[No program] visas när jag startar appen

[No program] visas när jag pausat ett program, stängt appen och sedan öppnar appen igen och vill lyssna där jag var. Det går inte att starta programmet på den lilla rutan längst ner, inte heller om jag trycker upp programmet i "storbild", inte heller via nya program eller min lista. Det enda sättet att starta programmet på har varit att klicka sig till sidan där beskrivningen av programmet finns och klicka på play-knappen där, då kommer den också ihåg var jag var när jag pausade. Har Sveriges Radio Play version  24.8.2. Upptäckte problemet för en vecka sedan ungefär.

Lina

Kommentarer

  • Det verkar fungera nu! Om det var något ni gjorde över helgen så får jag tacka, jag skriver ett till inlägg om det kommer tillbaka.
    Lina
  • Meddelandet kom tillbaka, men nu kan man iaf spela programmet från alla playknappar.

    Lina
  • Nu strular det igen.
    Lina
  • Hej Lina och tack för bra felbeskrivning!

    Om du går in på Poddar (se länk på bilden nedan) så bör du se en "modul" med Fortsätt lyssna.

    Visas dina påbörjade avsnitt där, och kan du spela upp dem?

    Annika Webbmaster
  • Mina påbörjade avsnitt visas och jag kan inte starta samma program, men jag kan starta andra program.

    Lina
  • Skumt!

    Jag känner inte igen problemet och jag har ingen direkt misstanke om var felet ligger.

    Jag ber app-utvecklarna att kika på detta och hoppas att de förstår vad som blivit fel!
    Annika Webbmaster
  • En av mina kolleger har dokumenterat samma fel. Det var samma scenario som hos dig. Han tog upp appen som legat i viloläge och kunde då inte spela upp avsnittet från något ställe.

    Det är förstås inte bra att någon lyssnare ska få problem med appen, men om lyssnaren samtidigt råkar vara systemutvecklare på Sveriges Radio, och dennes fel kan hjälpa oss att lösa problem snabbare, så välkomnar jag problemet!
    Annika Webbmaster
  • Provade köra en programuppdatering på mobilen, energisparläget var avstängt. Samma problem.

    Ett symptom till var att när appen är i viloläge så kan jag inte starta programmet med mina bluetoothhörlurar. Vill minnas att jag kunnat trycka på "paus/play"-knappen och telefonen har då spelat upp det jag tidigare lyssnat på, även om appen är i viloläge. Om jag har appen på, men en annan app i förgrunden (dvs Sr play är inte på skärmen men inte i viloläge, jag har inte swaipat bort den i "öppna-app-hanterings-menyn") fungerar hörlurarna bra.
    Lina
  • Tack!

    Vad har du för mobil och version av Android?
    Annika Webbmaster
  • Samsung galaxy S22+, programvara: One UI 6.1, Android-version 14
    Lina
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar det igen, det enda jag kan tänka på att jag gjorde var att jag avinstalerade en skärmtidsapp som hette "stay focused"
    Lina
  • Jag talade förhastat... det var visst fortfarande ett problem.
    Lina
  • Synd!

    Frida rapporterade in ett liknande problem i augusti, men hos henne laddades spelaren inte in alls:
    När man pausar appen försvinner programmet

    Senast hon skrev, den 13 augusti, så hade problemet försvunnit:
    ... jag hade en app som blockerade korta videos på Instagram och Youtube som jag misstänker kan ha påverkat. Jag testade tidigt att stänga av den och märkte inget, det hände heller inget när jag avinstallerade den först. Men jag tror att efter att mobilen startat om efter att jag tagit bort appen gick inställningarna igenom för nu funkar det! (!!!)
    Hennes problem är väldigt likt det du beskriver, så om du kan komma på någon app som blockerar innehåll, kanske den kan vara värd att se över.

    (Jag har frågat Frida hur det har gått sedan senast, men inte hunnit få något svar.)
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar appen som vanligt igen! Jag tror nog det kan ha varit skärmtidsappens fel. Jag provar i några dagar, återkommer på fredag om det strulat något mer, håller tummarna.

    Tack så mycket för hjälpen!
    Lina
  • Har detta hållit i sig?
    Annika Webbmaster
  • Ah, ser att du tänker återkomma efter lite längre testperiod. Bra, då hörs vi!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det har tyvärr inte löst sig. Jag noterade tiderna det hände, men de sammanföll med när jag öppnade appen, så vet inte om de hjälper.

