Vill ladda hem en äldre version av SR Play

Fick låna en tömd  generation 1 (fr 2016) m iOS 12.5.5
Hur kommer jag åt en äldre versioner av SR play ?
Telefonen är rensad eftersom jag fått den av dotter som flyttar allt info fr denna iPhone till nyare iPhone...

Hur får jag då installera en äldre version av appen som fungerar med iOS 12.5.5?

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Hemsidan
    Först vill jag tipsa om att vår hemsida, sverigesradio.se, är väldigt lik appen, och är ett enkelt sätt att lyssna om du bara har låne-mobilen under en kort tid.

    Ladda hem äldre version med samma Apple-ID som tidigare
    Det är dock lätt att ladda hem en äldre version av vår app om du tidigare har haft appen och har kvar samma Apple-ID som du hade då:

    1. Gå till App Store
    2. Tryck på den runda ikonen med en stiliserad människa uppe till höger och välj "köpt" för att se alla dina appar. (Det kallas "köp" även för gratis-appar som Sveriges Radio Play.)
    3. Leta upp Sveriges Radio Play och tryck på moln-symbolen för att ladda hem appen från molnet
    4. Du får då en dialogruta där det står att din enhet inte är kompatibel, med en fråga om du hämta en äldre version av appen. Det vill du!

    .
    Detta fungerar alltså bra om du använder samma Apple-ID som du tidigare har laddat hem appen med.

    Ladda hem en äldre version utan att ha haft appen innan
    Jag skriver även hur man gör om man inte har haft appen innan eller om man har behövt byta Apple-ID, och Sveriges Radio Play inte finns med under "köpta appar".

    Detta är mer tänkt som en service till andra lyssnare. Av det du beskrev, bör metoden ovan fungera hos dig!
    • Låna en Iphone eller Ipad med Ios 13 eller högre
    • Logga in på den "kompatibla enheten" med ditt Apple ID och "köp" vår app (men du behöver inte ladda ned appen på den enheten)
    • Logga ut på den nya låne-mobilen, så att inte den vänliga medmänniska du lånat denna av råkar använda ditt Apple-ID framöver
    • Nu kan du följa den numrerade listan ovan på enheten med Ios 12.5.5.
    Berätta gärna om det gick bra att följa dessa instruktioner, eller om det är något som behöver beskrivas på annat vis så att det blir så lätt som möjligt att följa dem. Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Men går det att nedgradera om man har nyare OS, dvs jag kan inte få till exempel versionen jag laddade ned 2 sept 2010... Jag är mycket missnöjd med nuvarande version och att jag var tvungen att ta bort nästan tolv års lyssninghistorik.
  • Hej Roger!

    Det går att backa till en äldre version av en app, men är krångligt. Det är länge sedan jag senast hjälpte lyssnare med detta, men då gick det att följa den beskrivning som finns här:
    Smart Tips of How to Install Old Version of App

    Innan du gör detta vill vi gärna veta varför du är missnöjd med den nuvarande versionen, både för att vi på Sveriges Radio vill förstå vad vi bör förbättra och för att vara säkra på att du inte backar till en gammal version av appen, trots att den funktion du efterlyser ändå inte fungerar för att "funktionens underliggande system" inte längre finns kvar.

    Så hjälp oss att förstå kritiken!
    Annika Webbmaster
  • Roger:
    Vi vill gärna förstå kritiken. För att svara behöver du gå till den sida i forumet som du först skrev på, Hur laddar jag hem en äldre version av SR Play?. Det går alltså tyvärr inte att svara med e-post på den avisering du får.
    Annika Webbmaster
  • Hej, Efter att ha lyssnat på SR play igår morse kunde jag inte öppna appen. Detta kvarstår efter att jag startat om telefonen och tagit bort och laddat ner appen 3 ggr. Lyssnar varje dag och ”lider” verkligen.. Måste googla varje program nu mycket krångligt. Alla mina andra appar fungerar som vanligt. Snälla ge mig ngt tips! Är beredd att skaffa ny 📱 pga av detta😥
  • Hej Anita!
    Jag återkommer och ser över vad vi kan göra för att lösa app-problemet, men först vill jag tipsa om att du förhoppningsvis fortfarande kan lyssna från vår hemsida sverigesradio.se som är väldigt lik appen.

