Hur länge lagras program och sidor/artiklar?

Har ni någon tidsgräns när ni rensar bort sidor med gamla artiklar och program ?

Kommentarer

  • Hej
    Nej, generellt inte, men det betyder inte att det kanske inte kommer en.

    Poddar ligger för det mesta kvar för alltid, men det finns några få undantag som har en tidsbegränsning, även om den kan ligga kvar längre än en sändning, som försvinner efter 30 dagar.

    mvh
  • Hej, då uppfattar jag att ert innehåll har följande tidsgränser
    1) musik, max 30d efter sändning i radio
    2) annan sändning max 30d efter sändning i radio
    3) poddar: flertalet "länge"

    Jag tror att 2) ovan är fel.
    Jag föreslår att ni publicerar en uttömmande beskrivning som är enkel att hitta.
    Som historiestudent undrar jag om/hur jag kan komma åt & nyttja äldre program som källor?

  • Hej Björn! Jag börjar med din sista fråga:

    Som historiestudent undrar jag om/hur jag kan komma åt & nyttja äldre program som källor?
    Du skaffar ett konto hos Svensk mediedatabas, SMDB, vilket är Kungliga bibliotekets söktjänst för de audiovisuella samlingarna. Där kan du lyssna på (i princip) allt vi på Sveriges Radio har sänt sedan 1979, samt en hel del äldre innehåll.

    Den tjänsten är tyvärr inte tillgänglig för allmänheten, men du som är student tillhör dem som har möjlighet att få ett sådant konto. Läs mer här:
    Om SMDB

    När det gäller hur länge innehåll finns tillgängligt på vår webbsida, så är det ett lapptäcke av olika regler, vilket gör det väldigt svårt att svara på ett enkelt sätt. Jag gör ändå ett försök, med fokus på ljud. Sidor med text kan också försvinna, men ofta går de då att nå via någon av de tjänster som arkiverar webbinnehåll. (Fråga om du behöver mer information!)

    I huvudsak har vi tre olika kategorier för efterhandslyssning: poddar, sändningar och ljudklipp.

    Poddar: nedladdningsbara och tillgängliga
    Poddarna är nedladdningsbara och går även att nå från externa plattformar. Nästan alla poddar ligger "för evigt". Undantag är framför allt uppläsningar och drama, där rättigheterna är tidsbegränsade, så de försvinner från våra plattformar efter en förutbestämd tid (exempelvis efter ett år eller 30 dagar efter att vi har sänt sista delen i en följetong). Hur lång tid varierar med vilka avtal vi har skrivit.

    Om du laddar hem ett poddavsnitt till din egen dator (eller mobil med annan tjänst än vår app Sveriges Radio Play), kan du lyssna utan problem även sedan våra rättigheter att erbjuda innehållet upphört. Däremot försvinner de i vår egen app, även om du har laddat hem dem.

    Sändningar: en möjlighet att erbjuda (nästan) allt vi sänder i efterhand
    Sändningar går endast att komma åt från våra egna tjänster (som sverigesradio.se, våra mobilappar och våra röststyrda tjänster).

    Ofta är de avsnitt av program, på samma vis som poddarna, men med begränsningar i rättigheterna som gör att vi inte får erbjuda dem på externa plattformar och att de inte får laddas hem. I många fall ligger samma avsnitt i dubbla format där poddversionen har redigerats ned. I typfallet är musiken bortklippt.

    I vissa fall, till exempel med Ekot, kan du nå två, till innehållet identiska, versioner av samma ljud, där den ena är en sändning och den andra en podd. De dubbla versionerna beror på att vi dels vill ha en podd för att nå ut på fler plattformar, och dels vill ha en sändning. Sändningarna erbjuder vi i en betydligt lägre kvalitet (och i en betydligt högre, men det är en annan fråga), och det gör att Ekot enklare kan nå ut även vid kriser när uppkopplingen riskerar att vara sämre samt att dessa sändningar går att ta del av för lyssnare som befinner sig exempelvis i ett utvecklingsland med dåligt nätverk.

