Sommar i P1 med eller utan musik

Hur får man med musiken i Sommar i P1? Måste man lyssna live för det?

Kommentarer

  • Hej Anette!

    När du är inne i programmet Sommar & Vinter i P1 trycker du på de tre prickarna (trepunktsmenyn) till höger om avsnittet som du vill lyssna på. Då kommer du se alternativen Spela med musik och Spela utan musik

    Bilderna nedan är från en tidigare säsong av Sommar i P1, men trots att vi har byggt om appen sedan dess och appen ser lite annorlunda ut, så fungerar just den här funktionen på samma vis.

    Återkom gärna om du inte får det att fungera!

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! När jag trycker på prickarna som ni beskriver finns inte de alternativen med. När jag skulle lyssna på senaste sommar nyss var det bara kortversionen som dök upp och jag hittade inte sommarpratet med hela låtarna. Märkligt!? Vill gärna lyssna på hela låtar!
    Malena
  • Hej, Jag får inte möjligheten att välja spela med musik när man trycker på de tre punkterna. Jag har försökt med alla sommarprogram (från 2024 som finns i appen.
    Marie Ljungh
  • Hej Malena och Marie,
    det ska fungera men i äldre versioner av appen har det sett lite olika ut på android och ios. Sedan igår har SR en ny version av appen där det ska det gå att trycka på de tre prickarna för alla mobiler så att man får valet med eller utan musik.

    Kontrollera att ni har den senaste versionen av appen (gå till Play Butik för Android och till App Store för ios) och prova om det fungerar nu. Om inte, hör av er igen, så får vi försöka lösa problemet.

    Hälsningar Åsa
    Åsa
  • Nu har jag installerat senaste versionen av appen och då kan jag välja att lyssna med eller utan musik. Tack för snabb support! ☀️
    Marie Ljungh
  • Hej Marie,
    vad bra att det löste sig! Jag får önska en glad sommar!
    Hälsningar Åsa
    Åsa
  • Hej, när jag lyssnade på Lasse Åberg med musik fick man höra hela låtarna, men när jag lyssnade på Birgitta Olsson tonar låtarna ut efter ett par minuter. Vad beror det på?
    Mvh Henrik
    Henrik Gustavsson
  • Jag har senaste uppdateringen, spelar med musik men ändå kortas musiken av och ca 15 min av programmet försvinner
    Pia
  • Hej!
    Nu har jag fått det att funka på telefonen att lyssna på den fullständiga versionen efteråt.
    Men på datorn får jag inte till det. Jag har inte någon app för Sveriges Radio Playpå min Mac men tänkte ladda ner den nu för att kunna välja kort eller fullständig version. Men jag finner ingen sådan på App Store. Jag laddade ner det närmaste jag kunde hitta, men det var inte er egen app.Var finner jag den? Hur ska jag känna igen den?
    Lena
  • När jag trycker på alternativet ’lyssna utan musik’ så spelas musiken ändå (om än något förkortat). Är det en bugg i er app eller går det att lyssna utan musik?!
    Olof
  • Hej nu har det kommit ett par frågor på raken - jag ska försöka svara (eller be om mer info)

    Hej Henrik: Detta lät väldigt märkligt, händer det på alla avsnitt du lyssnar på eller bara ett? Har du möjlighet att ge lite mer info.Vi har inte hört om detta innan. Vilken version av appen har du?

    Hej Pia: Även detta låter märkligt. Händer det på alla Sommar program du lyssnar på eller bara något? Är det alla låtar som kortas av eller får du höra några helt och sedan några med kort. Om alla är låtar är korta så låter det som om du råkat ha öppnat versionen som kallas "utan musik" Har du möjlighet att i så fall dubbelkolla vilken version av sommar du öppnar? Om man öppnar "utan musik" så blir det programmet ca 15 min kortare än den "med musik".

    Hej Lena:På en mac kan man inte installera SRs app. På en mac får du gå till SRs web: Sveriges Radio - lokala och rikstäckande radiokanaler och därifrån klicka dig till Sommar eller något annat trevligt program eller podd.

    Hej Olof:Det låter som det ska i appen, du ska höra med nedkortad musik. Dock - det är lite förvirrande att SR skriver "utan musik" men egentligen är det med förkortad musik. Det finns ingen version av Sommar helt utan musik. SR diskuterar om det istället ska stå "med kort musik" eller dylikt så ändring kanske kommer i någon senare release.
    Åsa
  • Självklart borde förstavalet vara med musik, och självklart borde jag inte behöva listigleta efter med musik-alternativet. Låt mig göra valet direkt på programsidan vid spelatriangeln.
    Bosse
  • Hej Åsa! här är lite exempel från början av Birgitta Ohlssons sommarprat när man spelar programmet med musik på webben:
    1) Billie Eilish ”What was I made for”, (spelas vid tidpunkt 02:16), låten tonar ut efter 2:10 min. Låtens längd på Spotify: 3:41 min

    2) Joni Mitchell ”Both sides now”, (spelas vid tidpunkt 7:57), låten tonar ut efter 2:48 min. Låtens längd på spotify: 4:34
    Mvh Henrik
    Henrik Gustavsson
  • Hej Henrik,
    tack för ditt förtydligande, då förstod jag vad du menade och kan ge svar:
    Det är inget fel när musiken fejdar ut lite tidigare utan programtiden för Sommar i P1 i FM är 90 minuter. För att få till en bra blandning av prat och musik under dessa 90 minuter kan värden och producenten ibland välja att fejda ut låtar innan de egentligen är slut. Om vissa låtar hade spelats i full version hade programmet helt enkelt blivit för lång.

    Hälsningar Åsa
    Åsa
  • Bara det att man knappt hunnit lyssna vad det är för låt överhuvudtaget...så är den slut!Jag lyssnar verkligen på programmet för musikens skull också! Därför: mindre prat , MERA MUSIK!!
    Helga Ersman
  • Hej igen!
    Jag vet fortfarande inte hur jag ska få till det med musiken.
    Jag använde mig av länken ni skickade för att komma in i önskad podd, dvs Sommar i P1. Tack för det.
    Men jag ser inga tre prickar eller annat för att kunna välja utan endast den förkortade versionen ges. Vad är det jag missar - och var missar jag det?
    Lena
  • Hej Lena,
    jag vet inte vilken länk du refererar till (är du på webben eller i appen (mobil)?) Jag skickar med ett par bilder som visar var man hittar den längre versionen av sommar:

    På webben (när du använder din mac)
    Jag ringade in den långa versionen med musiken (87 min). Valet bredvid är versionen med nedkortad musik (62 min)

    Om du har en mobil:
    Väl det sommar du önskar lyssna på. Tryck på de tre prickarna i högra hörnet (inringat i rött i bilden) Då kommer en vit meny upp, se bilden, där du har två val:
    Spela med musik( 1:27 tim). eller
    Spela utan musik (1:01 tim)

    PÅ webben och i appen skriver vi tyvärr olika enheter på längden, på webben skriver vi minuter och i appen timmar (h). Det är samma längd dock.

    Hoppas att detta hjälper.

    Hälsningar Åsa

    Åsa
  • Hej! Jag kan inte få upp att spela avsnitten med musik om det är avsnitt från förra året genom att trycka på de tre knapparna. Det går endast för detta årets program. Mycket tråkigt då jag vill lyssna även på förra årets program i fullängd med musik. Jag har även den nyaste verisionen av appen och det fungerar inte heller på webben, vad beror detta på?
    Doris
  • Hej !
    Jag undrar varför vissa av sommarpratarna har nedkortad musik ?
    Lasse Åberg samt Carl Bildt lyssnade jag på hela låtarna. Måste man välja vilket alternativ man önskar ?
    Om man börjar lyssna 10 min efter att programmet börjar är det då det blir annorlunda ?
    En annan sak kan man Lyssna på bara musiken i efterhand i en följ
    Tack !
    Mvh Yvonne
    Yvonne Bergström
  • Hej!

    Doris:
    Vi äger inte rättigheterna till musiken. De avtal vi har med upphovsmännens organisationer ger oss rätt att erbjuda avsnitt med musik i upp till 30 dagar efter sändningen av det sista avsnittet för säsongen, därefter behöver vi korta ned musiken.

    Yvonne:
    Jag tror att man behöver ställa in att det ska vara med musik för varje enskilt avsnitt och att spellistan, där ett avsnitt automatiskt följer på nästa, tyvärr endast fungerar för versionen utan musik. (Det var åtminstone så för mig, när jag stod med pajdeg på fingrarna och hade trott att jag skulle få höra två Sommar på raken, och fick be om assistans för att starta nästa avsnitt.)
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Svar till Yvonne (och Annika).
    Jag tror Yvonnes fråga är samma som jag hade, se högre upp i forumet, som besvarades av SR (Åsa) 3 juli.