    Där hittar du alla våra program och kanaler, vilket bör underlätta för dig.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Ja jag kan lyssna via webben men det är krångligare... problemet kvarstår. Har provet att radera annan app men verkar inte vara utrymmes problem. Har en iphone 6 så ja den är lite gammal men alla andra appar funkar som vanligt så varför skulle denna helt plötsligt bara lägga ner😥
  • Hej igen Anita!

    Lyssnare Ram har ett liknande problem. Även han har en lite äldre Iphone, men den är så pass ny att den har Ios 13 som kom 2019. Hos honom hjälpte det att uppgradera mobilens operativsystem. Med Iphone 6 tror jag att du inte kan installera ett nyare operativsystem än Ios 12 från 2018. Den version av appen du använder är i så fall en äldre variant, så ni två kanske inte har precis samma fel, trots liknande problem.
    Annika Webbmaster
  • Det som är så konstigt är ju att den fungerar på morgonen och lade ned helt plötsligtr. Känns ju inte egentligen som telefonen helt plötsligt skulle blivit för gammal?? Har provat att ladda ner nu igen, nerladdningen funkar bra men den går inte att öppna. Det är inte lika smidigt att lyssna från hemsidan. Tack för välviljan i alla fall // Hlsn Anita
  • Det som är så konstigt är ju att den fungerar på morgonen och sen helt plötsligt lägger ner.
    Det är skumt. De senaste dagarna har vi haft problem med våra webbtjänster, och det är svårt att veta om det du drabbats av beror på de problemen:
    LÖST: Driftstörning i app och hemsida den 23-24 mars
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har exakt samma problem. Appen har fungerat i många år men så plötsligt för 14 dagar sedan så kraschar appen varje gång jag försöker gå in. Har min gamla iphone kvar och där fungerar den som vanligt. Övriga appar fungerar som tidigare. Har kollat med butiken som sålt telefonen och med operatören Telia, men ingen har hört om problemet tidigare och kan inte hjälpa mig. Lyssnade mycker på SR Play, så HJÄLP !!
    Thomas Hultman
  • Hej Thomas!
    1. Vad är det för telefon som du har fått problem på?
    2. Kan du tänka dig att avinstallera appen och sedan ladda hem den på nytt?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Bra att jag fått kontakt.
    Jag har en iphone 7 , programversion 13.3.
    Jag har avinstallerat appen och laddat ner den igen ett antal gånger.
    Startat om telefonen både före efter och emellan. Inget hjälper.
    Tacksam för hjälp.
    Thomas Hultman
  • Med en Iphone 7 bör du kunna uppdatera till en senare version än iOS 13.3, vilket är bra av många skäl. Här skriver Apple hur du gör:
    Uppdatera din iPhone eller iPad

    Lyssnaren Ram, som hade iOS 13.6 på sin iPhone, hade liknande problem som försvann när han uppdaterade telefonens mjukvara. En annan lyssnare, Monica med iOS 13.7, skriver:
    Problemet löste sig tack vare förträfflig support från Apple med uppdateringar. Så nu är jag glad lyssnare igen!
    Annika Webbmaster
  • Ok. Jag får försöka med detta.
    Men, min gamla iphone 4, programversion 9.3.6 fungerar ju utmärkt för SR Play.
    Så, märkligt om just 13.3 inte klarar detta. Och varför så plötsligt. Har haft den i många år.
    Hoppas detta fungerar.
    Tack för hjälpen /Thomas
    Thomas Hultman
  • Lycka till!
    Annika Webbmaster