    Det har inte hänt varje gång jag satt appen i viloläge vilket jag tycker är lite mysko. Kanske 1/5 gånger? Ganska oregelbundet.

    Lycka till och hoppas ni löser det! Jag kan svara på frågor om mina inställningar ifall det blir intressant.
    • Tis 20.00, 20:48, 21:29
    • Ons 19:40
    • Tors 12:32, 18:00, 21:37
    • Fre 01:16
    • Sön 15:26, 18:50
    • Mån 00:08
    Lina
  • Synd!

    En sak som kanske kan lösa detta problem är att skydda appen från att "dödas" av operativsystemet, där jag i förta hand vill att du kikar på denna inställning:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> Se till att vår app inte är optimerad (inga begränsningar)

    En lyssnare med Android 14 skrev att det var lite nya namn för samma inställning:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen ->
    Se till att reglaget Tillåt bakgrundsanvändning är påslaget

    Även om inställningen ser ut att handla om batteriet, skyddar den förhoppningsvis även mot andra typer av "app-dödande" och borde därmed minska risken för att informationen om det pågående avsnittet ramlar bort, så se över denna inställning.

    Om du redan hade ställt in "inga begränsningar"/"tillåt bakgrundsanvändning" eller om denna förändring inte hjälpte, så återkom så letar vi vidare,
    Annika Webbmaster
  • Jag hade "optimerade" batteriinställningar för sveriges radio! Satte den på "inga begränsningar"
    Tack för hjälpen! Ska se om det löser sig nu.
    Lina
  • Samsung A22, android 13, one core ui 5.1
    Appen: version 24.9.1 (30073)
    Jag har kvar problemet trots de olika tips och råd jag sett här i tråden

    Gustav
  • Det har tyvärr hänt igen för mig med.
    Lina
  • Synd att det inte var så pass enkelt.

    Gustav, välkommen hit och tack för att du rapporterade in det! Tråkigt att fler drabbas, men bra för felsökningen att få veta det, eftersom det ökar möjligheten att se rätt mönster!

    Lina: På Gustavs bild syns ett annat fel, som han har rapporterat in separat:
    Nyheter syns inte i appen för android

    Blir det samma sak hos dig under fliken Nyheter (en vyerna under Start)?
    Annika Webbmaster
  • Det är ingenting jag tänkt på, tror jag har fått en tom vit skärm någon gång men har tänkt att det nog varit ett uppkoplingsfel eller segt internet (haft problem med wifi tidigare och bor i en lägenhet med tjocka betongväggar), jag kan höras av om jag får en vit skärm utan "ingen internetanslutning"-felmeddelande
    Lina
  • Jag rensade appens cache igår och det hjälpte inte. Jag testade att rensa appens data också, så allt i den nollställdes (fy Fabian att behöva leta upp och följa alla poddar igen och att  det inte finns någon koll på vad jag lyssnat på redan) och det hjälpte inte heller.

    Att behöva rensa cache och data är inte okej. Det känns som att alla lösningar går ut på det, och oavsett om det hjälper eller inte så ska det inte behövas. Ingen annan app behöver jag göra sånt här på.
    Gustav
  • Lina:
    Tack. Ni är så pass få som har rapporterat in detta problem att det fortfarande är svårt att se vilka symptom som hänger ihop.

    Gustav:
    Det känns som att alla lösningar går ut på det, och oavsett om det hjälper eller inte så ska det inte behövas. Ingen annan app behöver jag göra sånt här på.
    Jag har arbetat med support på Sveriges Radio sen 2001, och har, vad jag vet, aldrig bett lyssnare att rensa appdata som ett förstahandsalternativ. Vid de enstaka tillfällen när jag har tipsat om detta (eller om ominstallation, vilket i praktiken ger samma effekt) har det inte varit en slentrianåtgärd, utan för att jag har trott på den åtgärden.

    Det tror jag inte är rätt åtgärd här och jag har heller inte tipsat om det för vare sig No program-problemet eller för att locka fram den försvunna nyhetssidan. Med No program tror jag att det finns en funktion hos er som blockerar innehåll eller rensar bort temporära filer i förtid, och lösningen blir därmed att förstå vad vi på Sveriges Radio eller ni själva kan göra för att undvika att det sker.

