'Min sida' på webben: Varför tar ni bort den?

Bästa Sveriges Radio

Varför tar ni ni bort "Min sida" på er webbsida? Vad gör det om den funktionen finns kvar för oss, som av olika anledningar inte har eller vill ha en smartphone? Det är även många äldre lyssnare som inte har smartphones.

Appen SR Play finns inte för en stationär dator. Hur tänker ni där? Nu kan jag inte på ett smidigt vis markera de program som jag vill lyssna till, utan måste först ladda ner dem och sedan lägga in dem i iTunes. Klart irriterande.

Mitt jobb som formgivare kräver en stor dator och allt annat digitalt sköter jag från min stationära Mac (vanlig dator), har därför inga som helst behov av en smartphone, utan jag har en enkel feature-telefon, Även Bank-ID fungerar utmärkt på Macen. Samt att smartphones är dyra, kräver kostsamma uppdateringar. Och framförallt helt osäker i brottssynpunkt. Du har hela ditt liv i en sådan telefon. Försvinner den blir det en dyster historia.

Till sist vill jag förmedla att jag är en mycket nöjd lyssnare. SR är en viktig mediakanal för mig och jag lyssnar dagligen, större delen av min fritid finns ni i mina öron, P1 är favoriten. Jag ber er vänligen att tänka om. Låt "Min sida" vara. Snälla, snälla.

Vänliga hälsningar, Ingrid
Ingrid Bergman

Kommentarer

  • Hej Ingrid!

    "Bokmärken" på annat sätt
    Vi håller på att bygga om hemsidan och i samband med det arbetet försvinner Min sida. Idag har den funktionen två syften. Den viktigaste är det du nämner:
    ... på ett smidigt vis markera de program som jag vill lyssna till ...
    Min sida har fungerat som en bokmärkes-samling, som hjälpt dig att hitta tillbaka till avsnitt. Där finns det en annan möjlighet, nämligen att använda webbläsarens bokmärkesfunktion!

    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med webbläsaren Opera. Här står det hur du skapar och hanterar bokmärken i Opera:
    Opera | Customize, sync and manage browser bookmarks

    Skapa bokmärken till de avsnitt som som du idag har på Min sida och till de avsnitt och artiklar som du framöver hade velat lägga in där, så kan du enkelt hitta tillbaka. Liknande funktioner finns i alla webbläsare jag har testat . Om du vill ha hjälp med hur du gör, så försöker vi givetvis förtydliga hur man skapar bokmärken och sedan kan använda dessa!

    Spelkö
    En annan funktion var att inslag och avsnitt i Min sida gick att spela upp i en spellista, där det ena inslaget automatiskt tog vid så snart du hade spelat upp inslaget innan. Den funktionen har jag tyvärr ingen alternativ lösning på i en Mac (förutom externa tjänster som Itunes, som fungerar för delar av vårt utbud).

    Varför försvinner Min sida?
    Anledningen till att funktionen försvinner är att vi vill ha möjlighet att utveckla hemsidan och bygga ut det som lyssnarna efterfrågar. Utvecklingen har i det närmaste legat still de senaste åren, vilket har skapat frustration hos både lyssnare och oss själva. Anledningen är att hemsidan idag har en komplex kod med en flera olika beroenden. Varje förändring har varit svår och tagit tid (innebär "onödigt dyr").

    Att helt sonika ta bort vissa funktioner är ett sätt att snabbt minska den komplexiteten. Just Min sida har haft få användare (men vi vet att ni som har använt den i gengäld verkligen har uppskattat funktionen). Det, i sin tur, beror delvis på att vi har varit dåliga på att visa upp den och hjälpa lyssnare att använda den, men även på att funktionen har haft flera problem. Bland annat har sparade favoriter hux flux försvunnit vid tekniska förändringar hos oss eller uppdateringar av webbläsaren.

    Kommer funktionen tillbaka?
    Vi har idag inga direkta planer på att återställa Min sida, men på lång sikt vill vi bygga en inloggningsfunktion där man kan föra över lyssningshistorik med mera mellan app och webb.

