Kvalitet på DAB-sändningar

Alla Sverige Radios DAB+ sändningar är med 192 kbps - utom P1. Förtjänar den talade kanalen baserad på den mänskliga rösten inte samma sändningskvalitet. Människans hörsel är väl evolutionärt utvecklad för att kunna särskilja mänskliga röster.
Kjell-Åke

Kommentarer

  • Hej Kjell-Åke!
    Detta vill jag kolla upp, eftersom jag (som är webbmaster och inte har så djup kunskap om DAB-tekniken) trodde att alla våra DAB-kanaler utom Sveriges Radio Finska sänds med samma kvalitet!

    Jag återkommer.
    Annika Webbmaster
  • 168 kbps för P1
    Kjell-Åke
  • Hej igen!
    Nu har jag tagit reda på mer. P2, P3 och "din" P4-kanal ligger på 192 kbps. För att få rum med alla DAB-kanaler inom det utrymme vi har till förfogande har vi något lägre bitrate på Din gata och Knattekanalen, som sänds på 96 kbps, och för P1 på 168 kbps.

    Våra algoritmer för ljudkodning gör att talat innehåll utnyttjar alla tillgängliga bitar till monosignalen. Vid musik / stereoinnehåll (som ju även ingår i P1, exempelvis i Andliga sånger) fördelas resurserna istället på två delar. Följden blir att stereoinnehåll i P1 är något hårdare komprimerad än musiken i P2 och P3, även om detta är svårt att urskilja, eftersom skillnaden mellan 168 kbps och 192 kbps AAC är väldigt liten. Det talade innehållet i P1 får istället i praktiken fler bitar till sitt förfogande (mer nyansrikt ljud) än musiken i kanalerna på 192 kbps, men den skillnaden går inte heller att urskilja vid normal lyssning.

    Så, ja, vi har ett begränsat utrymme att utnyttja. Teknikerna gör vad de kan för att alla kanaler ska få så god hörbarhet som möjligt inom detta utrymme!

    Tack för att du frågade, så att jag fick lära mig lite mer.
    Annika Webbmaster
  • Tack för info. Kul att veta. Hoppas radion får mer bandbredd på sikt, så både tal och musik kan avnjutas i cd-kvalitet.
    Kjell-Åke
  • Trist med P1 i mono. Många av Sveriges Radios klassiska talprogram är ju fint producerade i stereo. Katarina Hahr möter var underbart välgjorda - där stereo gör närvarokänslan ännu större. Även talkanalen och Sveriges  bästa radiokanal alla kategorier P1, förtjänar stereo om jag uttrycker en personlig åsikt.
    Kjell-Åke
  • Trist med P1 i mono.
    Åh, det var samma tanke som även jag fick igår, och min kollega svarade då:
    Fast är det stereoljud i P1 får man förvisso något sämre stereoljud än i P2, men det skiljer väldigt lite.
    Så här ligger det till:
    Det är inte en fråga om att P1 kodas i mono, utan om att algoritmen vid "mono-innehåll", en person och en mikrofon oavsett kanal (allt från SMHI:s väderprognoser i P4 till uppläsningen av Dagens dikt i P1), lägger allt krut på denna enda ljudkälla, till skillnad från "stereoinnehåll", där detta delas upp i höger-vänster.

    Vi får då denna rangordning (flest bitar som läggs på ljudet överst):
    1. Mono-innehåll i 192 kbps-kanalerna
    2. Mono-innehåll i P1 vid 168 kbps
    3. Stereo-innehåll i 192 kbps-kanalerna
    4. Stereo-innehåll i P1 vid 168 kbps
    Det stämmer därmed att en stor del av det talade innehållet i P1, har bättre återgivning än musikinnehållet i P2-P4. Drama och andra produktioner (som samtalsprogram) som spelas in i stereo, förblir i stereo.

    När vi, för att kunna skicka ut bättre metadata om vilken kanal man lyssnar på och vilket program det är, behövde ta utrymme från någon ljudström, valde vi P1, eftersom en så stor del av innehållet är just mono-innehåll. För både mono-innehåll och stereo-innehåll har alltså kvaliteten sänkts jämfört med hur P1 lät innan.

