Melodikrysset, äldre kryssplaner

Hur får man fram Melodikrysset för t.ex v 44?

När jag tar fram detta så får jag bara fram ljudupptagningen men när jag klickar på gå till webbkrysset så kommer kryssplanen för aktuellt kryss fram hela tiden.

Kommentarer

  • Hej!

    På webben kan du endast lösa aktuellt kryss. Vill du lösa tidigare kryss digitalt, så går det om du kan använda appen:
    Melodikryssets app för Android och Iphone

    Däremot kan du nå kryssplanen för utskrift och lösa med penna genom denna länk:
    sr.korsord.se/images/kryss/kryss2019w44.png

    Dessutom kan du nå äldre kryss genom att ändra veckonumret. Veckonumret är det som står mellan w och .png i länken, alltså vecka 44 i länken ovan. Och på det viset kan du lösa även krysset för exempelvis vecka 20 (18 maj).

    Kryssplanen:
    sr.korsord.se/images/kryss/kryss2019w20.png

    Kryss som är över 30 dagar gamla finns dock endast att lyssna på i form av snabbreprisen, men det kanske är vackert så, om du vill ägna dig åt lite klurig hjärngympa ...Snabbgenomgången för krysset vecka 20:
    Melodikrysset vecka 20 - 18 maj

    Hör av dig om detta var oklart!

    Annika Webbmaster
  • Detta går inte alls att få fram via appen. Alltså gamla kryssplaner!!!
    jag vill ha fram kryss 46 och det går absolut inte!!
    hur får jag fram kryssplanen(rutan) 46? Och därtill ljudet som ju är på en timme typ, inte 4 minuter
    Har iphone 7plus
    /maria
  • Detta går inte alls att få fram via appen.
    Det stämmer. I appen kan du däremot lösa de senaste fyra veckornas kryss digitalt (vilket alltså inte går via vår hemsida där endast det senaste krysset går att lösa, de äldre kryss jag tipsade om ovan är bilder som går att skria ut och lösa med penna).
    hur får jag fram kryssplanen(rutan) 46?
    På denna länk (kryss för utskrift):
    https://sr.korsord.se/images/kryss/kryss2019w46.png

    Och därtill ljudet som ju är på en timme typ, inte 4 minuter
    Programmet i sin helhet går att lyssna på under 30 dagar efter sändning, men försvinner därefter i och med att vi inte äger rättigheterna till den musik som spelas. Vi kan därför inte erbjuda programmet annat än i form av snabbreprisen, som du finner här:
    Melodikrysset vecka 46 - 16 november (4 minuter och 49 sekunder)

    Det enklaste är alltså att lösa programmet samma vecka det sänds (appen eller via hemsidan), eller senast fyra veckor efter sändning i appen.
    Annika Webbmaster
  • Hela Melodikrysset finns inte i appen längre, enbart snabbgenomgången.
  • Hej Björn och förlåt det sena svaret!

    Vilken app menar du? I Melodikryss-appen har det tyvärr aldrig gått att lyssna på hela programmet.
    Annika Webbmaster
  • Hur hittar man det då? du kan ju inte bara skriva att det går utan att säga hur!

  • Hej Alexander!

    Jag är osäker på vad det är jag skrivit "att det går" utan att beskriva hur man gör, så jag sammanfattar det jag har skrivit om ovan:

    Äldre kryssplaner för utskrift
    Hur man hittar till äldre kryssplaner för utskrift beskrev jag i mitt svar i november 2019 ovan.

    Fyra senaste veckornas kryss i appen
    Jag har även skrivit att det går att lösa de fyra senaste veckornas kryss i Melodikryssets app för Android och Iphone

    Dessa kryss finner du på appens startsida. Säg till om det inte fungerar!

    Att lyssna på Melodikrysset
    Jag har skrivit att du kan lyssna på Melodikrysset i sin helhet under 30 dagar efter sändning - men inte i Melodikryss-appen utan från vår hemsida eller i mobilappen Sveriges Radio Play.

    Om du har problem med detta i appen för Android, så har du troligen startat ljudet strax efter sändningens slut, när snabbgenomgången funnits tillgänglig men programmet i sin helhet ännu fortfarande kodades. Om du en gång har startat en version, "tror Play-appen" att du föredrar den versionen av programmet och visar inga alternativ. Ifall du trycker på "trepunktsmenyn" vid det senaste avsnittet, så ska du dock kunna nå senaste versionen med musiken kvar
    Ett mer ingående svar på det problemet finns här

    Hoppas att något av dessa svarvar till hjälp. Återkom annars!
    Annika Webbmaster
  • Roligt att lösa men totalt värdelös hemsida där inget bakåt funkar. Kan ni inte fixa så gamla kryss går att lösa digitalt bakåt? Då menar jag äldre än fem veckor. Uppskattar formatet men det digitala är gjort av en femåring
    Stefan andersson
  • Hej Stefan!
    Eftersom vi inte har rätt att erbjuda lyssning av program som är över 30 dagar gamla (endast på snabbgenomgången), är det ett begränsat värde i att kunna kryss som är äldre än så, och vi har hittills bedömt att det inte är motiverat att lägga lyssnarnas pengar på att förbättra den tjänsten.

    Att kunna lösa kryssen från de senaste 30 dagarna har däremot ett visst värde, men även där är bedömningen att detta är något vi inte kan lägga resurser på, i synnerhet inte nu, när vi verkligen behöver vända på alla slantar:
    Sveriges Radio behöver spara – personal ska sägas upp
    Annika Webbmaster