Melodikrysset: Problem i äldre Android

Hej. Får inte upp de senaste kryssen. Vad är felet?

(Felmeddelandet "På grund av nätverksproblem visas nu tidigare sparade data")

Anne-Marie Jansson

Kommentarer

  • Samma problem som Anne-Marie. Internetanslutningen är utmärkt.
    Sven Helle
  • Hej!

    Äldre Android
    Det jag i första hand misstänker är att ni har ett problem som drabbar Android 7 och lägre som inte längre får några uppdateringar. Ett certifikat hos vår samarbetspartner korsord.se har nämligen förnyats, men äldre mobiler och surfplattor saknar en "nyckel" som gör att certifikatet fungerar, så Melodikryssets app blockeras lokalt hos er.

    Dessvärre drabbar problemet även den kryssplan som finns på vår hemsida, så i de flesta webbläsare går det inte att lösa krysset den vägen heller, trots att Melodikrysset på webben är anpassat för mobiler.

    Nyare enheter?
    Problemet skulle kunna drabba även lite nyare mobiler och surfplattor om ni inte har tagit emot nya säkerhetsuppdateringar på länge.

    I så fall löser det sig om ni uppgraderar till senaste tillgängliga versionen av Android, se här:
    Kontrollera och uppdatera Android-versionen - Android Hjälp (google.com)

    Detta är ok inte möjligt att göra på en del äldre mobiler och plattor.

    Firefox ger er rätt "certifikatsnycklar"
    Om ni inte kan lösa det genom att uppgradera till en nyare Android-version, så så rekommenderar jag (och säkerhetsexperter!) att ni installera webbläsaren Firefox som ni laddar hem gratis här:
    Firefox Browser: snabb & säker – Appar på Google Play

    Firefox för mobiler har nämligen ett eget sätt att hantera certifikat, vilket gör att den inte får samma certifikatsfel, så i Firefox-appen kan ni lösa Melodikrysset på vår webbplats även med äldre Android-enheter.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster