Dålig radiomottagning i Gävleborg

Det har blivit väldigt dålig mottagning på radio Gävleborg den senaste veckan i Sandviken
Åke Andersson

Kommentarer

  • Hej!
    Det är ett företag som heter Teracom som har hand om utsändningen, och på deras hemsida informerar de ifall det finns driftstörningar:
    Teracom - Privat

    Där ser kan du se att det pågått arbete med sändarmasterna, vilket förklarar att det varit problem med radiomottagningen:

    Förhoppningsvis ska det vara färdigt nu, för jag ser inte några fler inplanerade arbeten på deras sida,

    Annika Webbmaster
  • Dom har väl bytt nånting på masten i Gävle. Sen dess har det blivit mycket sämre mottagning och störningar. Det var det inte före.
    Åke Andersson
  • Det stämmer, tyvärr!

    Så här står det på Teracoms hemsida:
    Antennbyte på sändarstationen i Gävle
    Från slutet mars till mitten av juli kommer Teracom att genomföra ett omfattande arbete med att byta radioantenn uppe i masten på sändarstationen i Gävle.

    Arbetet medför att alla Sveriges Radios programkanaler, P1-P4, som sänds från Gävle kommer att distribueras med reducerad effekt under tiden för antennbytet.
    Under slutet mars till och med slutet av juni sker utsändning från temporär antenn som innebär reducering dygnet runt. Kortare avbrott och störningar kan förekomma under perioden.

    Den reducerade effekten av utsändningen kan påverka mottagningsförhållandena av radiokanalerna i området.

    Modernare utrustning för ökad robusthet
    Nuvarande antenn ersätts av modernare antennsystem för ökad robusthet och driftsäkerhet av radioutsändningarna.

    Kortare avbrott tisdag den 26 mars och onsdag den 27 mars
    Under tisdag den 26 mars och onsdag den 27 mars planeras sändningarna flytta över till temporär antennen, vilket innebär att det blir ett kortare sändningsuppehåll mellan 05:05—05:30 vid bägge dagarna på samtliga Sveriges Radios programkanaler, P1-P4, som sänds från stationen i Gävle. Kortare störningar och avbrott kan förekomma under dagen.

    Kontakt vid frågor om störningar:
    Har du frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice på 0771-910085
    Teracom - Antennbyte Gävle
    Annika Webbmaster