    En sådan inloggningsfunktion kommer även att fungera för dig som inte är intresserad av att använda vår app. I det arbetet hör möjligheten att ha favoriter i en spelkö absolut hemma, och den funktionen ska i så fall bli tydligare, stabilare och bättre än idag! (Detta är dock sådant vi endast ser i en rätt dimmig kristallkula idag.)

    Tre avslutande punkter:
    • Tack för att du har använt Min sida. De program och inslag som du tidigare har lagt in där kommer att vara tillgängliga tills i augusti (exakt när vet jag tyvärr inte).
    • Hoppas att den tiden räcker för att du ska hinna komma in i att istället använda bokmärkesfunktionen i din webbläsare. Vi försöker hjälpa dig om du behöver!
    • Förlåt för att vi krånglar till det. Syftet är att förenkla. Det låter bakvänt, men är sant.
    Annika Webbmaster
  • Om jag inte missminner mig så kan det gå att köra iOS/iPadOS-appar på en Mac av de senaste modellerna som har en "Apple Silicon"-processor (då den är mer lik de i iPhone/iPad). Hur det är med Sveriges Radios app vet jag dock inte.
    Martin S
  • Hej!

    Jag lyssnar också mycket på Sveriges Radio P1, när jag är på jobbet lyssnar jag på FM-radio och när jag är hemma och har datorn igång så lyssnar jag via hemsidan. "Min sida" är väldigt praktiskt för att lägga till flera inslag/program som jag vill lyssna på i en spelkö så att jag slipper gå fram till datorn och starta varenda inslag manuellt. Appen skulle jag kanske använda om jag inte är hemma men när jag är det så är det väldigt opraktiskt och onödigt att använda den (telefonens batteri dräneras och datorns högtalare ger mycket bättre ljud än telefonens).

    Jag skulle också uppskatta om ni låter bli att införa denna försämring. Jag ser att det redan nu är omöjligt att lägga till nya saker i spellistan och jag antar att allt som jag har sparat på Min sida (två spelköer i två olika webbläsare) kommer att försvinna i augusti. Om ni funderar på att införa en inloggningsfunktion i framtiden så hade det varit bra om ni hade kunnat genomföra det först och ge användarna möjlighet att föra över spellistor från Min sida till den nya funktionen innan ni tar bort Min sida men det kanske inte är tekniskt möjligt.

    Med vänlig hälsning
    Peter
    Peter N
  • Även jag anser att det är mycket olägligt att denna funktion tas bort. Varför tvingas vi betala för tredjepartsmjukvara för att kunna använda basala funktioner såsom att ha en kölista? Och nej, det är knappast någon praktisk skillnad på ett kösystem på era web-baserade appar gentemot att ha funktionen direkt på hemsidan. Även om ni nämner att koden är rörig i dagsläget, så vet jag som tidigare programmerare att detta är en ytterst enkel funktion att återskapa. Det finns t.om. färdigskrivna open-source källor som ni kan använda er av efter någon timmes implementering.

    Detta känns som en gammal hederlig variant av shrinkflation, och jag tycker det är skamfullt. Detta är knappast en kostnadsfråga, utan mer en fråga om lathet och kontraproduktivt "nytänkande"
    Richard
  • Man har redan försökt avveckla spellistan på webbplatsen en gång tidigare innan funktionen "återinfördes" i den aktuella skepnaden, så det är väl egentligen bara ett fullföljande av den ursprungliga intentionen. Skälen var nog samma då som nu.

    En anledning kan vara att det har skett en förskjutning av kompetens inom organisationen från webbutveckling mot app-byggande, varför den senare kategorin favoriseras resursmässigt.
    Johannes
  • Nej! Ta inte bort Min sida. Det har varit en toppenfunktion: att kunna samla alla program och kunna lyssna i egen turordning under långa vaknätter eller under arbetsdagen. Lättare för oss med dålig syn att hantera listan via datorn än mobilen.
    Mimmi
  • Hej alla!