    Åsas svar:
    Det är inget fel när musiken fejdar ut lite tidigare utan programtiden för Sommar i P1 i FM är 90 minuter. För att få till en bra blandning av prat och musik under dessa 90 minuter kan värden och producenten ibland välja att fejda ut låtar innan de egentligen är slut. Om vissa låtar hade spelats i full version hade programmet helt enkelt blivit för lång.
    Hälsningar Åsa
    Henrik Gustavsson
  • Tack, så kan det förstås vara. Även "med musik" är visa stycken förkortade!
    Annika Webbmaster
  • Ja det var märkligt svårt att presentera båda alternativen med/utan musik.
    Jag kan tänka mig att logiken är att man vill göra det svårare att spela med musik för att minimera kostnader för STIM pengar.
    Men varför spelas bara halva låtarna i sändningen. Om man vill ha en bättre mix mellan prat och musik, förläng då programmet till 105 eller 120 minuter så får låtarna plats!
    Niklas Fungbrandt
  • Motivet till att musiken kortats ned något även i avsnitten med musik är inte att spara pengar, utan ett avvägande som producenten och sommarvärden i fråga gör. Om vi tar Sigge Eklunds sommarprogram som ett exempel, så spelar han upp Ravels verk Boléro vid ett tre tillfällen. Verket är betydelsefullt för berättelsen, men Boléro är omkring 14 minuter långt, så att spela det i dess helhet vid tre tillfällen, fungerar förstås inte!
    Om man vill ha en bättre mix mellan prat och musik, förläng då programmet till 105 eller 120 minuter så får låtarna plats!
    Programmen har en fast sändningstid i P1 och att möblera om i tablåerna för att få plats med hela verket låter sig inte göras.

    OBS att det alltid ska finnas två versioner av varje avsnitt. Ett med musik (som ibland kan vara nedkortad) som alltid är cirka 90 minuter långt och ett med starkt nedkortad musik vars längd brukar vara mellan 50 och 70 minuter.
    Annika Webbmaster
  • I Olof Lunds program så spelas låten ”I fought the law” - den är 2.40 lång. Inte heller denna spelas i sin helhet.
    Konstigt att ni refererar till exemplet i Sigges program som är ett extremfall givetvis. Men kan tänka sig att korta ner musik som är över 4-5 minuter.
    Men gör istället SR play tre alternativ:
    1) Radioversionen
    2) Kortad musik
    3) Oavkortad musik, hela låtar.

    Mvh Niklas
    Niklas Fungbrandt
  • Jag håller med om att det är ett mer relevant exempel än Boléro.

    Du har rätt, det är väldigt rumphugget, för vi hör endast cirka två minuter av Clash-låten I Fought the Law i versionen med musik (och i den nedkortade versionen spelas låten i cirka 40 sekunder.):
    Olof Lundh 19 juli 2024 - Sommar & Vinter i P1

    En femtedel låten har alltså kapats i den längre versionen. Jag kan inte påminna mig om att vi har haft liknande problem tidigare år, men det kanske har gått under min radar.
    Men gör istället SR play tre alternativ:
    1) Radioversionen
    2) Kortad musik
    3) Oavkortad musik, hela låtar.
    Att erbjuda tre versioner av samma avsnitt skulle innebära att vi behöver skriva om delar av appen och oka komplexiteten på en funktion som redan idag ger rätt mycket problem (dubbla ljudformat på samma avsnitt ligger bakom flera problem jag har stött på), så jag har svårt att tro att det förslaget förverkligas - men det är det inte jag som ska avgöra, så jag tar det vidare till de kolleger som bestämmer över appens utveckling!

    (En annan möjlighet är att programmet anpassas efter de givna ramarna, vare sig det gäller att stryka låtar eller att korta ned manuset.)
    Annika Webbmaster
  • Går det att få bort musiken helt?
    Christian
  • Hej Christian!
    Det går inte att lyssna på Sommar i P1 helt utan musik, så att vi kallar versionen "utan musik" är missvisande. Versionen borde heta "med nedkortad musik".

    I och med att musiken är vald av sommarvärden själv och är tänkt att förstärka berättelsen, har redaktionen valt att alltid ha med en del av låtarnas början och slut. I en del avsnitt är dock musiken mindre viktig för sammanhanget och närmast utfyllnad, så där förstår jag att det känns konstigt att få med några takter trots att vi kallar det "utan musik".
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar
    Christian

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.