    När jag nämnt möjligheten att rensa appdata, som i våras i tråden om avsnitt som inte gick att radera, försöker jag vara tydlig med att historik, Min lista, valda favoriter, nedladdade avsnitt etc kommer att raderas:
    Om ni snabbt vill få ordning på detta så installera om appen eller rensa app-data. I båda fallen måste era inställningar göras om, andra nedladdningar raderas och lyssningshistoriken nollställs, så det är ju inte kul
    Cache-rensning är inte heller ett förslag jag tar till speciellt ofta, men eftersom Peter hade tömt cachen och det löste problemet med tom startsida, citerade jag honom igår, inklusive hans varning:
    Obs! Rensa INTE bort "data". Då tappar du alla dina inställningar.
    Att alla våra lösningsförslag är att rensa cache och appdata stämmer helt enkelt inte, och jag vet inte hur du har kunnat få det intrycket.
    Annika Webbmaster
  • Ett till symptom: om jag när jag fått [no program] direkt går ut ur appen, sätter den i viloläge och sedan går in igen kvarstår felmeddelandet. Att "starta om" appen gör alltså inte att meddelandet försvinner.

    Om jag däremot spelar ett program, antingen genoma att klicka mig till [no program] programets beskrivningssida eller genom att klicka på ett nytt program (se tidigare kommentar), så fungerar appen som vanligt. När jag sedan stänger appen och sätter den i viloläge sedan öppnar den är det slumpen som avgör om jag får [no program], men oftast får jag det inte.
    Lina
  • Jag provade starta om telefonen, gjorde på samma sätt som i första stycket i kommetaren ovan bara att jag satte appen i viloläge sedan tryckte på "omstart" på telefonen. Felmeddelandet var kvar även då vilket jag blev förvånad över.
    Lina
  • [...] men då gick det däremot helt plötsligt att använda andra playknappar än den vid sammanfattningstexten.
    Lina
  • Tack, intressanta observationer som jag tycker pekar på att det är någon data som inte lagras korrekt (eller städas bort?), snarare än att innehåll blockeras.

    Jag har läst igenom tråden igen och fastnade för detta:
    Om jag har appen på, men en annan app i förgrunden (dvs Sr play är inte på skärmen men inte i viloläge, jag har inte swaipat bort den i "öppna-app-hanterings-menyn") fungerar hörlurarna bra.
    I detta läge är SR Play i viloläge, men ligger kvar i mobilens ram-minne så att du kan återkomma enkelt, om mobilen inte behöver minnet till andra processer. Om det behövs så kommer mobilen att "döda" appen istället.

    Det bästa för mobilen är att göra just så, lämna de appar du inte använder ifred och inte svepa bort dem. Det gäller i synnerhet de appar du använder regelbundet, eftersom processen att stänga ned och sen starta om apparna gör att data måste laddas in på nytt helt i onödan, vilket förbrukar data och ström och gör att det tar längre tid att växla mellan appar.

    Här förklarar Surfshark Academy detta:
    Don't close apps on Android! (youtube.com)

    Gammal (men ännu aktuell) artikel på svenska om samma ämne:
    Du behöver inte stänga alla dina appar manuellt (surfa.se)

    Vi vet förstås att många lyssnare regelbundet sveper bort SR Play när appen inte används, antingen för att spara minne/batteri/data och de inte vet att det ger högre resursförbrukning, eller för att det "känns skönt" att liksom städa undan saker.

    Självfallet ska appen fungera bra även då! Eftersom jag misstänker att problemen med SR Play uppstår när appen stängs av helt och inte kan/får spara informationen korrekt, vore det intressant att veta hur appen beter sig om du inte sveper bort appen utan lämnar kvar den i "app-växlaren" mellan dina lyssningstillfällen. Även då kommer SR Play att stängas ned helt emellanåt för att en annan app behöver mer ram. Du märker att detta har skett genom att appen tar lite längre tid på sig att starta ("kallstartar") och att du ser en laddningsvy innan du når startsidan. Andra gånger har appen bara vilat och du återkommer direkt till samma vy som du lämnade.

    Frågan är om No program-felet kan dyka upp även om du inte sveper bort appen och om det i så fall kan uppstå både när appen "kallstartar" och när den varit i viloläge.
    Annika Webbmaster
  • Interessant, det visste jag inte innan! Ska prova att låta bli att svepa bort appen de närmaste dagarna. Återkommer med resultat.
    Lina
  • Tack och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Samma problem titt som tätt. Ser inget mönster.
    Andreas
  • Tack för att du rapporterade in detta.

