Förslag på ny funktion: Köa avsnitt - på ett "bättre sätt"

Hej!

När jag använder mig utav SR-Webb så brukar jag klicka på play på ett avsnitt och fortsätta scrolla ner. Om jag hittar något ytterligare som jag vill lyssna på så måste jag aningen vänta tills det aktuella som spelas upp är klart eller avbryta den för att påbörja det nya.

Jag såg att det fanns en tråd angående detta då Annika istället rekommenderade att använda min sida, men jag tycker att den har en dålig design.
Om jag vill använda mig utav den funktionen så måste jag först klicka på en artikel, sedan lägga till den i min sida, gå till min sida och klicka play. Om jag skulle hitta något nytt som jag vill lägga till (medans jag lyssnar på något annat), så måste jag lägga till den i listan och spela om min lista. Detta eftersom att ljud-spelaren inte registrerar nyligen tillagda avsnitt (eller så är det nån bugg för SR-Webb_MSEdge_Windows10). Även om bugget skulle bli fixad är det fortfarande för omständligt för att köa upp avsnitt.

Mitt förslag är att man istället implementerar en prioriteringskö. Om jag skulle klicka på play-knappen för en artikel som är i nyhetsflödet så ska den börja spela igång. När jag hittar något ytterligare som jag vill lyssna på så borde det finnas en mindre knapp under play-knappen som man kan klicka på för att köa. Denna knapp bör både finnas i nyhetsflödet och för den specifika artikelsidan (så att man slipper ladda en artikel varje gång man vill köa något).
Något som man måste tänka på om man ska implementera detta är hur det ska integrera med den nuvarande "spela nästa"-funktionen. Jag tycker att man om man har den funktionen på och köar ett avsnitt, då bör det avsnitt man köat hamna före avsnittet som skulle spelas efter (därför en prioriterings kö). Skulle ett avsnitt som man köat redan finnas med bland "spela nästa"-listan så bör den istället flyttas fram (så att man inte lyssnar på samma avsnitt två gånger).

Något ytterligare som jag personligen skulle vilja se då är "spela nästa" på/av knapp, fast endast för det man köat. Detta så att jag kan auto-spela endast det som jag köat, men jag förstår om det blir för mycket och förvirrande för nya människor som använder tjänsten.

Tack för er tid och grattis på nationaldagen i förskott!

Kommentarer

  • Hej Mert och förlåt att du aldrig fick något svar!

    Jag sammanställer olika förslag om hur hemsidan kan förbättras och vill försäkra mig om att vi dels har förstått förslagen korrekt, samt undersöka i vilken mån det redan finns lösningar på de behov som ligger bakom förslaget.

    Spelkö medan du lyssnar
    Här gäller det möjligheten att köa avsnitt och ljudklipp, och önskemålet är att kunna skapa en spelkö samtidigt som du lyssnar, vilket inte går fullt ut genom dagens Min sida.

    Är det en korrekt sammanfattning av ditt viktigaste förslag?

    Delförslag: Förbättra möjligheten att lägga ljudklipp i spelkö
    Ett problem du ringar in är att det är omständligt att lägga in exempelvis en nyhet till Min sida, eftersom man idag behöver "ladda en artikel varje gång man vill köa något".

    Jag bryter ut det förslaget till ett separat delförslag, eftersom den förbättringen är relevant även om vi inte förändrar spelkön så grundligt som du föreslår.

    Spelkö av/på

    Något ytterligare som jag personligen skulle vilja se då är "spela nästa" på/av knapp, fast endast för det man köat. Detta så att jag kan auto-spela endast det som jag köat, men jag förstår om det blir för mycket och förvirrande för nya människor som använder tjänsten.
    Det finns en möjlighet att slå av eller på spelkön, men den inställningen är väldigt undanskymd. Funktionen "spela nästa" är dock enkel att slå på och av, om du exempelvis vill ha automatisk uppspelning av nyhetslistorna men inte av Min sida - eller vice versa. Du gör detta direkt i spelaren nertill på sidan, se bild, men behöver först fälla ut en större version av spelaren genom att klicka på pilen till höger om volymkontrollen (ser ut som ett tak), så att du ser en större version av spelaren:

    Den påverkar alla typer av spellistor på hemsidan, och de listor vi har är framförallt dessa:Återigen, förlåt att vi missade att tacka för dina genomtänkta förslag. I vilken mån de kan bli verklighet, vet jag inte, men det är ett förslag vi som arbetar med supporten tycker är bra och har med i samtalen med de kolleger som bestämmer vad vi ska gå vidare med.
    Annika Webbmaster