Ljudet för starkt vid musik i exempelvis dokumentärer

Varför är musiken så hög när man lyssnar på radioprogram tex sommar på p1,eller dokumentärer,
Man lyssnar när de pratar sen kommer musik mycket högre, varför ?
Mycke diskussioner om lyssnande i hörlurar,
​Man har ljudet på lagom volym när de pratar sen kommer musiken mycket högre. Varför ????
Peter nilsson

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Det är meningen att nivåerna ska vara relativt jämna, så detta vill jag undersöka närmare!

    Är det just på hemsidan du märker av detta problem eller är det samma sak om du lyssnar på P1 i en vanlig FM-radio? Vet du om det har varit så länge?
    Annika Webbmaster
  • Lyssnar digitalt i hörlurar, på p1-p-4
    Upplever att det är så alltid vad man än lyssnar på
    Musiken är ju högre även utan lurar
    Med vänlig hälsning, Peter Nilsson

    Peter nilsson
  • Tack för förtydligandet. Jag tar det vidare till kolleger som kikar på ett angränsande problem med ljudnivåer.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vill bara bekräfta att även vi ser (och hör!) detta. En musikintresserad kollega beskrev att till och med han har behövt kasta sig på volymkontrollen och dämpa musiken i vissa Sommar i P1. Så ojämna volymer ska vi helt enkelt inte ha och vi kommer att se över hur vi kan få till jämnare ljudnivåer.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Mina kolleger som jag har bollat detta med har svarat så här:
    Balansen mellan tal och musik i radioprogram avgörs i produktionen och är ett konstnärligt val av programmedarbetarna. Valet av balans avgörs även av programtyp och tid på dygnet som programmet sänds. Upplevelsen påverkas också av mottagningsförhållanden, med vilken utrustning man lyssnar och personliga preferenser. Återkoppling till programproducerande personal sker ständigt och aktivt kring dessa frågor.
    I de exempel där balansen har varit mer ojämn än vad vi tycker att den borde vara, har alltså återkoppling skett och det finns ofta förklaringar till att nivåerna inte varit i balans. (Stress exempelvis).

    Mitt intryck är dock att du inte tycker att detta handlar om fel nivåer i enstaka avsnitt, utan att det mer eller mindre genomgående är problem. Det kanske i så fall har med dina preferenser eller med din utrustning att göra.

    Nu skrev du att du märker samma problem även utan hörlurar, men om problemet tycks bli större med hörlurarna än utan, så kanske du har avancerade hörlurar med EQ-inställningar som förstärker just musik mer än tal? Om du misstänker att detta kan spela in, så får du gärna berätta vad det är för hörlurar, så hjälper jag dig att lista ut hur du kan få till balansen så att den passar din smak!

    I vissa mobiler (till exempel Iphone), finns det även inbyggda EQ-funktioner som kan påverka ljudet och som kanske kan vara värda att testa för att få en behagligare lyssning. Om sådana inställningar saknas i din telefonmodell, så går det att ladda hem en separat app för det. De brukar kosta några tior.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.