Sony Xperia: gurglande, bubblande missljud i Bluetooth-högtalare

Strax för julhelgen började ljudet i appen att bli så dålig att det inte är någon mening att lyssna. Det är ett gurglande bubblande ljud som uppstår när inte ljudfilen kan levereras på ett tillfredsställande sätt. Jag trodde att problemet skulle upphöra när helgerna var över, men icke. Så istället för SR klassisk lyssnar jag numera på 1fm som kan leverera på ett utmärkt sätt. Eftersom problemet uppstår bara när jag lyssnar på SR och inget annat, finns problemet hos er. Det hjälper inte att ändra på ljudkvalitén.
Bertil Gullersbo

Kommentarer

  • Hej Bertil!

    Tråkigt att du har problem med ljudet i appen. Har du lagt märke till ifall ljudet är lika dåligt på samtliga kanaler i appen, eller upplever du att det bara är vissa kanaler där ljudet strular? Och, märker du någon skillnad mellan livelyssning (direktsändningar) och efterhandslyssning?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har nu gjort en lite noggrannare undersökning av problemet, vilket jag borde ha gjort tidigare. ljudstörningarna uppstår när jag lyssnar via en extern högtalare trådlöst. När jag i stället lyssnar via hörlurar ansluten med kabel är det inget fel på ljudet. Det är alltså min högtalare som behöver ersättas med en ny. Jag ber om ursäkt för att jag besvärat er i onödan.
    Bertil Gullersbo
  • Hej igen Bertil!

    Bra att du på egen hand lyckades lista ut var skon klämmer. Men tråkigt att du upplever strul med den trådlösa högtalaren. Du har absolut inte besvärat oss i onödan, vi är här för att hjälpa våra lyssnare även om felet kanske inte alltid ligger hos oss. Innan du köper en ny högtalare kan det vara värt att säkerställa så att problemet inte ligger i anslutningen mellan telefonen och högtalaren, det vill säga, att exempelvis starta om routern (ifall du har en sådan) kan vara ett bra första steg i felsökningen ifall du inte redan gjort det.

    Återkom gärna om du har andra frågor eller funderingar!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har nu köpt en ny högtalare (JBL Extreme 3) och problemet kvarstår! Det var alltså inte fel på högtalaren. Problemet ligger tydligen i att SR levererar en produkt som inte fungerar tillsammans med blåtandstekniken. Så min slutsats blir att jag inte längre kan lyssna på SR! Det var trevligt att kunna lyssna till P2 klassiskt på morgnarna när jag ska vakna, men det är slut på det nu. störningarna uppstår när det spelas musik eller olika ljud, inte tal, och uppstår i alla kanaler.
    Så härmed är det färdiglyssnat för mig.
    Bertil Gullersbo
  • Hej Bertil!
    Jag tycker att vi försöker lösa problemet innan det är läge att ge upp! Problemet är dock att vi inte känner igen din beskrivning från andra lyssnare och inte heller kunnat återskapa detta fel, så vi behöver din hjälp för att förstå detta.

    Till att börja med vill jag sammanfatta problembeskrivningen för att se att vi har uppfattat det korrekt:

    • Felet märks på flera kanaler i appen SR Play
    • Det är P2 du i första hand vill lyssna på
    • Missljudet hörs i musik, men inte i talat innehåll
    • Felet uppstår inte i hörlurar, utan endast med externa Blåtands-högtalare (både den tidigare och en ny JBL)
    • Missljudet är "gurglande, bubblande"
    • Annan musik, exempelvis kanalen 1fm, ger inte samma fel
    • Att ändra ljudkvaliteten i SR Play har inte hjälpt
    Är det korrekt uppfattat?

    För att ringa in felet vill jag att du testar två saker:
    1. Hör om efterhandslyssning i appen SR Play ger samma fel:
      Gå in under sök podd (förstoringsglaset) i menyn nertill i appen och leta upp exempelvis Klassisk morgon och starta ett avsnitt
    2. Hör om direktlyssning på P2 från hemsidan sverigesradio.se i mobilen ger samma fel. Du startar P2 genom att trycka på den orangefärgade "kanal-knappen", se bild:

    Återkom och berätta hur det går, så hoppas jag att vi får en tydligare bild av problemet. Berätta även vad du har för mobil eller surfplatta.
    Annika Webbmaster
  • Problembeskrivningen är korrekt.
    Efterhandslyssningen i appen ger samma fel, när man lyssnar på P2 från hemsidan uppstår inte det gurglande ljudet, även om ljudet inte är lika ledigt som när man lyssnar via Vtune i stereon.
    Bertil Gullersbo
  • Tack. Vad är det för mobil eller surfplatta?
    Annika Webbmaster
  • Mobil: Sony Experia (modell H8266) Android version 10. Jag kommer inte ihåg numret på Experia modellen.
    Bertil Gullersbo
  • Det räcker bra så!

