Nyheter på ukrainska

Hej! Har ni nyheter på ukrainska?

Kommentarer

  • Hej Ulrica!

    Jag vet inte, men försöker ta reda på hur det ligger till. I Radio Sweden, som är en del av Ekot, erbjuder både nationella minoritetsspråk och program för nyanlända med nyheter om Sverige. Med tanke på vi nu tar emot många flyktingar från Ukraina, så låter det som ett bra förslag.

    Jag återkommer när jag vet mer om saken!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Så här svarar en kollega med större insikt i frågan:
    Efter krigsutbrottet i Ukraina följer vi självfallet utvecklingen tätt. Och på samma sätt som migrationsverket och landets kommuner kraftsamlar kring en eventuell förväntad flyktingvåg och de nyanländas förmodade behov, så undersöker även Sveriges Radio vilka förutsättningar som skulle behövas i ett scenario med stort antal ukrainsktalande nyanlända.

    Generellt sett ser vi löpande över vårt språkutbud utifrån hur det ser ut i svenska samhället, och är lyhörda för förändringar i vår omvärld. Tidigare har vi t.ex. sänt på språk från forna Jugoslavien vilket vi inte gör längre, medan andra språk som fler nyanlända i Sverige talar har tagit över, t.ex. arabiska och somaliska.

    Beroende på hur situationen utvecklas, så kan naturligtvis även behovet av vilka språk vi sänder på förändras.
    En relaterad fråga som jag passar på att berätta om, är hur vi på Sveriges Radio hjälper Ukrainas public service-bolag UA: PBC att kunna fortsätta sin verksamhet, trots den utsatthet som drabbar fri radio när ett land är under angrepp, samtidigt som tillgången till information är viktigare än någonsin.

    Sveriges Radio har sedan flera år arbetat i Ukraina genom SR MDO (Media Development Office), som finansieras via Sida. SR MDO har bland annat arbetat på plats på det ukrainska public service-bolaget UA: PBC med utbildning och att bygga upp journalistiska arbetsmetoder, samt att utveckla den digitala journalistiken.

    Sedan Ryssland attackerade Ukraina har SR MDO:s arbete i första hand inneburit att ge UA: PBC stöd utifrån företagets mest akuta behov, vilket vi skriver om här:
    Så stödjer Sveriges Radio ukrainsk public service
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för svar och all information. Det var intressant att veta att och hur Sveriges Radio arbetar med andra länder och främjar att korrekt information når ut till människor i landet.
    Vad gäller ukrainska i Radio Sweden så får jag helt enkelt vänta och se hur situationen utvecklas i Ukraina och Sverige.
    Vänliga hälsningar
    Ulrica Wahlberg
  • Hej igen!

    Nu är det klart:
    Från och med nästa vecka kommer Sveriges Radio börja sända nyheter på ukrainska. Ett beslut givet de många nyanlända som nu förväntas komma till Sverige och som har stort behov av nyheter och samhällsinformation på sitt modersmål.
    Sveriges Radio börjar sända nyheter på ukrainska
    Här (och på många andra plattformar) hittar vi programmet - fast först från och med början av nästa vecka, alltså:
    https://sverigesradio.se/radioswedenukrainian
    Annika Webbmaster