    Martin:
    Jag har ingen erfarenhet av hur SR Play för iOS fungerar på Mac med "Apple Silicon"-processor, och hör med iOS-teamet om de har testat vår app på den plattformen.

    Tack för tips!

    Peter:

    jag antar att allt som jag har sparat på Min sida (två spelköer i två olika webbläsare) kommer att försvinna i augusti
    Ja, tyvärr.
    Appen skulle jag kanske använda om jag inte är hemma men när jag är det så är det väldigt opraktiskt och onödigt att använda den (telefonens batteri dräneras och datorns högtalare ger mycket bättre ljud än telefonens).
    I Android-appen har batteriåtgången varit alltför hög det senaste halvåret. Det felet är, tack och lov, åtgärdat:
    LÖST: Appen drar mycket batteri

    Att lyssna i appen ska alltså inte dränera batteriet, men det var ju endast ett av skälen till att du föredrar datorn.

    Richard:
    Varför tvingas vi betala för tredjepartsmjukvara för att kunna använda basala funktioner såsom att ha en kölista?
    Detta är knappast en kostnadsfråga, utan mer en fråga om lathet och kontraproduktivt "nytänkande"
    Jag framför den kritiken till berörda kolleger.

    Johannes:
    Man har redan försökt avveckla spellistan på webbplatsen en gång tidigare innan funktionen "återinfördes" i den aktuella skepnaden, så det är väl egentligen bara ett fullföljande av den ursprungliga intentionen. Skälen var nog samma då som nu.
    Ja, samma skäl i princip.
    En anledning kan vara att det har skett en förskjutning av kompetens inom organisationen från webbutveckling mot app-byggande, varför den senare kategorin favoriseras resursmässigt.
    Det stämmer att utvecklingsteamen som arbetar med mobilapparna är större än de som arbetar med sajten. Vi har fler lyssnare i apparna (men det är snarare en gradskillnad än en artskillnad). Våra digitala strategier utgår från appen SR Play där det digitala erbjudandet går att ”ta med” överallt.

    Mimmi:
    Det har varit en toppenfunktion: att kunna samla alla program och kunna lyssna i egen turordning under långa vaknätter eller under arbetsdagen. Lättare för oss med dålig syn att hantera listan via datorn än mobilen.
    Jag vill tipsa om våra sammansatta spellistor. På den här sidan finner du olika "samlingar" som oftast består av avsnitt från olika program, med ett gemensamt tema. Listorna kan vara allt, från Feel good-dokumentärer (16 avsnitt) till Fördjupningar om kriget i Ukraina (43 avsnitt).

    Vi har också en typ av spellistor som en redaktion själva skapar, avsnittsgrupper med avsnitt som "hör ihop" från samma program. De listorna finner du via "ovala knappar" nedanför arkivet Alla avsnitt från programmet. Se bild-exempel från P3 Serie:

    Några exempel på spellistor:Det är absolut inte en fullvärdig ersättning för listor du själv sätter ihop, men jag hoppas ändå att denna typ av listor kan förgylla dina vaknätter och arbetsdagar!
    Annika Webbmaster
  • Appen finns idag till iOS och Android. Har ni några planer på att även utveckla en app för Windows-datorer?
    Peter N
  • App för Windows - med spelkö!
    Jag tänkte just ta upp det, Peter. Vi har nämligen en fullt fungerande app för Windows:
    Sveriges Radio på Xbox, Windows 10 och Windows-mobiler

    Appen heter Sveriges Radio, utan "Play" i namnet, och saknar flera funktioner som finns i Sveriges Radio Play-apparna för Android och Iphone, men det finns en spelkö! Kön motsvarar inte sajtens Min sida-funktion rakt av, där det ju gick att köa både avsnitt och ljudklipp. I Windows-appen (och i Sveriges Radio Play-apparna) är det endast avsnitt du kan lägga i kön.

