Markera när program slutat komma med nya avsnitt

Hej
Jag laddar ner och lyssnar väldigt mycket/ofta på poddar på SR Play. Jag tycker det skulle vara väldigt bra om man kunde se i listan, när man söker på "avsnitt via kanal", om podden är avslutad, så att det inte läggs till nya avsnitt längre. T ex en ramlinje el liknande runt bilden som symboliserar podden eller ngt liknande. På så sätt slipper man leta efter nya avsnitt bland redan avslutade poddar.

Exempel från P1:
"Det perfekta Kina", "Stadsinspektionen" eller "Så funkar det".

Det skulle inte gälla sådana program som återkommer efter uppehåll, t ex P1: "Sommar & Vinter i P1" eller P2: "Klassiska krysset" eller "Fråga musikprofessorn".

Det kanske finns fler som har samma önskemål som jag. Jag ser dock gärna att gamla/avslutade poddar ligger kvar, för det händer ju att man hittar en ny(gammal) serie poddavsnitt som man gärna lyssnar på.
Annika André

Kommentarer

  • Detta är ett väldigt bra förslag!

    Det finns redan idag en "arkivering" där programserier som inte längre uppdateras med nya avsnitt kan markeras i våra egna system som "arkiverade", vilket i appen medför att de inte visas i A-Ö-listor (som finns per kanal eller med allt utbud) och inte heller ingår i de kategorier som finns, som Kultur/Nöje eller Drama. Istället ligger de programmen i en egen del av appen, Den når du via Sök podd i menyn i appens nederdel och där välja Upptäck. Nederst i den vyn ligger en länk Program i arkivet.

    Inkonsekvent vad som arkiveras
    Inget av dina exempel (Det perfekta Kina, Stadsinspektionen och Så funkar det) är arkiverat. Det tror jag, åtminstone delvis, beror på ett decentraliserings-problem, där varje redaktion själv ansvarar för att uppdatera information på den egna sidan. Eftersom det inte finns någon redaktion som arbetar med dessa program, finns det inte heller någon som bockar i att de ska arkiveras.

    Det borde förstås inte ligga på den enskilda redaktionen att ansvara för detta. De ansvarar för att producera sina avsnitt för sändning och efterhandslyssning, samt att publicera bild och text om respektive avsnitt. De kan inte ansvara för att uppdatera en sida de inte längre arbetar med! I många fall, som med externa produktionsbolag, får de inte ens ändra något på sidan när programmet inte längre sänds, eftersom deras tillgång till systemen varit tidsbegränsad.

    Inkonsekvent hur det arkiveras
    För vissa arkiverade program, exempelvis Nya Vågen, står det tydligt i programmets beskrivning att programmet inte uppdateras, medan andra, som P1 Debatt, inte anger detta. Önskvärt är förstås att det alltid framgår.

    De arkiverade programmen går nämligen bra att söka fram genom sökfältet under Sök podd så även om Stadsinspektionen och de andra programmen hade varit arkiverade, så hade det förblivit otydligt att de inte längre sänds.

    Jag tar upp detta problem med kolleger som arbetar med att förbättra hur poddar och program fungerar i appen! Det känns som något vi har goda förutsättningar att lösa genom att se över arbetsflöden, rutiner och ansvarsområden, snarare än genom tekniska förändringar, men någon form av tydlig "arkiv-stämpel" på de arkiverade programserierna (som ditt förslag om en ramlinje runt programbilden) kanske också kan vara bra.

    Tack snälla du för att du tog dig tid att formulera ett problem som jag inte ens har tänkt på att vi har (kanske för att jag, som anställd på Sveriges Radio, redan vet om jag kan förvänta mig nya avsnitt eller inte när jag lyssnar på gamla program - vilket jag ofta gör).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har nu vridigt och vänt på den här frågan tillsammans med flera nyckelpersoner på Sveriges Radio, och glädjande nog pågår det redan ett projekt för att ta fram tydliga och bra rutiner för hur vi ska hantera programserier som inte längre sänds.

    När detta väl finns på plats och vi har ett konsekvent arbetssätt (vilket tyvärr kan ta ett tag), kan vi sedan förbättra appen och hemsidan så att det blir tydligt för alla lyssnare om en programserie som inte har publicerat nya avsnitt på länge kommer med en ny säsong framöver eller om programmet inte längre sänds.

    Program som är intressanta långt efter sändning/publicering ska förstås fortsättningsvis gå att ta del av.

    Tack för att du uppmärksammade oss på problemet!
    Annika Webbmaster
  • Så bra. Jag ser fram emot resultatet.
    Annika André

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.