Musikal! Walldov och Mörck

Finns det möjlighet att lyssna på Musikal! Med Walldov och Mörck från 2011 på något sätt? Minns att det var fantastiskt. Lyssnade varma sommarnätter och minns dem med välbehag... hade gjort mig lycklig.

Kommentarer

  • Det låter ju intressant! SR: det finns åtminstone två intresserade (man kan följa inlägg här, men det uttrycker det inte så tydligt)!

    Det verkar ju lite skralt i arkivet https://sverigesradio.se/musikmagasinet?date=2011-05-01 , även bland sådant man bara kan lyssna på. Rättighetsproblem?
  • Hej Jimmy och Anders!

    Tyvärr är det just rättighetsproblem som ställer till det här. Programmen gick att lyssna på under 30 dagar efter sändning, men inte längre än så. Det hade kanske gått om musiken redigerades ned starkt. Förmodligen bedömde redaktionen dock att en musikal-serie utan musikal-musik inte skulle bli så hörvärd, och valde att inte lägga ned arbete på detta.

    Om programmet sändes idag, hade vi kanske kunnat erbjuda mer generösa villkor. Våra avtal med de upphovsrättsliga organisationerna gör att musik numera kan finnas kvar i programserier "som handlar om musik", där alltså musiken är en del av en berättelse, till skillnad från musik "fristående från det talade innehållet" eller program där "talet presenterar musiken". Gränsen mellan vad som är okej eller inte är ibland luddig, och jag är inte så insatt i hur resonemangen går eftersom detta är bedömningar som görs av de utbudsansvariga.

    Jag vet däremot att vi på detta vis kan erbjuda exempelvis programserien Operahuset, där enskilda avsnitt tangerar det som Musikal! Med Walldov och Mörck handlade om. Som här:
    Med sanningen som ledstjärna med gäst Marianne Mörck

    Även de program vi inte får erbjuda av upphovsrättsliga skäl, går att lyssna på för exempelvis forskare eller konstnärer, som i så fall kan skapa ett konto hos SMDB, Svensk Mediedatabas. Detta konto är till för den som
    • studerar eller forskar på högskolenivå,
    • är författare eller journalist,
    • gör research inför konstnärlig verksamhet eller
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för svar.
    Trist, men såklart blir det ju lite urholkat utan musiken... 😀 Jag får mysa i minnet.
    Mvh
    Jimmy