Ljudet stannar i Android-appen
Programmet jag lyssnar på stänger av sig själv under lyssningen. Har provat att installera om appen. Har satt på timern på 1 h. Men inget tycks hjälpa. Det gäller direktlyssning, lyssningen i efterhand och även nedladdade program. Har Samsung G 22 med Android SR appen.
Följ inlägget
5
följare
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad
Detta brukar hjälpa, men om det inte gick att följa eller inte påverkar felet, så återkom.
Det slutar enbart att spela om jag låter bli att använda telefonen samtidigt som jag lyssnar. Alltså oerhört irriterande eftersom jag använder den när jag jobbar i trädgården och ca var 10 minut rustar det och jag måste plocka upp telefonen och starta om spelningen igen.
Det senaste året har jag regelbundet kollat på ett forum, och det enda tips ni ger är detta med batterioptimering, men när det inte hjälper, vad är det för fel?
Har en Samsung A33, bra uppkoppling och vill kunna lyssna på radio utan att ha telefonen "på" hela tiden.
Hej Lotta!
Optimeringen är den absolut vanligaste orsaken till den här typen av avbrott, men tyvärr finns det flera andra saker som också kan ställa till det. I grunden är det något som gör att appen inte har rätt att arbeta i bakgrunden, och tyvärr finns det flera olika inställningar som kan påverka detta, i synnerhet i Samsung-telefoner, se här:
Don't kill my app: Samsung (tyvärr inte uppdaterad sedan Android 11)
En viktig inställning når du via mobilens Inställningar -> Appar -> SR Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Kategorin spelare
Först behöver du tillåta aviseringar från Sveriges Radio Play ("huvudreglaget" på bilden nedan), så att du når aviseringskategorierna (nedtill på bilden nedan) och där kan ställa in vilka aviseringar som appen får ha och hur de ska fungera!
OBS att det ser lite olika ut i olika mobiler och att det finns olika vägar för att nå samma inställning, men om du ser Aviseringskategorier för SR Play, så har du kommit rätt. En bit ned på sidan med kategorier bör det då se ut ungefär så här:
Där kan du slå på och av olika kategorier. Just kategorin Spelare bör vara på, eftersom en fungerande spelare är central för denna app.
Om detta redan var påslaget så finns det fler inställningar som kan påverka, så återkom så att vi kan undersöka vidare!
Tråkigt att även du har fått detta problem! Jag är övertygad om att det finns någon inställning som påverkar detta och att det är enklare att ändra denna inställning än att försöka backa till en tidigare version av appen, vilket går att göra, men är rätt bökigt:
Swedroid: Hur installerar man äldre version av en app?
Innan jag ger tips om olika inställningar, vill jag kartlägga problemet lite grundligare.:
- Sker avbrotten vid övergången mellan två ljud, t. ex. mellan två inslag i en nyhetslista?
- Sker de annars efter en viss tid?
- Blir det avbrott både över wifi och mobilnät?
- Blir det avbrott även om appen ligger synlig på skärmen, eller verkar felet inträffa när appen hamnar i bakgrunden?
- Använder du någon VPN-tjänst? (Kan heta saker som Surfa säkert eller Trygg surf)
Återkom och svara på det du kan, så ger jag rekommendationer på vilka inställningar du bör se över. Det här löser vi!- Nej, avbrotten kommer alltid när appen är i bakgrunden och i min ficka
- Nej helt random och startar upp helt random efter 1 minut eller 100, ja jag har testat
- Lyssnar alltid över mobilnät
- Det kan jag inte svara på då jag lyssnar samtidigt som jag arbetar och har mobilen i fickan.
- Nej
Alla andra appar som spelar musik eller tal fungerar klanderfritt utan avbrott och alla inställningar för SR-appen är enligt er rekommendation så problemet ligger helt klart i appen.Kan du lyssna från hemsidan?
Tills vi ringat in vilken inställning det är som spökar, kan du testa om det fungerar att strömma ljudet från vår hemsida genom mobilens webbläsare istället:
sverigesradio.se
Den sidan är relativt lik appen, men om det finns något du behöver hjälp att hitta till, så fråga! (Ifall även hemsidan ger samma fel, så är det förstås bra att veta när vi felsöker.)
Samsungs inställningar är många och svåra att förstå
Nja, eftersom det finns så många inställningar, har vi än så länge bara skrapat på ytan. Det bör finnas någon inställning som du måste ändra för att allt ska fungera igen - men vilken, vet jag inte. Hade felet berott på en förändring i vår app, så hade vi fått in fler felanmälningar om detta.
Samsung har väldigt aggressiva sätt att stänga ned appar i bakgrunden, se här:
mobil.se: Samsung sämst på att hantera appar som körs i bakgrunden
I artikeln tipsar de om samma sak som jag redan har tjatat om, alltså att stänga av batterioptimeringen. De länkar även till en sida där det finns många fler inställningar att se över:
Samsung | Don't kill my app!
Appar som aldrig sover
Kika gärna på dessa inställningar, kanske i synnerhet det som handlar om vilka appar som kan försättas i sömn, där vår app bör läggas in bland Appar som aldrig sover ("Never sleeping apps").
Tillåt bakgrundsdata
Se även till att SR Play får använda data i bakgrunden. Under Inställningar -> appar -> SR Play ska det finnas inställningar för appdata. Båda dessa reglage bör vara på ON:
- tillåt användning av bakgrundsdata
- låt data användas när Datasparare är på
Samsung ska börja följa standardenFrån och med Android 14 kommer Samsung förhoppningsvis att inte vara lika aggressiva:
Samsung commits to killing background apps less often with Android 14
Det hjälper ju inte dig med Android 13, så vi får helt enkelt se över alla inställningar och skydda appen!
Hej Peter!
På din mobil bör det gå att göra såhär:
- Gå in i telefonens inställningar (Kugghjulet)
- Välj Batteri och enhetsvård
- Klicka på Batteri (Se bild nedan)
- Välj Gränser för bakgrundsanvändning
- Klicka sedan på Appar som aldrig vilar
- Klicka på + tecknet uppe i högra hörnet och lägg till Sveriges Radio Play
Finner du dessa inställningar i din mobil?