    Jag är osäker på om Windows-appens spelkö är bunden till "pågående lyssning", eller om det är en kö som går att spara över tid.

    Sveriges Radio Play för Mac?
    Martin skrev:
    Om jag inte missminner mig så kan det gå att köra iOS/iPadOS-appar på en Mac av de senaste modellerna som har en "Apple Silicon"-processor (då den är mer lik de i iPhone/iPad). Hur det är med Sveriges Radios app vet jag dock inte.
    Det går inte idag, men krävs förmodligen inte så stora insatser för att få ut en fullt fungerande app, vilket är något vi har diskuterat tidigare och som nu kom upp på tapeten igen. Tack för det!
    Annika Webbmaster
  • Jag brukar lyssnad på SR:s hemsida varje dag och lägger då in vilka program jag vill lyssna på på min sida och kan sedan jobba hemma. Jag har ingen mobil som klarar appar. Har en fast dator. Hur gör jag fortsättningsvis för att lyssna på SR nu i sommar och fortsättningsvis? Jag tycker det är en mycket dålig ide att ta bort  min sida.
    Inge
  • Hej Inge!

    Om du har en dator med Windows 10 eller nyare, så får du gärna ladda hem denna app för Windows från Microsoft store:
    Sveriges Radio - Microsoft-appar

    I den appen kan du lägga avsnitt i kö. Kan det fungera för dina behov?

    Annika Webbmaster
  • Om jag inte kan lägga in program som jag vill höra på en spellista i datorn vet jag inte hur jag ska kunna sova på nätterna. Så länge listan har funnits har jag varenda natt haft på den och lyssnat via hörsnäckor hela natten. Om den någon gång av någon anledning tystnar på natten vaknar jag och kan inte sova. Det blev således en chock för mig att få veta att det nu är slut på denna fantastiska funktion. Det är för mig fullständigt obegripligt att Min sida måste försvinna.
    Snälla ni, låt den finnas kvar!

       Inger
    Inger Ricci
  • jag har med stor möda och noggrannhet tagit sönder microsoft store på min dator.. ni skulle inte kunna lägga upp appen på ett mer allmäntillgängligt sätt? när jag söker efter den så hittar jag bara suspekta sidor

    blippblopp
  • jag förstår varför man tar bort den.. men det behövs verkligen nåt lättillgängligt pc-alternativ med samma funktionalitet
    blippblopp
  • förlåt för spam sista lovar
    jag förstår inte riktigt värdet i att göra sig beroende av microsoft för att kunna göra en spellista på en PC, det kan väl inte vara mer komplicerat än en .zip eller en liten .exe-installerare om det skulle vara så? den behöver inte kunna prata med ens telefon eller xbox. jag tror helt enkelt inte den nya funktionaliteten är värd den ökade komplexiteten för oss användare, vi har ett väldigt tydligt usecase s a s redan
    blippblopp
  • sista på riktigt lovar bergis
    ser fram emot att radiostorms github-version blir klar 😀
    blippblopp
  • Tack Annika Webbmaster på Sveriges Radio, för snabb återkoppling

    Du skriver.
    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med webbläsaren Opera. Här beskriver de hur du skapar och hanterar bokmärken:
    Opera | Customize, sync and manage browser bookmarks
    Wow, vilken detektiv du är 👍 Finns det möjligen en motsvarande svensk sida? Förvisso så har du fått igång mig, jag har gått på upptäcktsfärd i hantering av Operas bokmärken och hittat en hyfsad lösning. Hade inte en aning om vilka funktioner som fanns där. Tack, Annika. MEN inte så effektivt som "Min sida". Nu är det några fler moment som jag behöver göra och ej möjlighet till automatisk uppspelning av min lista. kan du klura ut någon lösning även på det - alltså i Opera? Ja, iTunes vet jag om - men vill slippa ladda ner varenda fil...