    I fredags bad jag Lina att testa att inte svepa bort appen när hon slutat lyssna, utan låta den ligga kvar i bakgrunden för att se om felet har koppling till att appen "tvångsavslutas" manuellt.

    Hur gör du när du har lyssnat klart? Brukar du svepa bort appen, eller låter du den ligga kvar i "appväxlaren"?

    Annika Webbmaster
  • Det varierar säkert.

    En annan "spännande" grej som börjat hända är att ljudet pausas varje gång telefonen visar en notifikation (även om systemljuden är avstängda så den är tyst). Vissa gånger (25% kanske) stoppas uppspelningen i stället helt och, som bonus händer det då ibland att appen tappar bort var den var i programmet och börjar från början av avsnittet när man startar igen. Yaay.. ._.
    Andreas
  • Även min kollega, som drabbas av detta av och till, tror att han ibland sveper bort appen och ska försöka se om det påverkar problemet.

    Problemet med att appen dödas av notiser borde du kunna lösa genom att tillåta att appen kan användas även i bakgrunden:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> Se till att vår app inte är optimerad (inga begränsningar)

    I vissa mobiler har den inställningen andra (i mitt tycke tydligare) namn:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen -> Se till att reglaget Tillåt bakgrundsanvändning är påslaget"

    Om det inte hjälper, så berätta vad du har för mobil så får du mer skräddarsydda tips. Det finns dessvärre många specialinställningar som kan begränsa vad en app tillåts göra i bakgrunden, se här:
    Hey Android vendors, don’t kill my app! (dontkillmyapp.com)

    Hugo här lyckades lösa liknande problem genom en inställning i Lägen och rutiner:
    Fortsätt spela upp avsnitt över systemljud

    (Eftersom batteriinställningarna jag nyss tipsade om är bra att se över av fler skäl, har jag nu bett även Hugo att kika på dessa.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Mina kolleger på utvecklarsidan är fortfarande förbryllade över hur det här felet kan uppstå, men tror att felet ligger på vår sida.

    De har "några fixar på gång" som kommer med i nästa release (24.10-någonting, inte 24.9.2, den version som många av oss får nu i dagarna), men eftersom felet är svårt att återskapa på beställning, är vi inte säkra på att de fixarna löser problemet helt.

    Tack för ert tålamod.
    Annika Webbmaster
  • Nu kan jag säkert säga att det sker även när jag inte har stängt av appen, utan den ligger i bakgrunden.

    Tilläggas kan är att jag ibland lyssnar via blåtandshögtalare, då ibland stoppar uppspelningen via den och högtalaren då stänger av sig själv efter ett tag. Nu senast fick jag No program efter just den sekvensen, men vet inte om så alltid är fallet.
    Andreas
  • PS. Efter "No-program" kan jag inte starta om ljudet, vare sig i spelaren längst ned eller direkt på avsnittet i min lista. Jag måste spela ett annat ljud kort innan jag starta det första igen, oftast (?) från där jag var. DS
    Andreas
  • Tilläggas kan är att jag ibland lyssnar via blåtandshögtalare, då ibland stoppar uppspelningen via den och högtalaren då stänger av sig själv efter ett tag.
    Även det problemet får mig att tro att du behöver se över denna batteriinställning:
    Inställningar -> Appar -> SR Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> Inga begränsningar

    Har du testat det? Om det inte hjälper eller om du inte hittar inställningen, så berätta vad du har för mobil!
    Annika Webbmaster
  • Det hände igen nu. Det jag gjorde den här gången var att lyssna via hörlurar, sladd med 3.5 mm kontakt, och pausa och sedan återuppta spelningen av podden med hjälp av knappen på hörlurarna. Det var kanske 5 minuter mellan, och jag hade inte rört telefonen under tiden. Så inte låsa upp skärmen eller låsa den heller för den delen.

    Det gällde också denna gång ett avsnitt jag sparat offline via wifi hemma, och jag startade avsnittet hemma också, när jag fortfarande var uppkopplad på wifi. Usa-poddens avsnitt från 2024-10-02 om det är av intresse.

    Version 24.9.1 (30073)

    Gustav
  • Tack, jag ser till att utvecklarna hittar till era beskrivningar över olika scenarier där felet har uppstått.
    Annika Webbmaster
  • Har absolut valt att inte begränsa appens batterianvändning, så det är inte problemet tyvärr.