    UR-program finns också ofta i dubbla format, sändningar och poddar, men poddarna saknas på vår hemsida och i vår app. UR:s program får vi på Sveriges Radio nämligen endast erbjuda som sändningar i 30 dagar. Vill man lyssna därefter, så går det ofta - men via UR:s plattformar. Det är en pedagogisk utmaning, för lyssnare borde inte behöva hålla reda på om det är P4 Västernorrland, ett produktionsbolag, Vetenskapsredaktionen eller UR som gjort ett program. Vet du vilken kanal det sändes i och när, ska det gå att hitta!

    Några sändningar upplever vi som lyssnar inte som egentliga program, utan mer som programblock, ett flöde, till exempel de långa lokala morgonsändningarna i P4-kanalerna. Vissa inslag (till exempel Sök & finn eller Veckans låt) kan då uppfattas som "återkommande program" inuti sändningen.

    Sändningar ligger oftast ute i 30 dagar, men t ex avsnitten med musik i Sommar & Vinter i P1 ligger i 30 dagar efter att vi har sänt sista delen av en säsong. Det finns fler undantag, som P2-programmet Notturno som försvinner redan 10 dagar efter sändning. (Ytterst få av mina kolleger har anledning att sätta sig in i vad som gäller utanför de program de själva arbetar med, så hur spretiga rättigheterna är, tror jag att få känner till.)

    Rent tekniskt finns det inget som hindrar att vi erbjuder en sändning "för alltid", men om vi får ha kvar ljuden så länge, brukar vi också ha rätt att erbjuda dem som podd. Då väljer vi podd, en teknik som fungerar på fler plattformar.

    Ljudklipp: oftast en del av en sändning
    Ljudklipp är tekniskt sett mycket lika sändningar. De brukar ligga ute "för alltid", men undantag finns. Om t ex ett band har spelat live inuti ett längre program, kan vi lägga ut den spelningen som ett ljudklipp som försvinner efter 30 dagar.

    Med undantag för de nyhetsklipp som går att nå via nyhetsspellistor (exempelvis Toppnyheter) i appen Sveriges Radio Play, går ljudklipp endast att lyssna på genom vår hemsida. En spelare som ligger hos oss går dock att bädda in i andra webbtjänster, och därmed kan du erbjuda våra klipp på din egen blogg exempelvis.

    Begränsningen, att ljudklippen finns på webben men inte i vår app Sveriges Radio Play, är mer pedagogisk/teknisk än en rättighetsfråga. Det är helt enkelt mycket svårt att presentera ljudklipp på ett begripligt vis.

    För vissa program, som Studio Ett, är de enskilda ljudklippen viktigare än sändningarna/poddarna, och då är det klippen man ser på startsidan.

    Oftast är ljudklipp kortare inslag från en sändning, men det finns undantag där ljudklippen är långa och där lyssnarna uppfattar dem som självständiga radioprogram. De tre halvtimmeslånga programmen från 1969 som ligger i slutet av denna artikel är ljudklipp rent tekniskt, men "känns som avsnitt" för oss som lyssnar:
    På minutens historia

    Ljudklipp är oftast kopplade till en egen artikel (ett klipp per publicering), för att de ska bli enklare att länka till, söka och dela. Länken ovan, med de tidiga På Minuten är ett undantag, där det ligger ljudklipp som saknar en egen artikel. Jag kan därmed inte länka direkt till ljudklippet "På Minuten - det första programmet med Lennart Swahn från 15 april 1969", utan bara till samlingssidan.

    Ljudklipp kan även vara sådant vi inte har sänt, till exempel möjlighet att ta del av en timmes intervju där vi endast kunde sända 20 minuter i radio.

    Hoppas att det blev lite tydligare varför det är svårt att svara på hur länge sidor och avsnitt lagras. Hör av dig om det är något du vill ha hjälp att hitta till eller något specifikt program du vill veta hur det ligger till med!
    Jag föreslår att ni publicerar en uttömmande beskrivning som är enkel att hitta.
    En mycket bra idé! Har du någon tanke om var den bör ligga?

    Här, på vår sida med Frågor & svar om Sveriges Radio, underkategorin Teknik & appar, ska jag fylla på med innehåll. Den här frågan kanske passar in? Men är den sidan enkel att hitta till? Om inte, finns det något annat hörn av webb-universum där du hade letat?

    Annika Webbmaster