    Tips till er andra som känner saknaden: Varsågod, en länk till liten animering till mitt sätt att hantera bokmärken i Opera:
    https://gyazo.com/057f206b816840d1519c62eec2e78d2c
    Under sidomenyn "Andra bokmärken" har jag tagit bort Operas förinlagda mappar (tomma), behållit en mapp, som jag döpt om till just "Mina sidor" - av nostalgiska skäl 😢
    🙏
    Annika, angående er framtida inloggningsfunktion med spelkö - den dimmiga kristallkulan, går den att byta ut till en kristallklar sådan i en mycket snar framtid... Tacksamt 🙏

    Vänliga hälsningr, Ingrid
    Ingrid Bergman
  • Hej igen Annika och alla andra

    Ett litet tillägg angående hantering av bokmärken i Opera. Man kan flytta omkring programbokmärkena i den ordning som man vil ha dem. Se animering:
    https://gyazo.com/8f7d002c63b7cd1ddff887d0d28b059a

    Vänliga hälsningar, Ingrid
    Ingrid Bergman
  • Det är bra att det finns en app till Windows med en spelkö men tyvärr så sparas inte avsnitten där när man stänger appen. Det är inte heller bra att det inte går att lägga till ljudklipp där, om jag exempelvis vill lyssna på tio nyhetsinslag från Ekot och fem inslag från fördjupande nyhetsprogram (P1 Morgon, Studio Ett, Godmorgon världen och så vidare) så måste jag nu gå fram till datorn 15 gånger istället för att skapa en spellista och bara trycka på play en gång.
    Peter N
  • Spelkö är en mycket dålig ersättning för min sida och inte alls användbar för mig eftersom den försvinner när jag stänger av datorn. Jag brukar dessutom  till exempel lyssna ifatt på t ex vetenskapsradions nyheter för en tid tillbaka. När jag lade dem på min sida stod det vilket datum det sändes men i spelkön finns inget datum så jag vet därför inte var jag är i  spelkön när jag måste stänga av en stund och kan då inte ens själv lägga in en fortsatt spelkö.
    Inge
  • Hej allesamman!

    Inger:
    Din kritik framförs, precis som all annan återkoppling som framkommit i supportforumet, till de kolleger som ansvarar för hemsidan.

    Här är ett par alternativa sätt att få till en kontinuerlig uppspelning nattetid i datorn:

    (Om du har tillgång till en mobil eller surfplatta med Android eller en Iphone/Ipad kan du använda appen Sveriges Radio Play där det finns en spelkö.)

    Blippblopp:
    Kritiken framförs till de kolleger som arbetar med vår webbplats - och med våra appar.

    Många lyssnare har sedan tidigare laddat hem appar från Microsoft Store, och för dem är det förstås "lägre tröskel" att hämta hem vår Windows-app än vad det blev hos dig.

    Ingrid:
    Tack för att du delar med dig av dina tips och erfarenheter när det gäller bokmärken i Opera och bra att det verkar fungera någorlunda för ditt behov av att återfinna avsnitt och inslag, men tyvärr inte för automatisk uppspelning.
    Finns det möjligen en motsvarande svensk sida?
    Opera står för cirka två procent av webbläsarna på svenska datorer enligt Statcounter (från vilken grafiken nedan är hämtad), så jag är inte så van vid att ge support på den webbläsaren. Tyvärr hittar jag inte en aktuell svensk beskrivning över deras bokmärkesfunktion.

    Peter:
    Du har rätt, spelkön i vår Windows-app fungerar för att bygga upp en tillfällig spelkö. Det löser vissa behov, men långt ifrån alla. I likhet med det funktion som heter Min lista och finns i mobilappen Sveriges Radio Play, är det dessutom endast avsnitt, inte enstaka inslag, som går att köa.

    Det du skriver kan sammanfattas i två förslag, som var för sig kan lösa behovet. Jag framför detta till mina kolleger på utvecklarsidan.

    Den ena är att behålla (och gärna förbättra) den funktion vi nu avvecklar:
    • Flexibel spelkö för ljudklipp på sajten
    Den andra är att förbättra apparna:
    • Utöka stöd för ljudklipp i apparna så att det går att lägga även inslag i kö. Spelkön i windows-appen bör sparas när appen stängs.
    Inge:
    Att det saknas datum i Windows-appens spelkö är ytterligare ett förbättringsområde som jag framför till utvecklarna.