    Noterar att även Gustav rapporterar ett problem där uppspelning pausas via tillbehör, samtidigt som mycket annat skiljer sig., så kanske en ledtråd.
    Andreas
  • Tack!

    Tack! Jag hoppas att de fixar som kommer i en release framöver löser problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    I en annan tråd har vi felsökt detta problem, men ur en annan vinkel:
    Poddar börjar om mitt i lyssningen

    Det verkar som om de drabbade avsnitten har fler fel än enbart [NO PROGRAM] där vi borde se avsnittets titel. På det ställe där vi borde se programmets namn, ser vi istället "null" och den återstående tiden av avsnittet är orimligt lång. På bilden nedan är det över 1600 timmar, trots att det egentligen rör sig om cirka 23 minuter:

    Även de skärmbilder som har delats i denna tråd uppvisar "null" och orimliga tider. Att ni får "null" ihop med No program hade vi som felsöker redan noterat, men inte detta med tiden.

    Här är det väldigt bra att Lina har försett oss med ett par skärmdumpar från olika program där spelaren är i stort läge så att vi ser den återstående tiden. Jag gör, mycket för vår egen skull, en lista över de exempel jag sett:

    Kan vi förstå mönstret här, så kan det hjälpa oss att förstå var och hur felet uppstår, även om jag just nu inte blir mycket klokare på vad det är som har hänt.
    Annika Webbmaster
  • Vi har fortfarande svårt att själva återskapa detta problem.

    I den andra tråden, där vi har undersökt att avsnitt bryts och börjar från början, uppstår avbrotten i synnerhet i samband med casting eller övergång till Bluetooth. Jag vet inte i vilken mån det kan bli NO PROGRAM (+ null + fel tid) utan ljudet skickas till en "extern enhet", men hos er finns ju det felet även utan att ni skickar vidare ljudet trådlöst.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag lyssnar nästan uteslutande med trådlösa hörlurar, har inte tänkt på om felet händer de få gånger jag inte gör det.

    Jag har de senaste veckorna lyssnat som vanligt fast utan att dra bort appen i apphanteraren och inte stött på problemet lika ofta (lite i början av testperioden, men ingenting den senaste veckan). Jag vet med mig att jag fick felmeddelandet även när jag haft appen kvar i apphanteraren (inte svajpat bort den).

    Jag lyckades dock få felet under en lyssningssession (bifogar bild). Programet fortsatte spela, och felet gick bort när jag bytte program.

    Allt detta hände förra och förr-förra veckan, så mitt minne är nog inte perfekt, men jag hoppas det hjälper.

    Lycka till!

    Lina
  • Nu blir jag nyfiken. Vilken version av appen har du? (Syns nertill på Min sida)
    ... och inte stött på problemet lika ofta (lite i början av testperioden, men ingenting den senaste veckan).
    I den senaste versionen av appen, 24.10.2, har utvecklarna gjort en fix som gör att appen, om det annars skulle bli [NO PROGRAM], hämtar avsnittets data från en annan del av systemet. Den versionen började sippra ut i måndags. Igår hade den släppts till 30 procent av oss med Android-appen.Om man inte är beta-användare är det slumpen som avgör när den är tillgänglig. Kan du ha fått den versionen tidigt?

    Inte 24.10.2?
    Om du ännu inte har fått den versionen, så kan det vara en tillfällighet att felet inte har synts till nu i veckan. Det är lägre risk att problemet ska uppstå när appen ligger kvar i bakgrunden, men (vilket jag flaggade för) även då kan appen halka ur ram-minnet när mobilen behöver använda det utrymmet till andra saker, vilket gjorde att du råkade ut för problemet då och då förra veckan och förmodligen fortfarande kan råka på det.

    Om du har 24.10.2
    Om du har den nya versionen och inte har stött på problemet i den, är jag försiktigt optimistisk. Även då kan det ju vara en tillfällighet, men jag hoppas att det innebär att "fixen" fungerar som den ska.

    Vi har inte löst grundorsaken till att felet uppstår, för den har vi inte ringat in, men om det stämmer att appen nu kan kompensera för detta så att felet inte ger er problem, så är ju mycket vunnet! (Ett dolt fel som gör att appen ibland behöver hämta samma data från två ställen, är förstås inte bra, så vi vill hitta roten till detta - men om det inte ger lyssnare problem så är det mindre akut.)

    Tack för fler exempel på hur felet kan se ut!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.