Uppspelning i fel hastighet

Jag kan inte lyssna på SR då talhastigheten gör att alla låter som Kalle Anka
Eva Rickardsson

Kommentarer

  • Hej Eva!
    Du har troligen kommit åt hastighetsreglaget i appen och råkat ställa in så att allt spelas upp lite för snabbt.

    Nertill i appen finns det en ljudspelare. Den är ett fält med en knapp för play/paus där det står vad du lyssnar på eller senast har spelat. Tryck på denna spelare så öppnas en större version av spelaren. Där finns det en "hastighetsmätare" nere i vänstra hörnet, se bild. Tryck på den och välj att hastigheten ska vara x 1.0.

    Hör av dig om du inte hittar denna inställning!

    Annika Webbmaster
  • tack för bra tips, instruktion - hjälpt min 85-åriga mor (över tfn) att sänka till 1.0 vid lyssning 👍🏻
    Tony
  • Hej Tony!

    Så bra att du med hjälp av Annikas instruktioner kunde vägleda din mor till att ställa in rätt hastighet! Om hon stöter på andra problem vid användning av appen så är du alltid välkommen att vända dig hit på nytt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej jag har liknande problem men har inte råkat komma åt något reglage omedvetet.

    Spontant snabbare hastighet via BT och direktlyssning!
    Upplever på senare tid följande fenomen i kombination med SRplay:

    Då direktlyssning valts spelas kanalen upp i för stor hastighet och hackigt i början men ibland autokorrigerar den efter en stund och börjar spela följsamt på normal hastighet.Ibland får jag ta itu med dilemmat genom att stoppa och trycka på direktlyssning igen eller lämna er app och starta om om det börjat bli för olidligt.

    Detta fenomen upplevde jag med BT-lurar&mobil från 2018 för flera år sedan.Nu har jag en surfplatta från 2018 med Android 7.

    Finns det någon kausalitet med att jag valt att lyssna i efterhand på poddar med förhöjd hastighet?

    Är det något ni känner igen?

    Tomas

    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!
    Finns det någon kausalitet med att jag valt att lyssna i efterhand på poddar med förhöjd hastighet?
    Ja, samma reglage gör att även kanallyssning, om den ligger efter "direktläget", spelas i högre hastighet tills dess att kanalen nått direktläget.
    ... men ibland autokorrigerar den efter en stund och börjar spela följsamt på normal hastighet.Ibland får jag ta itu med dilemmat genom att stoppa och trycka på direktlyssning igen eller lämna er app och starta om om det börjat bli för olidligt.
    I det första fallet är det när du, med den snabbare hastigheten, kommit i fas med utsändningen som det blir normalt igen. I det andra fallet leder en omstart till att du når live-läget direkt. (Det kan även uppnås genom att du trycker på knappen "Till direktsändning".)
    Annika Webbmaster