    Denna app har vi, som jag skrev, inte lagt så mycket resurser på och jag har endast rekommenderat den när den fyllt ett behov som vår hemsida inte tillgodoser, exempelvis för lyssnare som efterlyser pushnotiser på datorn.

    I och med att Min sida på webben avvecklas finns det ett nytt behov som Windows-appen delvis tillgodoser, och därmed blir det tydligt att det finns mycket som inte fungerar som vi skulle önska i denna app.

    Alla:
    Tack för snabb och bra återkoppling. Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tyvärr förstår jag bara delvis den tekniska diskussionen. Man ska väl kunna vara äldre och därmed utanför arbetslivet för att ges möjkunna ta till sig det som

    Naturligtvis är det emot Sveriges Radios uppdrag att spara in på webb-tekniker för att satsa på appar, som om vi inte vore i beredskap. Alla möjliga tekniska varianter ska få finnas i beredskap.

    Och det man sparar ner för att lyssna på vid tillfälle är en demokratisk rättighet att få behålla med en fristående men statligt finansierad radio.

    Vänlig hälsning
    MarikaHallström 76 år Sydskåne
    Marika Hallström
  • Hej, jag är ett stort fan av SR och ser med bestörtning på de ändringar ni planerar. För mig är en fungerande webbspelare det viktigaste. En enda webbapp kan betjäna persondatorer, Android och IOS istället för 3 separata. Det borde rimligtvis vara mer resurseffektivt och tvingar inte in slutanvändaren på en viss platform.

    En annan fördel med webben är att den är sökbar från t.ex. DuckDuckGo eller andra tredjepartstjänster och enkelt kan arkiveras. Det är oerhört viktigt när man försöker använda er som källa i debatter. Jag fruktar att ni kommer att ytterligare låsa in och begränsa ert material. Ni kan bättre än så!
    Martin Christian Persson
  • Hej Annika, ditt svar på mitt inlägg har tagits bort. Där stod det något om att du kunde hjälpa mig. Jag har nu kunnat få upp Min sida i Sveriges radio play. Tre fräscha avsnitt från Sveriges radios program lyckades jag klicka Min sida på. Stor lycka. Idag sökte jag fram ”Orusts ängar ..”. Jag kunde inte klicka Min sida på det långa programmet (Naturmorgon av år 2017)

    På Min sida i Sveriges radio play finns det inte någon sökfunktion, finns det ändå en länk från den sidan? Hur ska man lägga till ett program som man lyssnat till innan?

    Vänlig hälsning
    MarikaHallström 76 år Sydskåne
    Mobilen 0734 040213.
    Marika Hallström
  • Hej Marika och Martin och förlåt att svaret har dröjt!

    Martin, svar till dig kommer senare i ett nytt inlägg, eftersom svaret till Marika blir långt.

    Marika:
    Din andra fråga skrev du som ett eget inlägg, Den finns kvar här:
    Överföra från 'Min sida' till appen

    Det centrala från vår dialog där kopierar jag över hit, så att vi kan hålla oss på en och samma sida. Du skrev:

    När jag trycker på att överföra till er app från Min Sida så svaras det att det inte öppnar sig. Men i ikonen App Store i mobilen ser jag allt möjligt. Varför kopplas då inte från min uppmaning från MIN SIDA
    Jag svarade:
    Avsnitt kan jag hjälpa dig med
    Om du är inne på hemsidan med mobilen så brukar det dyka upp en länk "öppna i appen" på alla våra hela avsnitt. Jag guidar dig gärna till hur du hittar den länken!

    Inslag är knepigare
    Däremot saknar mobilappen SR Play stöd för nyhetsinslag och andra ljudklipp, så om "din Min sida" främst består av enskilda klipp, kan du tyvärr inte skapa en motsvarande lista i appen.

