Nedladdade program förbrukar mobildata

Hej, det används en hel del mobildata trots att jag bara lyssnar på nedladdat program, ska det vara så.

Kommentarer

  • Nej, så ska det inte vara, så detta vill vi snabbt reda ut så att vi inte slösar bort lyssnares mobildata!

    Kan du gå in under NedladdatMin sida och se om de avsnitt du har försökt ladda hem är markerade som nedladdade, så att det inte står "Laddar ner" på dem (vilket innebär att något i nedladdningsprocessen inte har avslutats som det skulle).

    Testa även gärna om du kan lyssna på dessa avsnitt ifall du sätter telefonen i flygplansläge. Om ett avsnitt är korrekt nedladdat så ska det gå att lyssna på även då.

    Återkom och berätta hur det ser ut under Nedladdat och om flygplansläget fungerar.

    Tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jo programmen är helt nedladdade och fungerar att lyssna på i flygplansläge. Jag märker på användningen av mobildata att SrRadioappens data ökar hela tiden, tyvärr....
  • Skönt att det inte beror på att avsnitten inte är nedladdade, men skumt att det blivit denna försämring. Hur hög förbrukning rör det sig om?

    Har du märkt denna försämring plötsligt i samband med exempelvis uppdatering av Android-versionen eller vid en ny version av appen, eller är det något som mer kommit smygande?
    Annika Webbmaster
  • Hm, har precis upptäckt att det drar mobildata då jag nyligen gick in och tittade på förbrukningen då jag tyckte att den ökat. Förbrukningen är ca 200MB i månaden och då lyssnar jag några timmar i veckan på jobbet, ibland mer ibland mindre
  • Lyssnar du då alltid på avsnitt som du har laddat hem över wifi, eller varierar det så att du ibland lyssnar på annat också?
    Annika Webbmaster
  • Lyssnar bara på nedladdat...
  • Ok.
    200 MB motsvarar cirka tre timmars lyssning. Kan det finnas någon inställning som gör att din telefon (delvis) har laddat hem avsnitten med mobildata, trots att du varit uppkopplad över wifi? I en del mobiler kan det bli så när man har sämre wifi. Om du berättar vad du har för mobil, så kan jag försöka hjälpa dig att se hur du hindrar detta från att ske.

    I vår app kan du göra en inställning så att appen inte kan använda mobildata för att ladda hem avsnitt:
    1. Gå in under Min sida i appen
    2. Välj Inställningar
    3. Leta upp inställningen Nedladdat: Hämta endast över wifi och aktivera den
    Hör av dig om du inte hittar denna inställning i appen!
    Annika Webbmaster
  • Om 200MB motsvarar ca 3 timmars speltid, så får jag gissa att jag råkat spela avsnitt som inte varit helt nedladdade kanske. Jag ska vara lite mer noggrann ett tag och se över det hela.
    Tack för alla snabba svar!!
  • Återkom om det fortsätter att vara hög dataförbrukning trots detta, eller om det verkar som om avsnitt ibland inte laddas hem korrekt, alltså att det fortsätter att stå "laddar ner" långt efter att du startat nedladdningen.

    En lyssnare som hade problem där programmen inte alltid laddades ned korrekt är Deborah här. För henne blev det bättre med att göra denna inställning:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har fått in en liknande felbeskrivning från Therese, som skrev:
    ... det verkar som att om jag stänger ner appen, öppnar den igen och fortsätter lyssna på programmet jag lyssnade på senast, som visas längst ner med en play-knapp, så spelar den inte från min nedladdning längre utan har hoppat över till att streama.
    Hon hade helt rätt. Vi gör fel i när appen spelar upp ett nedladdat avsnitt om man återupptar lyssningen genom "minispelaren" i botten av appen! Avsnittet "strömmas" från våra servrar, istället för att spela upp den nedladdade filen.

    Hoppas att du inte har förbrukat alltför mycket mobildata på grund av detta fel, som vi självfallet försöker lösa så snart vi kan!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret, har tyvärr bytt app pga av ovannämnda men hoppas då kanske att jag snart vågar komma tillbaka...
  • Hej igen!

    Jag tycker att du har gjort helt rätt som undvek SR Play. Det dröjde längre tid än vad jag hade hoppats, men i version 23.3.3 av appen, som ännu bara är släppt till tio procent av lyssnarna + beta-användare, ska vi ha täppt till de datatjuvar som gjorde att appen i vissa lägen strömmade ett avsnitt trots att det redan fanns nedladdat.

    Tack för ditt bidrag till att vi löste det felet!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.