kanal och välja nyare (oftast!) nyhetsutsändning, och
Lyssna

Det här handlar så klart om vana vs tid, men också om användarvänlighet, eller?
Proceduren ovanför ”Numera” tar inte lång stund, gissningsvis en knapp minut.
Uppfattar proceduren, mätt i tid under ”Numera” som längre, oavsett vilken metod jag väljer.
Onödig tid, enligt min uppfattning.

Konstaterar däremot att, konstigt nog, min iPad (32 GB, 8:e generationen, IOS 16.5 som har för mycket belagd lagring för att jag ska kunna få ned iPad-OS 17.4) - DÄR är allting som förut, dvs ovanför mitt ”Numera” - FRÅGAN TILL ER BLIR DÄRFÖR: Är det en lapsus som inträffat i senaste app-uppdateringen i IOS 17.4.1 - eller något jag bör räkna med ändras (till för mig på ett ofördelaktigt sätt, tidsmässigt), när jag lyckas uppdatera min iPad till IOS 17.4?

Med vänlig hälsning

Ingvar Melander

Kommentarer

  • Hej Ingvar!

    Om du går in under Nyheter i menyn nedtill i appen så ligger en länk till Senaste nyhetssändningarna högst uppe på den sidan! Se de gula markeringarna på bifogade bild:

    Hoppas att du snart känner dig hemma i appen igen!

    Annika Webbmaster