    Det finns dock andra sätt att lösa delar av de behov som Min sida tidigare har löst. Här tipsar jag Peter om att använda webbläsarens inbyggda bokmärkesfunktion, vilket fungerar för hans behov:
    Bokmärken är jag van att använda men tanken att jag kunde spara en av era sidor med ett bokmärke föresvävade mig aldrig. Jag gissa att möjligheten att spara sidan på er webbsida gjorde mig blind för den andra sätt.
    Om du berättar mer om hur du idag använder din Min lista [fel för Min Sida!] så försöker jag hjälpa dig att lösa dina behov!
    Det har du nu berättat. Det är främst hela avsnitt du vill lägga i listan, och du har redan kommit en bit på vägen på egen hand:
    Tre fräscha avsnitt från Sveriges radios program lyckades jag klicka Min sida på. Stor lycka.
    Bra jobbat, i synnerhet när du inte alls är van vid vår app!
    Hur ska man lägga till ett program som man lyssnat till innan?
    När du hittar ett avsnitt i appen som du vill lägga till Min lista, så tycker jag att det enklaste sättet är att trycka på de tre punkter som finns vid varje avsnitt. Då öppnas en meny (trepunkts menyn) där du trycker på "Lägg till i Min lista".
    På Min sida i Sveriges radio play finns det inte någon sökfunktion, finns det ändå en länk från den sidan?
    Se om detta går att följa:
    1. Tryck på länken Min sida i appens nederkant
    2. Du ska nu se en sida som ser ut ungefär som på bilden nedan, med flera länkar vidare i appen. Ser den inte ut så, så är du inne på "en underavdelning" till Min sida. Tryck en gång till på Min sida-länken nedtill, så kommer du till sidan med länkarna.

    3. Välj länken Min lista, för att komma till listan med de avsnitt du har lagt till!
    Du har även en del funderingar kring beredskapsuppdraget, demokrati och hur vi kommunicerar om teknik som jag vill lägga tid på att besvara, men där jag just nu tyvärr av inte har möjlighet att svara ordentligt.

    Eftersom ett supportforum i första hand är till för att ge hjälp med tekniken, så måste jag prioritera det. (En dialog om de stora frågorna tycker jag personligen är mycket mer spännande än att skriva tekniska manualer, så jag hoppas att vi kan återkomma till detta framöver!)

    Se hur Min lista i mobilen fungerar för dig nu. Återkom sedan gärna med följdfrågor, för det finns flera saker som jag gärna beskriver mer ingående vid behov.
    Annika Webbmaster
  • Martin:
    En enda webbapp kan betjäna persondatorer, Android och IOS istället för 3 separata. Det borde rimligtvis vara mer resurseffektivt och tvingar inte in slutanvändaren på en viss platform.
    Jag håller med om att möjligheten att lyssna på vårt innehåll via valfri plattform som har stöd för "vanligt förekommande webbteknik" är oerhört viktig. Den möjligheten har vi kvar.

    Det som försvinner är Min sida, en tjänst som en liten andel av våra lyssnare har använt. Hos dem som har använt Min sida har den ofta fungerat som en samling lokala bokmärken, men den är dessutom en spelkö. Bokmärkesfunktionen går att ersätta med de bokmärken som ingår i webbläsaren. Den metoden är bättre eftersom innehållet på Min sida försvann om man raderade kakor.

    Spelkö-funktionen är svårare att ersätta. Jag har tipsat om olika typer av fina redaktionellt skapade spellistor (serier som Pettson och Findus - alla avsnitt och samlingar som Senaste intervjuerna) som redan finns på vår hemsida och som kan fylla behovet av "kontinuerlig uppspelning när man slumrar eller jobbar" och fungerar i alla webbläsare.

    Det finns även en fungerande spelkö, Min lista, i våra mobilappar (och en lite mer primitiv spelkö i vår app för Windows). De lyssnare som kan och vill använda appar, ska förstås få hjälp att använda de funktionerna.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.