'Högkontrast' fungerar inte med Melodikrysset

Har aktiverat "Högkontrast" i Window's Inställningar (Hjälpmedel) samt valt att i Firefox överskrida webbsidans färger med egna. I Edge ser jag rutorna som i ett "nätverk" utan kontroll på om jag skriver vågrätt eller lodrätt... Det spelar ingen roll om jag avaktiverar "Högkontrast"....jag ser ändå inte MARKÖREN utan får klicka med musen men ser inte aktuellt fält som "aktivt" utan börjar skriva bokstaven men vet inte om Edge tolkat isättningspunkten som Horisontell eller Vertikal.....

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in problemet, som jag inte kände till, trots att jag har arbetat med support sedan denna variant av kryssplan infördes för cirka tio år sedan.

    Har det fungerat bättre tidigare, eller är den här typen av tillgänglighetsinställningar något du inte har testat förrän nu?
    Annika Webbmaster
  • I MS Edge ser det ut som i Firefox:en, då jag använder "Högkontrast" i Edge (finns i Inställningar/Hjälpmedel)....

    I Firefox använder jag inställningen "Åsidosätt Firefoxs standardfärger för text, webbplatsbakgrunder och länkar." (under Allmänt/Hantera färger)....

    Har använt dessa flera månader.....men vet inte vad alla uppdateringar som installeras för respektive webbläsare ställer till med...?
  • Har även andra sajter förändrats i samma veva, även om det inte blivit problem på samma sätt?

    Jag får också problem att se markeringen i högkontrast-läget, men har ju inte använt funktionen tidigare, så jag vet inte vad som är förväntat beteende.

    Du har även ett annat typsnitt. Är det ett medvetet val?
    Annika Webbmaster
  • Mina problem som dessa har rört endast "Melodikrysset".

    Ja, har medvetet valt eget typsnitt för Firefox (Comic Sans MS).

    Då får jag se om ni kan klura ut varför detta uppstår för just "Melodikrysset"....

    Tack.
  • Minns du ungefär när markeringen i Melodikrysset slutade synas vid högkontrast?
    Annika Webbmaster
  • Då jag började tillämpa HK, alltså månader sedan.....
    Samma symtom i Firefox, men med andra inställningar ( se tidigare svar/kommentar).
  • Tack! Jag missförstod dig och trodde att det hade fungerat bra i flera månader men att det nyligen har slutat fungera.

    Högkontrast stöds inte av Melodikrysset
    Problemet är alltså att Melodikrysset aldrig har fungerat i detta läge. Det i sin tur beror troligen på hur tjänsten är kodad och att göra om det tror jag är knepigt. Jag tar förstås upp problemet både med företaget korsord.se som utvecklat själva kryssplanen, och med de kolleger som arbetar med tillgänglighet på vår webbplats.

    Här står om "stil-element" som inte fungerar alls i högkontrast, och en del annat som är bra att veta för oss som arbetar med webben:
    An Introduction to High Contrast Accessibility
    (Jag länkar mest för min egen och mina kollegers skull, men om du är intresserad av webbutveckling kanske det är intressant även för dig!)

    Andra kryssplaner kanske kan förenkla?
    Vi har en kryssplan i PDF-format som har hög kontrast i vanligt läge, se bild nedan, men som tyvärr inte fungerar bra i högkontrast-läget.

    Den kryssplanen är till för utskrift och du kan tyvärr inte fylla i den på nätet. Jag hoppas att den ändå kan göra det enklare för dig att se var orden börjar och slutar. Om du har möjlighet att skriva ut den är det kanske enklast, annars kan du ha den öppen i ett eget fönster med högkontrast-läget avslaget medan du löser krysset.

    Du hittar våra PDF-kryss via länken "Skriv ut våra kryssplaner" nedanför det vänstra hörnet av den vanliga webb-kryssplanen, se bild.

    Från länken "Skriv ut våra kryssplaner" når du även en version av krysset i PNG-format, som en vanlig bild alltså. Inte heller den går att fylla i, utan endast att skriva ut - eller kika på medan du fyller i det vanliga krysset. Även den har god kontrast, men inte riktigt lika hög som PDF-krysset.

    En fördel med PNG-versionen är att den visas korrekt även i högkontrast-läget. Om kontrasten är hög nog för dig, är den därför att föredra framför PDF-varianten. Se ett exempel på hur det ser ut:

    Tack för att du uppmärksammade oss på ett tillgänglighetsproblem vi inte hade tänkt på. Jag kan inte lova att vi kommer att kunna åtgärda det, men jag lovar att ta upp frågan med alla berörda!

    Annika Webbmaster
  • Jag tackar dig såååå mycket för ditt "slit" med mitt ärende! Tack! Du känns som ett föredöme bland dina medarbetare....du är engagerad samt rätt så envis också tycks det mig.... UNDERBAR helt enkelt☺☺☺!!!!!
  • Tack snälla för dessa ord!

    Du har rätt, envishet och nyfikenhet är egenskaper som jag har stor nytta av i jobbet.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag kom på en sak till som bör underlätta för dig. Du byter enkelt riktning mellan vertikalt och horisontellt med hjälp av mellanslagstangenten!
    Annika Webbmaster