    När du lyssnar och hör det gurglande ljudet ...

    Vad händer ifall du höjer eller sänker medievolymen? Märks gurglingarna tydligare om volymen ändras, så att problemet blir extra tydligt vi hög eller vid låg volym? Eller är det ungefär lika störande oavsett?

    Att du är ensam om att ha rapporterat in felet kan ju antingen bero på att det är ett fel som få drabbas av, eller på att det är ett fel få noterar! Vi har, för ett par år sedan, haft ett missljud som endast två lyssnare rapporterade in, den ena lyssnaren hade absolut gehör och den andra arbetade som pianostämmare ... Detta är nog svårt att svara på, men bedömer du att felet är så påtagligt att många som lyssnar bör kunna notera det?
    Annika Webbmaster
  • Ljudet följer volymförändringen och går inte att missa. Det märkliga är att det har uppstått under senare tid och sedan strax före jul blivit outhärdligt.
    Bertil Gullersbo
  • Tack!

    Att det inte går att missa, och att det påverkar ljudet som sådant (följer volymen), snarare än att det ligger som "ett filter ovanpå ljudet", i kombination med att ingen annan har rapporterat in det trots att det märks tydligt, ger intryck av att det är en lokal ljudinställning i din Sony Xperia XZ2, som jag tog reda på att det rör sig om.

    I den modellen finns det en del rätt avancerade ljudinställningar och det kanske är någon av dessa som spökar? Det skulle även kunna förklara att det uppstått/förvärrats så plötsligt!

    Se inställningarna som beskrivs under "bättre ljud" på sidan 66 i manualen! Är det något av dessa reglage som är påslaget hos dig, så testa att slå av det och se om det påverkar problemet:

    Annika Webbmaster
  • Jag har nu testat detta men det sker ingen förändring, ljudet är lika gurglande oavsett hur jag ändrar inställningarna.
    Bertil Gullersbo
  • Jag förtydligar rubriken så att det framgår att det rör sig om ett ett gurglande, bubblande missljud och att Bluetooth är inblandat, så ökar möjligheten att andra lyssnare känner igen problemet och kan hjälpa oss att förstå vad det bror på.

    Märkligt, men bra, att P2 från vår hemsida inte ger samma problem. Hoppas att du kan lyssna den vägen tills vi förstått vad felet beror på!

    Jag har ytterligare två frågor:
    1. Påverkas felet av om högtalaren är nära mobilen, så att det blir olika märkbart vid olika placering?
    2. Är felet konstant, så att det finns där direkt när du börjar lyssna, eller låter det okej först, men kommer efter en tids uppspelning?
    Annika Webbmaster
  • 1) Avståndet påverkar inte, normalaste avståndet är ca 3m. Kortaste avstånd vid test är 2dm.
    2) Ljudet finns där från start.
    Bertil Gullersbo
  • Tack.
    Det är, som sagt, märkligt att felet märks i appen men inte när du lyssnar via sajten, samt att det påverkar musik men inte talat innehåll!

    Tyvärr är det ju svårt för oss att felsöka, i och med att vi inte kan återskapa detta, och inte heller har fått det inrapporterat från andra lyssnare. Jag letar vidare för att försöka finna en förklaring.

    Som sagt hoppas jag att det är okej att strömma ljudet från vår hemsida istället för från appen tills vi förstår vad det är som är fel!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du verkligen försökt.
    Bertil Gullersbo
  • Hej igen, Bertil!

    En annan lyssnare, Frippe, har nu kontaktat oss med ett problem jag tycker påminner om ditt. Han skrev:
    Sedan en tid (1-2) månader tillbaka, så låter ljudet i appen för android jättekonstigt. Detta gäller p2 direkt och gamla program. Har ej undersökt de andra kanalerna. Det liksom sluddrar eller darrar, ungefär som om man spelar upp ett trassligt kassettband. På hemsidan låter ljudet helt normalt, på samma enhet.Avvikelsen hörs tydligast med mycket dova, mörka toner. Har provat olika högtalare och avvikelsen kvarstår.
    Jag har bett honom att läsa igenom det vi har skrivit här för att se om även han tycker att det verkar vara samma fel. Oavsett om det är samma fel eller inte, så blåser Frippes felbeskrivning liv i felsökningen även av ditt problem.

    Självfallet är det trist att även Frippe har problem, men vi är glada över att han tog sig tid att berätta det!
    Annika Webbmaster
  • Det kom en uppdatering för ca en månad sedan som gjorde att jag numera åter kan lyssna på P2 Klassisk, men i vissa lägen tex vid start eller liknande tillfällen kan problemet återkomma men försvinner efter en stund.
    Bertil Gullersbo
  • Så bra!

    Vet du om det var en uppdatering av vår app eller om uppdateringen påverkade något annat i mobilen?
    Annika Webbmaster
  • Det var en uppdatering av appen.
    Bertil Gullersbo
  • Tack.
    Annika Webbmaster