Ljudkvalitet: Hörbarheten var bättre förr

Påstående: på 50-60-tal var kraven högt ställda på SR. angående hörbarhet.
Nu med teknikens "framsteg" tycks utvecklingen gå åt annat håll. När kan lyssnaren förväntas kunna njuta av hyfsat bra ljud från utsändaren.
Till huvudsak gäller frågan mobiltelefoners oljud och det är förstås till den delen någon annans ansvar.

Kommentarer

  • Hej Bo!

    I det här forumet ger vi i första hand hjälp för lyssnare i att använda tekniken (i synnerhet appar och webbtjänster).

    Din återkoppling handlar om teknik ur en annan vinkel, där det finns problem med hur sändningarna låter. Det är både viktigt och intressant, men är lite utanför forumets syfte. Lyssnarservice, som du når på lyssnarservice@sverigesradio.se, är bättre på att svara på frågor om innehåll och produktion.

    Jag försöker ändå svara, och i mångt och mycket har du rätt. Radiomedarbetarna var ofta mer välartikulerade på 1950- och 1960-talet. Andra medverkande, inte minst via telefon, kunde dock ha dålig hörbarhet även då. Jag har till exempel svårt att uppfatta vad ambassadrådet Lennart Petri säger en dryg minut in i detta ljudklipp:
    Sputnik i rymden 1957

    Du skrev:
    Till huvudsak gäller frågan mobiltelefoners oljud ...
    Jag är osäker på om du menar problemet att lyssna på radio via en mobil, som ofta har sämre ljudåtergivning än radioapparater, eller om du menar att vi har en hög grad medverkande som inte sitter i studion, utan kontaktas per telefon och att det inte låter bra. Det senare problemet, och hur vi försöker lösa det, har vi skrivit om:

    Ibland är det svårt att höra personerna ni intervjuar.
    Idag är det svårare att åstadkomma ett bra telefonljud i radio, eftersom originalljudet har en betydligt lägre kvalitet än tidigare. De flesta går att nå via mobil, men mobiltelefon har stora brister när det gäller ljudkvalitet, hack i ljudet och fördröjningar.

    Det bästa ljudet åstadkoms förstås om programledaren eller reportern sitter tillsammans med den man intervjuar. Men ibland är det inte möjligt (och under coronapandemin har det varit ännu svårare). Därför förekommer också en hel del telefonintervjuer i våra sändningar.

    För att öka hörbarheten för medverkande per telefon håller Sveriges Radio på att införa ett egenutvecklat system, som inte går via mobilnät eller ip-telefoni. Detta ger avsevärt bättre ljud och hörbarhet och kan användas vid merparten av all telefonmedverkan. Det kommer dock alltid att finnas tillfällen av akut nyhetskaraktär, där konventionell mobiltelefon är det snabbaste sättet att få tag på en önskad medverkande och tid saknas att skicka länkar och koppla upp samtalet över internet.
    Läs mer här: Hörbarhet och bakgrundsljud

    Vi är alltså medvetna om problemet och arbetar för att lösa det på olika vis. Tack för att du tog dig tid att formulera denna kritik.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett alldeles utomordentligt bra svar. Fullödigt.
    Det är ju ofta så att det saknas kunnande till problemens omfattning och jag inser till egen del såväl som Peter Dalle säger -  "Tänkte inte på det" -   i sketchen Lorry.
  • Det är lite enklare att svara bra, när kolleger till mig redan har formulerat svaret!

    Trevlig lyssning framöver
    Annika Webbmaster