    Men hörs denna skillnad? Formatet AAC har ett fiffigt sätt att komprimera ljud, där i synnerhet "röst-frekvenserna" låter väldigt nära originalet även vid betydligt lägre kvalitet än 168 kbps. Om jag ska lyssna mig till ifall en ljudström är av lägre kvalitet än en annan, brukar jag lyssna på musik, där det är lite enklare att höra skillnad i dynamik. Vid tal kan jag möjligen, med bra högtalare, höra att vissa högfrekventa s- och f-ljud låter lite annorlunda vid 96 kbps. (Med tilltagande ålder har dock min förmåga att höra dessa avvikelser blivit sämre.) Vid en jämförelse mellan AAC 168 och 192 kbps hör jag ingen skillnad vid normal lyssning.

    Om du inte tycker att P1 låter lika bra numera, så tipsar jag om att vår webbaserad lyssning ger dig P1 i 192 kbps. FM-lyssningen är förstås också ett bra alternativ!

    Sveriges Radio ligger för övrigt betydligt mycket högre i bithastighet än (nästan) alla kommersiella kanaler i DAB. I princip motsvarar vår lägsta kvalitet, Din gata och Knattekanalen på 96 kbps, de andra aktörernas högsta kvalitet, på några undantag när.

    Tack för att du värnar om att vi ska låta så bra som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Tack för kunskap och engagemang. Hörselns förmåga över 10khz känner jag avtar med åldern. Men det gör inte så mycket i vardagen, mest vid eventuella hörseltest hos doktorn.

    Komprimerat ljud tycker jag förutom att det tappar i dynamiken, skillnad på starkt och svagt, snabbt tappar i rumsuppfattning. Möjligheten att urskilja enskilda röster eller instrument avtar mycket i en ljudupptagning med flera samtidiga ljudkällor.

    Den nu långsamt avsomnande underhållningsformen Radioteater vinner mycket på bra stereoljud, och som sagt personliga intervjuer och porträtt av spännande personer. Matlagning med Tengby och Stadsinspektionen med Mark Isitt, med alla målande bakgrundsljud, tjänar alltid mycket på bra stereoljud.

    Känns lite bakvänt att gå tillbaka till analogt FM-ljud för att få bra stereoljud. Det digitala stereoljudet har ju bättre förusättningar för högupplöst brusfritt ljud kombinerat med enkelt handhavande. Så varför inte utnyttja fördelarna. Radio via Sveriges radios app är som alltid toppen. Det är den app av alla appar som är mest använd av mig.

    Men med YouTubers alla kluriga kanaler kan var och ens specialintressen tillfredsställas och därmed vinner säkert YouTube ständigt ny mark, på etablerade mediers bekostnad.

    Men personligen jag gillar Broadcast med bra ljud, och i en värld där informationsmängden blivit ohanterlig, är det viktigt att någon ser igenom bruset, väljer ut det viktigaste och det mest underhållande åt lyssnaren. Studio 1 tycker jag är sveriges mest folkbildande, underhållande och upplysande program för vetgiriga personer.

    Så jag uppskattar ert vägvinnande sätt, men offra inte ljudkvaliteten på vägen. Det är inte bara VAD som låter som är viktigt också HUR det låter...!

    Kjell-Åke
  • Radio via Sveriges radios app är som alltid toppen. Det är den app av alla appar som är mest använd av mig.
    Det var trevligt att höra!

    När jag tipsade om att "webbaserad lyssning ger dig P1 i 192 kbps" var appen inkluderad, men det var kanske oklart. Där har vi P1 (och övriga kanaler) i 192 kbps.
    Det är inte bara VAD som låter som är viktigt också HUR det låter...!
    Absolut. Vi vill förstås ge lyssnarna ett bra innehåll och bra ljud, som dessutom är "förpackat" på ett sätt som gör det lätt att lyssna på på det du vill när det passar. Och där kan vi inte luta oss tillbaka och tro att vi kan vara nöjda, för självfallet finns det alltid sådant som kan förbättras, i utbud, teknik och strukturen (presentationen av vårt innehåll).

    Om du vill vara med och påverka vår app och webbplats, så finns det möjlighet att gå med i vår testpanel, se här:
    Hjälp oss att förbättra Sveriges Radio Play
    Annika Webbmaster
  • Vill bara förtydliga att det är skillnad mellan dynamisk kompression (alltså att minska dynamiken på ett ljud) och att komprimera ljudfiler/strömmar i storlek, t ex va AAC. Även om det i båda fallen handlar om att trycka ihop. Men även en komprimerad AAC-fil kan alltså ha dynamik.
    Philip
  • Tack Philip (som arbetar på Sveriges Radio och kan detta ämne betydligt bättre än jag)!
    Annika Webbmaster